ליקויים ואי-סדרים: כך מקבלים משרה בנמל חיפה

בדיקת רו"ח: לבכירים היתה היכרות מוקדמת עם מועמדים במכרז ■ הנמל: דו"ח ראשוני בלבד

שורת ליקויים ואי סדרים חמורים לכאורה בהליכי המינוי למשרה בחברת נמל חיפה: ל"גלובס" נודע כי בדיקה שערך רו"ח חיצוני סביב הליכי מכרז לאחד התפקידים בנמל העלתה שורה ארוכה של ליקויים בהליכים. כמו כן התגלו ליקויים משמעותיים בתפקודם של שניים מנושאי המשרה הבכירים בחברה: היועצת המשפטית של הנמל ומבקר הפנים.

הבדיקה מעלה חשד לכאורה כי מי שהיה מבקר הפנים פעל למען המועמד שנבחר מבלי להצהיר על ההיכרות המוקדמת ביניהם. גורמים בדירקטוריון החברה אף ציינו בפני "גלובס" השבוע, כי ממצאי הבדיקה מחייבים לדעתם הסקת מסקנות אישיות לאור העובדה שחלק מהממצאים מתייחסים לאנשים שעדיין ממלאים תפקיד בכיר בנמל חיפה.

היכרות מוקדמת

הבדיקה החלה בעקבות בדיקה ראשונית שערך סגן המבקר הפנימי בנמל, רונן ינוביץ'. נושא הבדיקה היה ההליכים לאיתור ומינוי משפטן לתפקיד עוזר ליועצת המשפטית של הנמל, עו"ד רונית תושיה. הבדיקה העלתה כי המבקר הפנימי בנמל חיפה באותה עת, אהוד אמינפור, שימש חבר בוועדת המיון והאיתור שראיינה את המועמדים למשרה, וזאת בניגוד לנוהלי הנמל. נוסף על כך מצא הבודק כי אמינפור לא הצהיר בפני הוועדה על ההיכרות האישית המוקדמת שהיתה לו עם המועמד הנבחר, ולא פסל עצמו מלהשתתף כחבר בדיוניה. עוד מצא הבודק כי זמן קצר טרם פרסום המכרז לתפקיד, העביר אמינפור לתושיה המלצה חמה בכתב ידו על המועמד שנבחר זמן קצר מאוחר יותר על ידי הוועדה, שכללה את אמינפור עצמו ואת תושיה.

כמו כן עלה כי המועמד הנבחר לא עמד לכאורה בדרישות הסף לתפקיד, אולם בכל זאת נמצא מתאים לתפקיד על ידי חברי הוועדה הבוחרת, כאשר מועמדים אחרים שעמדו בדרישות הסף נפסלו על ידי הוועדה מנימוקים טכניים. בנוסף, התגלתה שורה ארוכה של ליקויים בהליכי המיון וראיונות הקבלה למועמדים לתפקיד. למשל, עו"ד תושיה ערכה לבדה את הראיונות עם המועמדים, וחברי הוועדה האחרים ביססו את החלטתם רק על סמך התרשמותה. עוד נמצא כי לא נקבעו קריטריונים מנחים מראש לבחירה לתפקיד, וכי הציונים למועמדים ניתנו רק על ידי עו"ד תושיה, באופן שהיה בו כדי לפגוע לכאורה בתקינות ההליך.

אמינפור: "לא היה ניגוד עניינים"

בסוף 2008 פרש אמינפור מעבודתו בנמל חיפה ועבר לתפקיד אחר. ינוביץ', לעומת זאת, פוטר ממשרתו בחברת הנמל לאחרונה. מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי החברה "אינה מנהלת את ענייניה מעל דפי העיתונות. מר ינוביץ' פוטר בעקבות בדיקה שערכה החברה בנוגע להתנהלותו ורק לאחר שמוצו כל הליכי הבדיקה בעניינו. פיטוריו נעשו בהתאם לנוהלי החברה, בהתאם להסכמים הקיבוציים הרלוונטיים ועל פי הדין".

אמינפור אמר בתגובה כי "לא היה ניגוד עניינים, אפילו לא למראית עין. השתתפותי בוועדת המיון והקליטה היתה בגדר משקיף, ובהתאם להנחיות לשכת המבקרים הפנימיים. היכרותי עם המועמד היתה במהלך ראיון עבודה למשרה בביקורת הפנימית בנמל. בעת הראיון התחוור לי שהוא בעלה של מי שהיתה כפופה לי בתפקיד קודם. מיד לאחר הראיון הודעתי לו כי הוא אינו מתאים לעבודה והעברתי את קורות חייו אל היועצת המשפטית ללא ציון כל המלצה בדבר העסקתו. לא היתה בינינו כל היכרות מוקדמת".

אמינפור הוסיף כי מיד עם העלאת שמו של המועמד ציין בפני הוועדה את מועמדותו הקודמת לתפקיד עוזר המבקר הפנימי ואת עבודתו המשותפת עם רעייתו בתפקיד הקודם.

גורמים בנמל הוסיפו כי מדובר בממצאי ביניים בלבד וטרם פורסם דו"ח סופי.