מחסור במצות ערב הפסח: בחלק מסניפי רמי לוי אזלו המצות

(עדכון) - מעדויות שהגיעו ל"גלובס" עולה כי ייתכן שהעצירה באספקה קשורה לתחרות הפנימית בין הקמעונאים ■ לוי: "קיימת הסכמה בלתי פורמלית בין המפעלים בנוגע לזהות הרשת שלה יימכרו המצות וכמה יימכרו לה"

3 ימים לפני פסח מסתמן מחסור במצות: בחק מסניפי רשת המזון רמי לוי כבר אזלו היום (ו') המצות, כמו למשל במודיעין.

התחרות החריפה בין רשתות השיווק ערב חג הפסח גלשה גם לסוגיית המצות. קמעונאים בשוק, שביקשו לבצע ביומיים האחרונים הזמנת מצות, נתקלו בסירוב מצד חברות המצות בטענה למחסור בסחורה. בטענה זאת מסרבות חברות המצות לספק סחורה לרשתות שאין להן הסכם בלעדי אתן.

שיחה שקיימה אתמול (ה') אחת הרשתות עם אחת מחברות המצות, ואשר הושמעה בפני "גלובס", חושפת סיבה אחרת.

קמעונאי: "אתה יכול לספק לי מצות?"

חברת המצות: "לא. אני אומר לך בכנות, מופעלים עליי לחצים. יש לי אנשים קודמים שאני מחוייב להם. אין לי מה לעשות".

קמעונאי: "אתה לא יכול לתת לי טיפה, 2,000 מצות?"

חברת המצות: "לא. אין סיכוי. אני מתנצל, אבל אני לא יכול. מופעלים עליי לחצים מקולגות שלך שעובדים אתי בבלעדיות. חשבתי שאוכל לשחרר לך משהו, אבל קלטתי שאנחנו נכנסים למערבולת הרבה יותר עמוקה".

רמי לוי פנה הזהיר את פואד

ל"גלובס" נודע כי ביום רביעי פנה רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בעניין. בפנייה טוען לוי כי הרשת "נתקלת במחסור קיצוני של מצות למכירה לצרכן הפרטי", ואינה מצליחה לרכוש את כמות המצות הנדרשת לרשת.

לדבריו, נראה כי "קיימת הסכמה בלתי פורמלית בין המפעלים לייצור מצות, בנוגע לכמויות המצות שייצר כל מפעל במהלך ימי החג ובנוגע לזהות הרשת שלה יימכרו המצות וכמה יימכרו לה. במקרה שאכן הסכמה זו קיימת, שהרי נראה כי אין אפשרות אחרת - הרי שמדובר בתופעה חמורה הדורשת את התערבותם של כל גורמי החוק והאכיפה באופן מיידי".

"הספק שלי, 'מצות ישראל', אמר לי שאין לו מצות. הוא אומר שהוא מוציא מהתנור ושולח לי. 'מצות ראשון' אומר 'אין לי סחורה. היית בא לפני 3 חודשים'. גם 'מצות אביב' ו'מצות יהודה' אמרו שאין להם סחורה. הם כנראה מקבלים איומים מהרשתות הגדולות בגלל שאני מוכר בזול", אומר לוי.

מחסור גם ברשתות האחרות

גם ברשתות האחרות מעידים על חוסרים או על אספקה מצומצמת.

"חברות המצות מספקות מצות במשורה כדי שלא יהיו להם החזרות", אומר סמנכ"ל הסחר ברבוע כחול, גרשון וייסמן, הטוען כי "אין מחסור אמיתי במצות".

קמעונאים מלינים גם על מחירם הגבוה של המצות. "ק"ג קמח מצה עולה 2-3 שקלים. עלות חומרי הגלם של חבילת מצות 2.5 ק"ג עומדת על חבילת 6 שקלים, ולנו נמכרת חבילת מצות ב-20-24 שקל", אומר לוי.

לא ניתן היה להשיג את תגובת חברות המצות עד לפרסום הידיעה.

דוברת משרד התמ"ת מסרה בתגובה כי הנושא נמצא בבדיקת הגורמים הרלוונטיים במשרד.