צפו בתמונות: מכוניות הנישה מסתערות על ישראל

כמעט שנתיים חלפו מאז בוטלה "תקנת שנת הדגם", אבל נראה כי מהרגלים ישנים קשה להיפטר

כמעט שנתיים חלפו מאז בוטלה "תקנת שנת הדגם" (שקבעה ששנת דגם תתחלף מחודש אפריל והלאה, לפי החלטת היבואן), אבל נראה שמהרגלים ישנים קשה להיפטר. לא רק שהציבור הרחב מסרב להחליף את הביטוי "שנת הדגם" במונח העדכני "שנת עלייה על הכביש", אלא שרבים מהיבואנים ממשיכים ברבעון הראשון את שנת החורף, ומתחילים את המתקפות השיווקיות וההשקות רק ברבעון השני.

הטרנד נמשך גם ב-2010. למרות "החלפת הקידומת" הסמלית החשובה של העשור, החודשים הראשונים של השנה התנהלו בעצלתיים ונשלטו בעיקר על-ידי רכישות הליסינג. אבל ככל שהטמפרטורות עולות והאביב מתקרב, מתחממת גם הזירה. השנה, כך נראה, תהיה השנה הגדולה של רכבי הנישה למיניהם. אלה ינסו לצוד את לבם של הלקוחות הפרטיים, שהעבודה כבר מספקת להם כלי תחבורה בסיסי אחד, ואת כיסיהם של הלקוחות הפרטיים שמתמעטים והולכים. להלן כמה מדגמי הנישה שמחממים מנועים.

מיצובישי ASX

מיצובישי ASX
 מיצובישי ASX

מה חדש: מכונית פנאי משפחתית עם פוזה של "מיני אאוטלנדר"

מחיר משוער: 130-140 אלף שקלים

גם מיצובישי לא מסתירה את כוונותיה לנגוס מנתח השוק העסיסי של הקאשקאי, ואף מגדירה רשמית את ה-ASX החדש בתור "הכלאה בין הלנסר החדשה לאאוטלנדר". ה-ASX מציג פרופורציות "קרוסאובר עירוני" מאוזנות היטב עם אורך של 4.3 מטרים מפגוש לפגוש, גובה של 1.62 מטרים, ובסיס גלגלים נדיב באורך 2.67 מטרים. מרווח גחון נאה וגלגלים גדולים מציבים את הנהג ואת הנוסעים בעמדה גבוהה יחסית מעל הכביש, והמהדרין יוכלו אף להזמין הנעה כפולה אמיתית (בדגם עם מנוע 1.8 ליטרים). עיצוב הפנים שלו סטנדרטי למדי, ומציע שלל אפשרויות לסידור החלל הפנימי. באירופה הוא הוצג עד כה עם מנוע דיזל חזק ועם מנוע 1.6 ליטרים בנזין, ובינתיים תיבה אוטומטית רציפה, כמו זו שמוצעת ביפן ובארצות הברית. תופיע לקראת סוף השנה.

פיז'ו RCZ

פיז'ו RCZ
 פיז'ו RCZ

מה חדש: תחליף אאודי TT להמונים

מחיר משוער: מעל 200 אלף שקלים

מועד הגעה משוער: מחצית שנייה של 2010

יש מי שיגיד שהפיז'ו RCZ החדשה היא תגובה מאוחרת (בעשר שנים בערך) לאאודי TT המקורית. אבל אם מביאים בחשבון שהמכונית החדשה של פיז'ו תעלה פחות ממחצית ממה שעולה כיום TT, זו בהחלט תגובה מבורכת. מתחת לעיצוב החושני בעל הפרופורציות הספורטיביות (גובהה של המכונית 1.36 מטרים בלבד) מסתתר תא נוסעים שימושי עם מרווח מכובד לשני נוסעים פלוס שני נספחים קטנים מאחור, ואפילו תא מטען בנפח של כ-320 ליטרים. עיצוב עמדת הפיקוד מודרני ונאה, וחובבי הצעצועים ימצאו הרבה פריטים מתוחכמים ברשימת האופציות. הגרסה החזקה, עם מנוע 1.6 ליטרים טורבו בהספק מאתיים כוחות סוס, מתוכננת כרגע להופיע עם תיבה ידנית בלבד. חובבי האוטומטיות יסתפקו בגרסה בת 156 כוחות סוס של אותו מנוע, שגם היא מסוגלת לייצר ביצועים מכובדים.

פיז'ו 3008

מה חדש: משפחתית בתחפושת של כביש-שטח

מחיר משוער: החל בסביבות 150 אלף שקלים לדגם 1.6 ליטרים טורבו אוטומטי מאובזר

מועד הגעה משוער: אפריל

הניסן קאשקאי, שהושקה לפני כשנתיים, הצליחה "לעשות בית ספר" ליצרני הרכב האירופים הגדולים והמכובדים, ולשבור את הסגמנטציה המסורתית בין מיניוואנים עירוניים קומפקטיים, דוגמת הרנו סניק, לבין רכבי כביש-שטח קומפקטיים. המתחרים רשמו הערות, ואת התוצאות ניתן לראות כיום בגל של דגמים, שאחד הראשונים בהם הוא ה-3008 של פיז'ו.

הנוסחה דומה: מרכב קצר יחסית (4.37 מטרים) אבל רחב (1.84 מטרים) וגבוה (1.64 מטרים), עם מרווח גחון מכובד ועם הרבה פריטי עיצוב "קשוחים" חיצונית ובתוך תא הנוסעים, שמקנים לרכב מראה שוחר הרפתקאות נוסח הטוסון, ראב4 ושות'. כתחליף להנעה כפולה יש מערכת בקרת משיכה מתוחכמת, המאפשרת צליחת עפר ושלג. לישראל יגיע מנוע 1.6 ליטרים טורבו עם 156 כוחות סוס ותיבה אוטומטית בת שש מהירויות.

ניסן 370z

ניסן 370z
 ניסן 370z

מה חדש: מכונית ספורט אמיתית, עם מראה מסובב ראשים

מחיר משוער: 350-400 אלף שקלים

שנים ארוכות חלפו מאז יובאה לישראל באופן רשמי מכונית ספורטיבית של ניסן, ומעריצי המותג הסתפקו בינתיים בייבוא אישי. אבל השנה מתכוונת היבואנית לקפוץ ישר למים העמוקים, עם ה-370Z החדשה. במסגרת השינויים שעברה המכונית הדו-מושבית בשנה שעברה, היא זכתה לקבל מרכב קצר יותר, עיצוב חיצוני קרבי עוד יותר - עד כמה שזה בכלל אפשרי - ותא נוסעים משודרג משמעותית.

מתחת לכסות החיצונית זו עדיין אותה מכונית ספורט טהורת גזע, שיכולתה הדינמית זוכה זה שנים להערצת עמיתינו שמעבר לים. המנוע הנוכחי הוא ה-V6 בנפח 3.7 ליטרים, שמשרת את דגמי אינפיניטי השונים, ובגרסה האירופית יש לו 331 כוחות סוס, ואפילו אופציה לתיבה אוטומטית בת שבע מהירויות. המכירות לא צפויות לאיים על רבות מכר, אבל לחובבי הז'אנר היא תציע הצעה אטרקטיבית של עיצוב-עוצר-תנועה, ביצועים-מביישי-פורשה ואמינות יפנית במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחיר הגרמניות ברף הביצועים הזה.

יונדאי IX35

יונדאי IX35
 יונדאי IX35

מה חדש: עיצוב עירוני מתוחכם, מנועים חזקים ואיכות משודרגת

מחיר משוער: מעל 160 אלף שקלים לדגם בסיסי

תחילת שיווק: מחצית שנייה של 2010

קצת קשה לכנות בשם "נישה" את היורש של רכב הכביש-שטח העירוני הנמכר ביותר בישראל, שהעלה עד היום על הכביש קרוב לעשרת אלפים כלים. אבל הטוסון החדש ללא ספק מבצע תפנית מכיוון של "ג'יפ מוקטן" וקשוח למראה לכיוון של "קרוס אובר" מסוגנן, שעיצובו מכוון לקהל בוגר ומתוחכם יותר. ה-IX35 מציע איכויות ייצור גבוהות, נוחות כביש משודרגת ויכולת דינמית ראויה למיצוב הקרוס אובר.

יש לו גם מנועים חדשים וחזקים, כולל שני ליטרים בנזין (166 כוחות סוס) ודיזל (184 כוחות סוס) ו-2.4 ליטרים בנזין (176 כוחות סוס) ותיבות אוטומטיות בנות שש מהירויות. מי שרואה שטח רק במנגל של יום העצמאות בפארק הירקון יוכל לוותר על הנעה כפולה. המחיר לא צפוי לגעת ברצפה כמו הדגם הנוכחי, אבל התחכום והנוכחות המשודרגת אמורים לפצות על כך.

סקודה YETI

מה חדש: עיצוב קרבי ושימושיות משפחתית

מחיר משוער: החל בסביבות 150 אלף שקלים לדגם בנזין התחלתי

מועד הגעה: יולי

סקודה הפתיעה את שוק הרכב המקומי לפני כשנתיים, כשהצליחה לשבור את מחסום התדמית עתיק היומין ולשווק בהצלחה את הרומסטר גם כרכב פנאי/משפחתי צעיר. את ההצלחה הזאת היא תנסה לשחזר השנה עם ה-YETI החדש. הרכב מבוסס על פלטפורמת הגולף, אולם המעצבים הצליחו להקנות לו מראה קרבי עם פגושים מסיביים, מרווח גחון נאה של 18 סנטימטרים ושלל פריטים בנוסח "למטייל" בתא הנוסעים.

הדגם העיקרי בארץ יצויד במנוע 1.2 ליטרים TSI, שמשלב הספק "משפחתי" של 105 כוחות סוס יחד עם חיסכון מופלג בדלק. לצדו יוצע כנראה גם דגם טורבו-דיזל חזק, עם הנעה כפולה כדת וכדין. מערכת הישיבה מציעה שלל אפשרויות לסידור פנימי, מושב אחורי שממוקם שני סנטימטרים גבוה יותר מהקדמי, וחלל הטענה גדול מספיק למטרות מסחריות.

dubie-b@globes.co.il