ראש עיריית אשקלון בני וקנין: "נבעיר את העיר"

גלובס tv (עדכון) - "לא נקדש חיים, בעיקר לא על חשבון מתים שלא בטוח שהם יהודיים" ■ יו"ר ההסתדרות הרפואית: "חולים ימותו" ■ הוועדה לביקורת המדינה קוראת לממשלה לבטל את ההחלטה

עשרות מתושבי אשקלון ורופאים מכל הארץ הפגינו היום בגן הוורדים מול הכנסת בשעה שוועדת הביקורת של הכנסת דנה בעניין מיגון בית החולים. הוועדה שמעה את ראש העיר בני וקנין שדרש מראש הממשלה באופן מיידי להתחיל בבנייה על פי התוכנית המקורית וציין כי מדובר בסיכון חיי אדם.

וקנין אמר למפגינים: "אם ההחלטה לא תשונה בעניין מיגון בית החולים נבעיר את העיר ונשבית את הדרום"

"שמחתי ואני מברך את ראש הממשלה על כך שהחליט להקפיא את ההחלטה. אבל צריך כעת לקבל החלטה סופית ולא למרוח זמן ולהורות על בנייה מיידי. אני מאוכזב מזה שממשלה מקבל החלטה בגלל קומץ קיצוניים. לא נקדש חיים בעיקר לא על חשבון מתים שלא בטוח שהם יהודיים".

וקנין ציין כי באחרונה חלה התחממות בגזרה הדרומית ומאז תום מבצע עופרת יצוקה לפני כשנה נורו לעבר הדרום למעלה מ-300 קאסמים: "אי אפשר לסגור עיניים ולומר שלא קורה כלום. ירי מסיבי עלול להידרדר בכל רגע". וקנין הצר על העובדה שהרב ליצמן המשמש כסגן שר בריאות "נכנע לקומץ קיצוניים שעושה הכל כדי למנוע בנייה במקום ותחת איצטלה שיש קברים. אף אחד לא קבע שהם יהודיים חד משמעית וחוץ מזה אפשר להזיז קברים ממקום מקום אין בעיה הלכתית עם זה".

וקנין ציין כי גורמי ביטחון מעריכים שתהיה מלחמה נוספת בקרוב ועל פי קצב הדברים לא נראה שבית חולים מוגן יהיה. "אני מצטער שהרב ליצמן מקדש את המתים על חשבון החיים. ראש הממשלה צריך לצאת גדול ולראות את הנתונים ולהחליט למען חיי אדם. המדינה גם לא צריכה לבזבז עוד 90 מיליון שקל. בסכום הזה הוא יכול לבוא ולראות כמה תרופות ומכשירים רפואיים חסרים בברזילי אפשר לרכוש בזה".

החלטת הממשלה להעתיק את חדר המיון בבית החולים ברזילי מסכנת חיי אדם

החלטת הממשלה להעתיק את חדר המיון בבית החולים ברזילי מסכנת חיי אדם- כך אמר היום יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן, בדיון מיוחד שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בנוכחות מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

אידלמן זעם כי הדיון מתמקד במתים ולא בחיים: "החולים ימותו. לבנות חדר מיון מרוחק מבית החולים זה להרוג חולים. חדר מיון חייב להיות צמוד למחלקות. אם זה לא יקרה החולים ישלמו מחיר. כיום בתוך הבניין לוקח להתנהל חצי שעה. אם מרחיקים ב-300 מטר החולים ישלמו מחיר כי הצוות לא יוכל לבוא לטפל בהם. וזה ברגיעה, מה יקרה בזמן ההפצצה? לא יוכלו לחייב את אחד לבוא מתוך הבניין למיון. מדובר בסכנת חיי אדם".

בתום הדיון, קבעה הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשות ח"כ יואל חסון (קדימה) כי "החלטת הממשלה להעתיק את חדר המיון הייתה שגויה ונגועה במניעים לא ענייניים ושאינם לטובת תושבי הדרום והציבור כולו".

הוועדה הודיעה כי היא דורשת מראש הממשלה לבטל את הרכב צוות הבדיקה שהוקם, שאינו כולל אנשי מקצוע רפואיים, ולמנות צוות חדש ומקצועי. בנוסף, קראה הוועדה לממשלה לבטל את ההחלטה בדבר העתקת חדר המיון ולפעול להקמת חדר מיון ממוגן בהקדם האפשרי, בעלות הנמוכה ביותר ובמרחק הקצר ביותר ממחלקות בית החולים, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד. חסון ביקש ממבקר המדינה לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא ואם ימצא לנכון, יבקש מהוועדה להתכנס פעם נוספת לדיון בנושא.

"צריך איש מקצוע בוועדה"

איתן עם-חי, מנכ"ל משרד הבריאות המתפטר, מתח בדיון ביקורת על ועדת הבדיקה שמינה ראש הממשלה, בראשות מנכ"ל משרדו, אייל גבאי, ואמר כי הוועדה אינה מקצועית מספיק.

"יש לי בעיה עם ועדת הבדיקה שהתחילה לעבוד. אם רוצים להגיע לתוצאות נכונות צריך שישב שם איש מקצוע רפואי", אמר עם חי.

הוועדה החלה הבוקר בעבודתה וסיירה בשטח בית החולים ברזילי. לסיור נלוו מנכ,ל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, ארכיאולוג האתר, סמנכ"ל תכנון מוסדות רפואה במשרד הבריאות, אדריכל חדר המיון, יועץ סגן השר ליצמן, מנחם גישייד, והצוות המקצועי במשרד ראש הממשלה. בסיור הציגה רשות העתיקות העבודות שבוצעות בשטח והקברים שנחשפו ואילו אנשי משרד הבריאות הציגו את תוכניות הבינוי באתרים השונים. בתום הסיור אמר גבאי כי הוא פועל באינטנסיביות להציג בפני ראש הממשלה חלופות לבניית חדר המיום באופן שלא יסכן חיי אדם.

דורפמן, שהשתתף גם בדיון בכנסת, אמר כי אין ביכולתו לשלול קיומם של קברים יהודיים במתחם, מבלי לחפור את כל האתר. "לא חפרנו את כל האתר, לא נכנסנו לתוך הקברים, אני לא יכול לשלול את העובדה שיהיה קבר יהודי בפנים. אנחנו יודעים שבתקופה המדוברת לא היו יהודים באשקלון, אבל יכול להיות שהיו יהודים, לכן עד שלא נחפור את כל האתר לא נדע אם היו שם יהודים או לא", אמר. עם זאת, לדבריו, "יש זיהויים שעל פי הם אפשר לקבוע מי קבור, אבל עד עכשיו לא התגלה שיש יהודים. אנחנו יודעים קבורה מוסלמית מה היא, פגנית מה היא". דורפמן הוסיף כי בית החולים כולו, כולל מגרש החניה, בנוי על קברים.

נציג האוצר בדיון הבהיר כי העתקת בית החולים תמומן במחציתה ממתקציב משרד הבריאות השוטף, ובחציה מתקציב המדינה.

"ההחלטה שהתקבלה היא מסוג ההחלטות הגורמות לאזרחי המדינה תסכול ותחושות קשות ושליליות כלפי המערכת הפוליטית", אמר ח"כ כרמל שאמה. "כחבר ליכוד אני מתבייש בהחלטה שקיבלו חבריי לסיעה. לא פעם אנו שומעים את פקיד האוצר בוועדות הכנסת שאומר שאין כסף ויש סדרי עדיפות שונים; רק לפני מס' חודשים קיצצנו בסל התרופות. כיצד אנחנו יכולים להסתכל לאנשים בעיניים שעכשיו בהינף יד מחליטים להעדיף את הקברים המתים על פניהם ולשם להפנות תקציבים?".