פרשת פיקסל: בוטלו שני אישומים נגד רוה"ח מרדכי גרינוולד ואלי אבוגני

‎‎התקבלה טענת הגנה מן הצדק של רואי החשבון שהואשמו בסיוע להתחמקות ממס‏ ■ ביהמ"ש: אי-ההעמדה לדין של הנישומים - בעלי פיקסל, רמי וייץ וגיא פורן - בלתי ראויה

‎‎בית משפט השלום בתל-אביב ביטל היום (א') שניים מבין 3 האישומים נגד רואי החשבון מרדכי גרינוולד ואלי אבוגני, שותפים בפירמת רוה"ח ארנסט אנד יאנג-קוסט-פורר-גבאי את קסירר, שהואשמו בעבירות מס בפרשת פיקסל.

השופטת דניאלה שריזלי קיבלה חלקית את טענתם המקדמית ל"הגנה מן הצדק", וקבעה כי החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את השניים, אך לא להעמיד לדין את הנישומים עבורם הם פעלו - בעלי פיקסל, רמי וייץ וגיא פורן - חורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני ובלתי ראויה מבחינה משפטית-ערכית.

‏נגד גרינוולד ובוגני הוגש כתב אישום על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בטענה כי הציגו בדו"חות של וויץ ופורן מצגים מטעים בכוונה לסייע להם להתחמק ממס על מכרית מניות פיקסל לחברת ‏T2‎‏.

השופטת ביטלה שני אישומים המתייחסים להגשת הדו"חות, בקובעה כי וייץ ופורן היו מודעים לתוכן הדו"חות ולכך שהם כללו מצגים כוזבים; עם זאת, היא השאירה על כנו את האישום השלישי, המתייחס להתנהלותם מול פקיד השומה ולניסיונם להתחמק ממתן הפרטים הנכונים.

‏‎‎כתב האישום, שהוגש ביוני 2006, מתאר כיצד בשנת 2000 גיבשו גרינוולד, שותף מסים בפירמה, ואבוגני, שותף ביקורת בפירמה, מתווה מס שסייע לוויץ ופורן להתחמקות ממס בגין מכירת מניות פיקסל. השניים הואשמו כי תיכננו את מבנה המס של העסקה באופן שהביא לאי-דיווח של הסכום האמיתי בו נמכרה חברת פיקסל - 50 מיליון דולר. זאת, באמצעות‏‎ ‎פיצול עסקת המכירה לשני שלבים, כאשר בשלב הראשון נמכרו מניות פיקסל לחברה הולנדית במחיר של נמוך משמעותית (4.2 מיליון דולר) ממחירן הריאלי (7.5 מיליון דולר), ושלב זה דווח בישראל ו בגינו שולם מס; בשלב השני, החברה ההולנדית, שכל פעילותה היא אחזקה במניות פיקסל, נמכרה ל-2‏T‏ לפי שוויה האמיתי של פיקסל - כ-50 מיליון דולר, ובגין שלב זה לא שולם מס.

הנאשמים הגישו לבית המשפט בקשה לביטולו של כתב האישום בטענה לאכיפה בררנית. השופטת קיבלה את הטענה והורתה על ביטולם של האישום הראשון והאישום השני בתיק, וציינה כי החלטת הפרקליטות להעניק פטור מאשמה לשני הנישומים בטרם הוגש כתב האישום, פוגעת בנאשמים ובאינטרס הציבור בדבר שוויון באכיפה.

עם זאת, הותר על כנו האישום השלישי נגד גרינוולד ואבוגני, העוסק בפרק נפרד בפרשה, שעניינו התנהלותם העצמאית של רואי החשבון מול פקיד השומה. לפי האישום השלישי, גרינוולד ואבוגני הסתירו דו"חות כספיים והציגו דו"ח מימושים כוזב, כדי להביא למיסוי הנישומים בשיעור נמוך.

לדברי השופטת, "הדגש באישום השלישי מונח בעיקר בהיבט העקרוני של 'ייצוג הנישומים', מה שהופך אותו לאישום המרכזי". היא ציינה כי לגבי אישום זה "קיימים טעמים ענייניים המצדיקים את החלטת הפרקליטות שלא לייחס לנישומים אחריות פלילית לגבי סעיף אישום זה".

‏גרינוולד יוצג בידי עוה"ד צבי כהנא ומיכאל קירש; ואבוגני - בידי עוה"ד יעקב וינרוט וירון קוסטליץ. ‏‎‎‏