נסווקס נכשלה במוצר הדגל שלה לטיפול בשפעת

החברה דיווחה במקביל כי היא רוכשת מוצר אחר בשלב II ■ החברה מייעדת את המוצר תחילה לשימוש לטיפול בסוכרת נעורים ולמצב של כבד שומני שלא כתוצאה מצריכת אלכוהול

חברת נסווקס הבורסאית, בשליטת (27%) ספירהד השקעות מקבוצת ביומדיקס , המפתחת מגוון של חיסונים וטיפולים על בסיס נוגדנים, מדווחת היום על כישלון שני בניסוי שלב II שלה במוצר המוביל שלה לשפעת. המוצר משלב בין חיסון לשפעת לבין משפר חיסונים (adjuvnat) ייחודי של החברה, כדי להשיג תגובה חיסונית טובה יותר בעיקר בקהלים שאינם מגיבים ביעילות מספקת לחיסון שקיים היום. ואולם, בפעול לא נמצא הבדל משמעותי בין קבוצה שחוסנה במוצר ה-Vaxisome של נסווקס לבין קבוצה שחוסנה במוצר הקיים בשוק.

החברה ממשיכה בתוכנית הפיתוח שלה מול חטיבת החיסונים של תאגיד התרופות נוברטיס, אשר קיבל זכויות לשילוב האדג'ובנט של נסווקס בחיסונים שלא מתחום השפעת. "נוברטיס רואה את המוצר שלנו יותר כמוצר הולכת תרופות מאשר כמוצר קלאסי לשיפור החיסונים, ולכן פרוייקט הפיתוח המשותף ממשיך", אומר רן נוסבאום, יו"ר נסווקס.

משפר החיסונים של נסווקס פותח על ידי פרופ' חזי ברנהולץ, שפיתח את תרופת הדוקסיל נגד סרטן, וכמוה הוא מבוסס על מנגנון של שימוש במולקולת שומן ייחודיות כדי לשפר את הולכת המוצר למקומו ואת יעילותו. במקור היה המוצר מיועד למתן בשאיפה דרך דרכי הנשימה, אך מוצר זה לא הניב תוצאות.

החברה הצליחה בעבר בניסוי השוואתי קטן במוצר אולם כשחזרה עליו לא קיבלה את התוצאות הרצויות. ניסוי שלישי הכריע ביניהם והחברה החליטה לא להמשיך בתוכנית פיתוח זו.

נוברטיס התעניינה במוצר במקור בין היתר משום שהיה זה מוצר שלה אליו השווה המוצר של נסווקס בהצלחה בניסוי הראשון בשפעת. גם בניסוי הנוכחי ניכרה תגובה מסויימת של נוכחות לזמן ארוך יותר של תאי T (הקשורים לפעילות חיסונית) בגוף החולים שנטלו את התרופה לעומת החולים שנטלו את התרופה המתחרה. תגובה זו לא הייתה מספקת כדי להכתיר את הניסוי כהצלחה.

חיסון לסוכרת נעורים

במקביל לויתור על המוצר המוביל, מדווחת נסווקס על רכישה תמורת תמלוגים ותשלומי אבני דרך עתידיים של מוצר נוסף, נוגדן טיפולי הניתן בבליעה ומיועד לטיפול במספר מחלות שונות. החברה מייעדת את המוצר תחילה לשימוש לטיפול בסוכרת מסוג I (סוכרת נעורים) ולמצב של כבד שומני שלא כתוצאה מצריכת אלכוהול (NASH). מדובר בשתי מחלות נפוצות מאוד שעד היום לא היה נהוג לטפל בהן דרך המערכת החיסונית.

המוצר כבר מוכן לכניסה לשלב II של הניסויים הקליניים. "בכוונתנו להיכנס בקרוב לשלב IIa של הניסויים הקליניים במוצר ולסיימו עד סוף השנה", אומר נוסבאום. "אנחנו צופים כי נוכל לסיים את כל שלב II של הניסויים במוצר תוך שנתיים ובעלות של 2 מיליון דולר בלבד".

נוסבאום מספר כי נסווקס התמודדה על רכישת המוצר מאוניברסיטת Howard בארה"ב מול חברות גדולות, וביניהן גם אחת מעשר החברות המובילות בעולם, אך זכתה במוצר כיוון שהציעה תמורתו לא רק תמלוגים עתידיים אלא גם אופציות בחברה (3.5%-4% בהתאם לרמת ההצלחה). ההסכם אינו מחייב את נסווקס בתשלום מיידי לאוניברסיטה.

לנסווקס יש בארסנל מספר מוצרים חיסוניים נוספים, אם כי בשלבים מוקדמים יותר משהיה המוצר לשפעת. החברה רכשה חיסון לאלצהיימר מפרופ' בקה סולומון מאוניברסיטת תל אביב אשר נמצא בניסויים פרה-קליניים וכן כבר חתמה על עסקה מול גלקסו סמית'קליין למוצר המחסן נגד חיידק הסטרפטוקוקוס פנאומוניה. עבור הסכם זה עשויה החברה לקבל סכום כולל של כ-20 מיליון אירו ועוד תמלוגים.