הפוליטיקה מעניינת יותר ממתקני ההתפלה

יכול להיות שיתברר כי הצדק עם האוצר, אבל מה שברור כבר היום הוא שהמתקן לא יוקם בזמן

בראש המלצותיה קובעת ועדת החקירה כי יש להבטיח השגת היעד של הפקת מי ים מותפלים בהיקף של 525 מיליון קוב לשנה עד 2012. אבל היעד, שנקבע בכמה החלטות ממשלה, הולך ומתרחק מדי יום מהישג יד. מאבקי כוחות מיותרים ורוויי יצרים בין האוצר למקורות ולחברות הפרטיות העוסקות בהקמת מתקני התפלה עלולים להביא לכך שעד 2012 תושג בקושי מחצית מהיעד שנקבע.

הסיפור הגדול שעל הפרק הוא הסתבכות הפרויקט להקמת מתקן ההתפלה באשדוד. מנרב הנדסה והחברה הספרדית Sadyt היו אמורות לעלות עם הדחפורים לשטח בתחילת החודש הבא ולסיים את בניית המתקן בזמן שיא של שנתיים. אלא שבינתיים הכול תקוע כי האוצר מסרב לאשר את תוצאות המכרז. באוצר טוענים להגנתם שהם פועלים כדי להגן על כיסו של הצרכן ולחסוך למשלם המסים כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. יכול להיות שיתברר כי הצדק עם האוצר, אבל מה שברור כבר היום הוא שהמתקן, על 100 מיליון הקוב שהיה אמור לספק, לא יוקם בזמן ושההידיינויות המשפטיות סביבו עוד יעלו למשלם המסים סכום לא מבוטל.

דו-שיח מקוטע

הכול התחיל בהחלטת ממשלה מ-2003 שמסרה את הקמת המתקן לידי מקורות כחלק מעסקת החבילה שבה הסכימו עובדי החברה לשינוי המבני. באוצר לא אהבו את העובדה שהחברה הממשלתית מקבלת לידיה את הפרויקט ללא מכרז.

עוד פחות מכך שמחו באוצר לגלות שמקורות ייזום - החברה הבת של מקורות, שאמורה להקים את המתקן באשדוד - נכנסה למיזם להקמת מתקן התפלה בקפריסין, שעלול לחשוף את המדינה להפסדים במקרה של כישלון. התוצאה היתה שבאוצר חיכו למקורות בפינה. ההזדמנות הגיעה בחודש דצמבר האחרון, כשמכרז להקמת מתקן התפלה בשורק הצליח להשיג מחיר חסר תקדים של 2.01 שקל לקוב מים מותפלים.

באוצר דרשו ממקורות להתאים את מחיר המים שתספק באשדוד למחיר השוק החדש ובמקורות סירבו. "אין שום סיבה שהצרכן יסבסד מכיסו את חברת מקורות ב-50 מיליון שקל לשנה", טענו באוצר. "לא ייתכן שהמדינה לא תכבד הסכמים", הגיבו במקורות. מאז ינואר הצדדים מנהלים ביניהם דו-שיח מקוטע באמצעות עורכי דין ובית המשפט.

בינתיים מתחילים לעלות סימני שאלה גם לגבי תוצאות המכרז בשורק. מדובר במתקן הגדול ביותר המתוכנן כיום בישראל, בהספק של 150 מיליון קוב. הממונה על ההגבלים העסקיים בודקת תלונה שלפיה הזוכים בו - חברה בבעלות IDE וקרן האצ'יסון - הציעו מחיר "טורפני" כדי לסכל את הפרויקט של מקורות.

מבקר המדינה בודק חשד שהקבוצה הזוכה לא עמדה באחד מתנאי הסף למכרז. אם בסופו של דבר יביאו ההליכים האלה גם לעיכוב הקמת המתקן בשורק - תהיה זו מכת מוות לתוכנית ההתפלה של המדינה.