תיקון תדמיתי? משפחת אובמה תחגוג סדר פסח עם קניידלך

מאליה וסשה אובמה ישאלו את הקושיות ■ בסדר הקודם, דן אובמה באוניברסליות של המאבק לחירות

גם השנה, תחגוג משפחת אובמה את הסדר בחוג מצומצם של יהודים עובדי הבית הלבן וחברים קרובים של המשפחה, וגם הפעם ישאלו את הקושיות הנוכחים הצעירים ביותר, סשה ומאליה, הבנות של נשיא ארה"ב.

ידיעה גדולה על הסדר הנשיאותי מתפרסמת היום בהבלטה גדולה, על פני חמישה טורים, עם תצלום, בעמוד הראשון של ניו יורק טיימס. קרוב לוודאי שהסיפור, עם מידע אקסקלוסיבי מהמטבח הנשיאותי, הודלף מלשכת דובר הבית הלבן, כדי להמתיק את הטעם המר שהותירה בפיות של יהודים לא מעטים ההתנגשות החזיתית בין אובמה לבין רה"מ בנימין נתניהו, בשבוע שעבר.

אם זה אכן איתות מהבית הלבן, שאובמה הוא לא איזה שד אנטישמי כפי שהוא מצטייר בדיווחים מסויימים בעיתונות הישראלית והיהודית בארה"ב, ובעיקר בבלוגוספרה היהודית, אייב פוקסמן, נשיא הליגה נגד השמצה, משוכנע שזה יהיה מהלך סרק.

בראיון לגלובס אמר פוקסמן, אחת הדמויות הבולטות בממסד היהודי האמריקני: "אינך יכול להמתיק התנהלות מזעזעת נגד בעל ברית בסיפורים מתקתקים על מצות וקניידלך. זה צעד טפשי שלא ישנה הרבה. סדר לחוד ויחס איום לישראל לחוד".

פוקסמן העלה אפשרות, שהדלפת הסיפור לטיימס היתה הבעת תודה על מאמר המערכת של העיתון, ביום ו', שבו הובעה תמיכה חזקה בהתנהלות הנשיא נגד ישראל. "נכונותו של אובמה לקרוא תיגר על ישראל מדאיגה ומערערת את הביטחון העצמי של ישראלים רבים", כתב העיתון באותו מאמר. "אנו חושבים שזה מרענן שהוא כפה התדיינות ציבורית בסוגיות שצריכות להידון בפומבי, כדי שעסקת שלום אכן תתממש. הוא חייב ללחוץ על הפלסטינים ומנהיגים ערביים באותה מידה".

"הספקות שמביעים הניצים בישראל, וגורמים אחרים, על מחויבות אובמה לביטחון ישראל אינם במקומם", אמר הטיימס במאמר המערכת. "השאלה היא האם נתניהו מסוגל או יכול להוביל את ארצו לעסקת שלום".

"העובדה שהטיימס מפרסם בעמוד הראשון סיפור צבע על הסדר של משפחת אובמה לא תשנה את הזעם שחשים אוהדי ישראל בארה"ב על האופן שבו התייחס הנשיא לידידה ובעלת ברית", אמר פוקסמן. "אני לא מדבר על מהות. אני מדבר על הטון, על הנימה. על עניינים מהותיים אפשר לדון מאחורי דלתים סגורות, בלי לתקוע בחצוצרות בכיכר העיר".

ב"חדר האוכל המשפחתי הישן" (Old Family Dining Room) בבית הלבן, חדר קטן שמשמש לעריכת סעודות לא פורמליות, "תחת נברשות נוצצות ולמרגלות הפורטרטים של נשות הנשיאים הקודמים, יתקבצו המוזמנים, בעיקר יהודים ושחורים, לקרוא בהגדה ולסיים בקריאה 'לשנה הבאה בירושלים'", כותב העיתון.

עוזרים בכירים, כדייויד אקסלרוד (יהודי) וואלרי ג'ארט, שניהם יועצים מקורבים של הנשיא, ישתתפו בסדר, אבל גם עובדים לא כל כך בכירים, כמו הרבי (ה' סגולה) זיסקינד. השפים במטבח הבית הלבן יכינו מטעמים על סמך מתכונים משפחתיים. שמלאץ יהיה על השולחן, וגם קניידלך.

מסורת הסדר של משפחת אובמה החלה באפריל 2008, בעיצומו של מסע הבחירות לנשיאות, כאשר הקמפיין של המועמד אובמה נקלע לנקודת שפל. כמה עוזרים יהודיים - אחראי על המטען, צלם הווידאו הרשמי והאחראי על ארגון האירועים הפומביים בקמפיין - הצליחו להשיג מצות ויין מנישביץ וישבו לערוך את הסדר בחדר במרתף של מלון בפנסילווניה, באחת מתחנות הקמפיין.

לפתע נשמע קול מוכר, קולו של ברק אובמה, שנכנס לחדר ושאל: "היי, זה הסדר"? לאירוע הצטרפו עובדי קמפיין אחרים, לא יהודים, שהפציצו עורכי הסדר בשאלות על מהות החג. זה לא היה קל. "אנחנו לא בדיוק מומחים ליהדות", סיפר אחד מהם. אובמה סיים את הסדר הזה בקריאה: "לשנה הבאה בבית הלבן".

המסורת התחדשה בשנה שעברה, בסדר הראשון שנערך אי פעם בבית הלבן. על סמך הסדר של אשתקד, נראה שגם השנה ישאלו את הקושיות סשה ומאליה, שיהיו הצעירות ביותר בחדר, והן גם יחפשו את האפיקומן.

"זה לא רק היה הסדר הנשיאותי הראשון אלא גם הפעם הראשונה שבה הוגש גפילטע פיש על צלחות רשמיות של הבית הלבן", אמר לטיימס אריק לסר, אחד מהשלישיה המקורית שהחלה במסורת לפני שנתיים.

בסדר הקודם היו כמה אירועים שנחרתו בזכרון המשתתפים, לרבות הבעיה הביטחונית שהתעוררה כאשר אחד המשתתפים ניסה להכניס לבת הלבן קופסת מקרונים.

איש אינו יודע מה יהיה הנושא המרכזי בסדר מחר, לבד מהקריאה המסורתית בהגדה. סוזן שר, ראש הצוות של הגברת הראשונה, מישל אובמה, אמרה כי ייתכן שהנוכחים יעסקו ב"צורך לטפל לאנשים שלא יכולים לטפל בעצמם וברפורמה בשירותי הבריאות". בסדר הקודם, דן אובמה ב"אוניברסליות של המאבק לחירות".