מנכ"ל סולתם: לא הייתה לי ברירה זולת פיטורי 170 עובדים

דוד מרסיאנו מרסיאנו נחוש שחברת הנשק הוותיקה יצאה מהמשבר: "סולתם נקלעה למשבר פנימי בקזחסטן"

את שנת 2009 יעדיפו בחברת סולתם מערכות לשכוח. רעידת האדמה הפוליטית-כלכלית שפקדה בקזחסטן את יצרנית התותחים, המרגמות והתחמושת, לא רק איימה על קיומה, אלא גם בגרימת משבר דיפלומטי רחב היקפים בין המדינות שמקיימות יחסי מסחר ענפים בעיקר בתחומים צבאיים. משלחת בראשות הנשיא שמעון פרס יצאה לקזחסטן על מנת ליישר את ההדורים, אולם לסולתם זה לא הועיל, והעסקה שנחתמה עם הקזחים קרסה. 170 עובדים פוטרו, בור של מיליונים נפער במאזנים והביקורת מבית ומחוץ על כישלון העסקה להשבחת ציוד צבאי סובייטי ישן, בסך 157 מיליון דולרים, גברה והלכה. בוריס שינקמן, לשעבר אלוף משנה בצבא הקזחי, ששימש כסוכנן של חברות ביטחוניות ישראליות רבות בקזחסטן, נעצר בחשד כי שיחד אישים בממשל כדי שסולתם תזכה בעסקה, והוא כלוא שם עד היום. הקזחים הוסיפו כי המוצרים שסולתם שלחו להם פגומים, עצרו את התשלומים בגין העסקה לאחר השלב הראשון, והותירו את סולתם במצב של חוסר אונים מול הספקים שכבר הוזמן מהם ציוד בשווי מיליוני דולרים ומול הבנקים שנעלו את קווי האשראי.

"זה לא היה מוצר מדף; פיתחנו אותו במיוחד עבור הקזחים. האינטגרציה לפלטפורמה הייתה תפירת חליפה ללקוח, וזה חייב אותנו להגדיל את צוות הפיתוח", אומר המנכ"ל דוד מרסיאנו בראיון ל-G. "היינו צריכים להחזיק 410 עובדים בחברה ללא מקורות ההכנסה, שלשמם גייסנו חלק מהם. זו המציאות שקיבלתי לידיי כשנכנסתי לתפקיד בסוף 2008 ונדרשתי לאבחון מהיר וכללי".

מנכ
 מנכ

ומה מצאת?

"זיהיתי משבר בשלושה מעגלים, שלכאורה אין ביניהם קשר, אבל למעשה הם כן היו קשורים ביניהם. המשבר הראשון היה ניהולי - צמיחה בבת אחת מחברה של 50 מיליון דולר (היקף פרויקט ממוצע בסולתם עד לעסקה הקזחית) לחברה של 157 מיליון דולר היא צמיחה מטאורית שמחייבת התאמות מורכבות. המשבר השני היה ההסתבכות בקזחסטן, שצריך לזכור שנבעה מפרויקט דו-שנתי. סולתם הייתה צריכה לספק ב-2008 חטיבת תותחים וב-2009 חטיבה נוספת. ב-2008 קיבלנו 82 מיליון דולר כמוסכם, והכול עבר חלק. ברגע שבתחילת 2009 החברה לא קיבלה 75 מיליון דולר שהובטחו לה בחוזה, זה טלטל אותה עד כדי איום קיומי.

"המשבר השלישי היה המשבר הכלכלי העולמי, שהתבטא מבחינת החברה בשני אופנים: ב-2009 מדינות ומשרדי ביטחון הקפיאו את תקציבי הביטחון שלהם בעקבות המשבר הגלובלי, ושנית - הבנקים עצמם חטפו במשבר מכה ויצרו מחנק אשראי. שלושת המשברים קרו באותה עת והעצימו את גודל הטלטלה שהחברה ספגה".

היית עד אז סמנכ"ל בקבוצת מיקאל, שבבעלות רוני נפתלי ומיקו גילת, ושמחזיקה בסולתם. מה גרם לך להאמין שאתה מסוגל להוציא את החברה מהבוץ?

"מיקו גילת ורוני נפתלי פנו אליי, ובהתחלה סירבתי. אני לא קבלן של חברות שיוצאות ממשבר, ובוודאי ממשבר בסדר גודל כזה. מהיכרותי את גודל המשבר המלצתי להם שייקחו מנכ"ל מהמנכ"לים המוכרים בשוק, אבל הם התעקשו. לאחר התלבטות הסכמתי. ההיסוס היה לא בגלל סולתם אלא בעניין האישי, כי אני עצמי יצאתי אז ממשבר גדול (מרסיאנו התאלמן, וגם עבר תאונה קשה באותה התקופה), ולא הייתי בטוח שהגיע הזמן להיכנס למחויבות כל-כך אתגרית. מרגע שעשיתי את ההחלטה אני שלם ועמוק בתוך זה. זו הייתה עבורי התנסות, ובמהלך השנה לא הייתי חף מטעויות ומהחלטות שגויות, אבל זו הפכה למשימת חיים".

המנכ"ל הקודם, משה חרש, ניהל את סולתם שבע שנים. למה הוא לא נשאר?

"הוא קיבל החלטה לסיים".

אילו בעיות מצאת בחברה במישור הניהולי?

"אני לא רוצה לדבר על כשלים ניהוליים כי אני לא רוצה להעביר ביקורת. הרי לו לא היה נוצר המשבר בקזחסטן הכול היה יכול לעבוד יפה. מצד שני אם מחר תוצע לי עסקה כזאת, אני אגיד שאני לא רוצה אותה? אבל השאלה היא איך נערכים לעסקה כזאת".

מה השתבש בעסקה עם הקזחים?

"האירוע יותר נוגע למה שהתחולל במדינה מאשר לעסקה עם חברה כזו או אחרת", טוען מרסיאנו, תוך שהוא מדגיש כי על סגן שר הביטחון במדינה באותה תקופה נגזרו לאחרונה 11 שנות מאסר. "המדינה יצאה לעצמאות כלכלית, ובשנים האחרונות היא בנתה לראשונה צבא על בסיס ציוד מערבי. המערביזציה של צבא שביסודו היה סובייטי, ייצרה לחצים ומעורבות פוליטית. סולתם נקלעה למשבר פנימי במדינה, ולפי דעתי כל חברה, לו הייתה יושבת במקום של סולתם, הייתה נמצאת במצב דומה".

הקזחים טענו שנתתם שוחד כדי לקבל את העסקה. על זה שינקמן יושב בכלא.

"אין לנו שום נגיעה לעניין. שינקמן פעל מטעמנו ומטעמן של כל התעשיות הביטחוניות הישראליות, ולסולתם אין שום נגיעה לשוחד".

ואתם לא יודעים באילו שיטות הוא פועל?

"אין לנו מושג איך הוא פועל".

הראיון המלא ב"מגזין G"