הברזילאי שמשגע את דרום-אפריקה

אלברטו פריירה הברזילאי, מאמן הנבחרת הלאומית של דרום-אפריקה, דרש 3 חודשי הכנה לפני המונדיאל. ומה שפריירה מבקש, פריירה מקבל ■ וגם: מה ליאו מסי חושב על סוגיית השחקן הגדול בהיסטוריה

רק נסתיימה העונה של ליגת הכדורגל, וכבר חרושת השמועות פורחת. מעברים של שחקנים, פיטורים של מאמנים, וקבוצות שעומדות למכירה. רגע, עכשיו מארס - וכבר העונה הסתיימה? בדרום אפריקה כן.

המאמן הלאומי הברזילאי, אלברטו פריירה, דרש, וקיבל, שלושה חודשי הכנה עם הנבחרת. עכשיו זו נמצאת בברזיל בשני מחנות אימונים ומקיימת משחקי מבחן מול קבוצות נוער ומילואים - בברזיל העונה הרי בעיצומה. זו גם הסיבה מדוע הליגיונרים האירופיים לא בסגל, וגם השחקנים של הקבוצות שעדיין משתתפות במפעלים הכלל-אפריקניים יעדרו לעתים קרובות.

אבל למחנות האימון יש גם יתרונות עבור השחקנים הדרום אפריקניים: לא זו בלבד "שאנחנו צריכים לעבוד על הביטחון של השחקנים ועל הדיוק במסירה" כמו שמודה פריירה. גם חריסטו סטויצ'קוב, האגדה הבולגרית שאימן עד לפני שבוע את מאמלודי סאנדאונס, מבהיר: "הם חייבים ללמוד לבעוט כמו שצריך, ולפגוע בשער. זו הבעיה של החלוצים פה".

‏סטויצ'קוב עף "מסיבות ספורטיביות", למרות שהסאנדאונס סיימו בעונתו הראשונה כמאמן במקום השני בפרמייר דיביז'ן הדרום אפריקנית, אחרי אלופי שלוש השנים האחרונות, סופרספורט יונייטד. בעיות עם הבעלים "וסביבתו הקרובה" הן דבר נפוץ במדינה בה עדיין המאבקים על מוקדי כוח בעיצומם. אבל סטויצ'קוב גם נלחם במינהלת הליגה המקומית, אותה האשים ב"שחיתות וחוסר כבוד".

הליגה הדרום אפריקנית בכדורגל, שהיתה נושאת הדגל במאבק נגד האפרטהייד, עדיין בתהליכי גיבוש. מועדונים היסטוריים מתפרקים, חדשים עולים, המועדונים שהיו שייכים לליגה הלבנה בעבר חוזרים אט אט לתמונה - וגם המצב הפיננסי לא מזהיר, למרות החסות של הקונצרן הפיננסי ‏ABSA‏. זה כנראה מה שהביא להכרזה אתמול של הבעלים הגרמני של המורוקה סוואלווס, דיטר בוק, על כוונתו למכור את 90 האחוזים שבבעלותו "למי שעם קשרים נכונים יוכל לנצל טוב יותר את ההתפתחויות באפריקה לטובת המועדון".

הסנוניות, או "הציפורים" בפי העם, הם אחד משלושת המועדונים המכובדים והאהודים בסוואטו, הלב של הכדורגל במדינה. את הפופולאריות של המועדון ניצלו בפולקסוואגן דרום אפריקה כדי ליצור תדמית חיובית כשאימצו את המועדון והפכו לספונסר המרכזי שלו והגדול במדינה. לאוהדי הקבוצה רק נותר לקוות שהשיקולים לא ייקחו את המועדון לעיר אחרת, כמו שקורה לפעמים. "ברוך שפטרנו. רק שהקונה לא יוציא את הקבוצה מסוואטו וישנה שם" או "קה מאטאטה. רק שמישהו עם כדורגל בלב ירכוש את המועדון. דרום אפריקאים, זה הצ'אנס שלכם", כתבו אוהדים באתר האינטרנט של מגזין "קיק אוף".

מקום / ‏פרטוריה. עיר הבירה ומקום משכן ממשלת דרום אפריקה הפכה למעוז הכדורגל במדינה. פרטוריה סיטי פוטבול קלאב נרכשה ב-1994 על-ידי חברת התקשורת ‏MNET‏ טלוויז'ן, על מנת "להשקיע לזמן ארוך ולקדם את הכדורגל המקומי". וגם כדי לרכוש פלטפורמה לפרסום ערוץ הספורט של החברה באמצעות שינוי השם של הקבוצה לסופרספורט יונייטד. היום יש למועדון את מחלקת הנוער הטובה במדינה, ומאז 2008 שלוש אליפויות ראשונות ורצופות. הקבוצה השנייה של העיר, מאמלודי סאנדאונס, מאוכזבת להיות רק סגנית כשלרשותה עשרה שחקני נבחרת.

מספר / 3.503 מיליארד ראנד (כ-350 מיליון אירו). זה סכום כל הסכמי החסות בספורט הדרום אפריקני נכון ל-2008, כך חישבה סוכנות מגאפרו ביוהנסבורג. רובו המוחלט של הסכום הולך לכדורגל: למפעלים הבינלאומיים, שלוש הליגות העליונות, למועדונים ולארבעת מפעלי הגביע המרכזיים והמסורתיים של המדינה. האמת, לא ממש סכום גדול. בטח לא שנתיים לפני פתיחת מונדיאל.

ציטוט / ‏‏"כדי ששחקן כדורגל יהפוך לאגדה, הוא צריך קודם לזכות במונדיאל" (ליונל מסי מרגיע את אלו שהפכו אותו השבוע לגדול יותר ממראדונה, פלה ואלוהים)