חג החירות ממס הכנסה

החלטת אזרח לא לשלם מס, כמו כל הפרת חוק אחרת, יכולה להיות מוצדקת בנסיבות מסוימות

אזרחי ישראל לא אוהבים לשלם מסים, והם יעשו הכל בכדי להפחית את תשלומי המס שלהם. רבים עושים שימוש בתכנוני מס בחסות החוק, ואחרים פשוט מתעלמים מהוראות החוק.

את השימוש הנרחב בתכנוני מס ניתן להסביר, בין היתר, בריכוז הגבוה של יזמים בישראל וכן משקיעים, אשר מבינים כי הדרך למיקסום העושר עוברת גם במסלול המס. הפערים הדרמטיים בשיעורי המס בין ישראל למדינות אחרות, לרבות מקלטי המס, יוצרים תמריץ להעברת פעילות למקומות אלה.

בצד מתכנני המס, ישנם רבים אשר מקטינים את נטל המס שלהם בדרך של אי-כיבוד החוק. ההצדקה המוסרית לכך יכולה לנבוע מסיבות שונות, ובין היתר מהטעם שחוקי המס אינם הוגנים, או כי ההכנסות ממסים משמשות למטרות לא רצויות ואף מובילות לשחיתות.

החלטה של אזרח שלא לשלם מס, כמו כל הפרת חוק אחרת, יכולה להיות מוצדקת בנסיבות מסוימות. חקיקת המס, כמו כל חקיקה אחרת, סובלת מ"כשל דמוקרטי", מצב בו מתקבלים חוקים אשר משרתים מגזרים מסוימים באוכלוסיה ואינטרסים צרים.

השופט האמריקני איסטרברוק מסביר בעניין זה כי ההכרעות בבתי המחוקקים תלויות במקריות ובהשפעות בלתי-דמוקרטיות של "קבוצות אינטרס". הכוונה היא לקבוצת אנשים בעלי אינטרס משותף הפועלים לקדם את אותם אינטרסים. חלק ניכר מהפעילות של רשויות השלטון מושפע על-ידי קבוצות קטנות ומאורגנות הפועלות להשאת האינטרס העצמי שלהן.

למעשה, ביחס שבין הבוחרים לנבחרים קיימת בעיית "נציג", לפיה אין כל ודאות כי הנבחרים יפעלו בהתאם לרצון הבוחר, זאת משום שלנבחרים יש לעיתים אינטרסים מנוגדים, והם עשויים להיענות בעיקר לקבוצות אינטרס.

אחת המסקנות שעשויה לעלות מכך היא ההצדקה למרד מסים. הסופר והפילוסוף הנרי תורו, לדוגמה, סירב לשלם מסים לממשל האמריקני בטענה כי אינו מוכן לממן את הפעלות הצבאיות של ארצות-הברית. תורו הסביר כי ניתן לסרב לחוקים דמוקרטיים אם הם בלתי מוסריים. ארצות-הברית בעצמה נולדה מתוך אי-ציות לחוקי המס הבריטיים.

לעיתים הקריאה למרד מסים מגיעה ממקומות בלתי צפויים. כך היה לאחרונה עם קבוצה של חברי כנסת בראשות רונית תירוש, אשר קראו לציבור לצאת במרי אזרחי נגד "מס הבצורת" ואף הכינו חוברת הדרכה לציבור כיצד להימנע מתשלום המס.

הדמוקרטיה מחייבת סרבנות ואי-ציות במקרים מסוימים, על מנת לאותת לשלטון את גבולות סמכותו. באמצעות מרי אזרחי ניתן להסב את תשומת-הלב של הציבור לחוקים בעייתיים ולמסים שאינם מצודקים. בדרך זאת ניתן לשקם את התהליך הדמוקרטי של קבלת החלטות.

ככל שיותר אנשים בישראל יבינו כי המסים שהם משלמים אינם הוגנים ומשמשים למטרות בלתי-רצויות - כך תתרחב התופעה של סרבנות ואי-ציות לחוקי המס. במקום להגביר את הענישה, הממשלה צריכה להפחית את שיעורי המס.

* הכותב הוא ד"ר למשפטים, עו"ד למיסוי ישראלי ובינלאומי ומרצה בבתי-הספר למשפטים ולמנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למינהל.