גייטס: ברמת צבא מול צבא - יחסי ארה"ב וישראל חזקים מתמיד

אך שר ההגנה נתן גם ביטוי לעמדת ממשל אובמה, שהעדר התקדמות בתהליך השלום פוגע באינטרס הלאומי של ארה"ב ■ תיאור בארה"ב: תחת מכבש הלחצים האמריקני, היה נתניהו כאחוז תזזית

שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס, קובע חיץ ברור בין היחסים הפוליטיים בין ישראל לארה"ב לבין היחסים הצבאיים ביניהן. במסיבת עיתונאים בוושינגטון, הערב (ה'), הכריז גייטס, כי יחסי ישראל - ארה"ב, ברמת צבא מול צבא, חזקים מכפי שהיו אי פעם, למרות "קשיים דיפלומטיים מסויימים" ביניהן. אבל הוא גם קבע, שהקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים פוגע באינטרס הלאומי של ארה"ב.

"העדר התקדמות במזה"ת הוא, ללא ספק, נושא שיריבינו באזור מנצלים לטובתם, וזה לבטח אתגר פוליטי", אמר גייטס. "האם יש לכך השלכה ישירה? אני לא לגמרי בטוח. אבל אין שום ספק שהעדר שלום במזה"ת משפיע על האינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקני באזור".

באותו מעמד אמר יו"ר המטות המשולבים של בא ארה"ב, גנרל מייק מאלן, כי היחסים הצבאיים בין ארה"ב לישראל מוסיפים להיות חזקים באופן יוצא מכלל, וכי שתי המדינות מאמינות, כי להתקדמות בשיחות השלום תהיה "השפעה גדולה".

בתגובה על דברי מאלן השמיע גייטס את הצהרתו על עוצמת היחסים בין ישראל לארה"ב ברמת צבא מול צבא.

הוא ציין, שלארה"ב יש אינטרסים לאומיים במזה"ת מזה עשרות שנים ואין אפוא כל חדש בכך שלהפסקת המו"מ בין ישראל לפלסטינים יש השפעה על האמריקנים. דברים אלה מבטאים קו מחשבה שמנחה עתה את ממשל אובמה. התבטאות ברוח דומה השמיע באחרונה גנרל דייוויד פטראוס, מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב, שבתחום אחריותו נמצאות רוב מדינות המזה"ת.

ובינתים מוסיפים להישמע בוושינגטון הדי התפוצצות המחלוקת בין רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב, ברק אובמה. באתר "פוליטיקו" מתפרסם הערב תיאור מרתק על התנהלותו ה"תזזיתית" של נתניהו תחת מכבש הלחצים האמריקני ביום ד', היום האחרון בביקור. באותו יום בילה רה"מ זמן רב ב"חדר בטוח", חסין מהאזנות, בשגרירות ישראל, בהתייעצויות עם ירושלים.

"נראה שביבי היה עצבני מאוד", סיפר מקור שמתואר כבקי במזה"ת. "כאחוז תזזית הוא טילפן לשרי ה'שביעיה' במאמץ לחליט מה לעשות. המילה שאני מרבה לשמוע יותר מאחרות היא 'פניקה'".

בסופו של דבר, חחליט רה"מ לא להתחייב לדבר. הוא לקח אתו לישראל מסמך הבנות שהושגו בסיועו של ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקני למזה"ת. הבנות אלה היו אמורות להידון בר הערב בפורום של ה'שביעיה'. מיטשל אמור לנסות למכור אותן לפלסטינים.