רק בישראל: לראשונה - ריקול של כלי רכב יחייב גם את בעליו

משרד התחבורה פרסם הוראות הנוהל שיאפשרו יבוא מקביל של רכב ■ אם בעל הרכב, בנוסף ליצרן וליבואן, יסרב לבצע את התיקון הנדרש - רישיון הרכב עלול להיפסל

לקראת פתיחת ענף הרכב לתחרות בעוד כשבוע, פרסם היום (א') משרד התחבורה את הוראות הנוהל של צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, שמתיר יבוא מקביל של כלי רכב.

צו הפיקוח שנחתם על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, ואושר לאחרונה על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת מאפשר לראשונה לייבא לישראל כלי רכב שמיוצרים על ידי אותו יצרן, שלא ישירות דרך יצרן הרכב, אלא באמצעות "דילר" צד שלישי בחו"ל. צו היבוא והנוהלים החדשים יכנסו לתוקף ב-7 באפריל 2010.

הוראות הנוהל שפורסמו כוללות בין השאר את דרישות היבוא והרישום של כלי רכב ביבוא מקביל ואת ההוראות למתן רישיון להפעלת מוסך מרכזי, הן ליבואן ישיר והן ליבואן מקביל.

הוראות הנוהל מתייחסות בנוסף לבדיקה הטכנית של רכב חדש במוסך היבואן או במוסך החתום על כתב חוזה עם היבואן וכן את הליך ביצוע "Recall " (קריאה לתיקון) או "קריאה חוזרת", בעקבות פגם שהתגלה על ידי יצרן ברכב שיוצר על ידו.

מהנוהל עולה כי ישראל עתידה להיות המדינה היחידה בעולם שתאכוף את ביצוע ה"ריקול" גם על בעל הרכב - ולא רק על היצרן והיבואן - וזאת באמצעות איום בפסילת רישיון הרכב על מי שיסרב לבצע את התיקון הנדרש.

השר כץ הנחה את מנהל אגף הרכב במשרדו, אינג' אבנר פלור, לסייע ככל שיידרש ליזמים ויבואנים חדשים שכבר הביעו את רצונם להיכנס לענף הרכב ולפעול להסרת חסמים אפשריים גם מול יצרני הרכב בעולם.

שר התחבורה העריך כי רפורמת היבוא המקביל תוזיל את מחירי הרכב לצרכן ותצעיר את גיל הרכב בכבישים. כמו כן היא תאפשר רכישה של כלי רכב חדשים ובטיחותיים יותר, העומדים בתקני הבטיחות וזיהום האוויר המתקדמים ביותר.

"מדובר בבשורה הגדולה ביותר לצרכן הישראלי לאחר שנים רבות של ניסיונות בלתי מוצלחים להוציא את המהלך לפועל" אמר כץ והוסיף כי הרפורמה בענף הרכב עתידה ליצור ערוצי מכירה חדשים ולשנות מהיסוד את אופי ההיצע והתחרות, בפלחי השוק השונים.