"אפשר לבוא עם תחושות, אבל המבחן האמיתי של פורמט הוא הקהל"

לקראת שוק מיפ שיתקיים בקרוב בקאן שבצרפת - אבי ארמוזה, בעליה של חברה להפצת פורמטים טלוויזיוניים, מדבר על הפורמטים שיככבו השנה ומציג ריאליטי חדש בשם "THE FRAME" שעשוי להיות הדבר הבא

שוק מיפ השנה יהיה הגדול ביותר עבור ארמוזה פורמטס, חברת הפצת הפורמטים הישראלית. החברה, בראשותו של אבי ארמוזה, השקיעה עשרות אלפי אירו במתן חסות בלעדית לסדרת אירועים מקדימים לשוק החצי-שנתי, תחת השם "מיפ פורמטס".

כמו כן, החברה בונה דוכן בגודל 27 מ"ר שבו יימכרו ויקודמו הפורמטים שעשויים להפוך ללהיטי הטלוויזיה הבינלאומיים הבאים.

"במקום שבו יש לך מוצרים, אתה צריך לבוא לשוק עם חשיפה", אומר ארמוזה בשיחה עם "גלובס". "שוק הפורמטים העולמי מורכב מענקי תקשורת כמו אנדמול למשל, שהבסיס הכלכלי שלהן הוא חברות ההפקה שלהן. זה גם מה שמגביל אותן, כי חברות אחרות לא מוכרות להן. כאן חברה עצמאית כמו ארמוזה פורמטס נכנסת לתמונה".

שווקי המיפ, הנערכים בקאן שבצרפת, הם שיא הפעילות עבור ענף ייצוא התוכן הטלוויזיוני הישראלי, השוקק במהלך השנה כולה. יותר ויותר גופי הפקה ותוכן ישראליים חושבים היום כלפי חוץ, במיוחד ולאור השוק המצומצם מכדי להכיל את היצירתיות המקומית.

"שילשנו את ההשקעה שלנו בפרסום בשוק", מספר ארמוזה, "אנחנו מפרסמים הרבה בעיתונות המקצועית. ההיערכות למיפ היא היערכות של חודשיים-שלושה ואף יותר מזה. בכל חצי שנה יש שוק, וברגע שמסיימים אחד - מתחילים להיערך לשוק הבא".

כל חברה שמגיעה למיפ מגיעה עם קטלוג משלה, אך גם עם מספר מצומצם של תוכניות דגל שיקבלו דגש מיוחד. ארמוזה משווה את ההופעה במיפ לגוף שידור שמשיק לוח שידורים חדש. "אתה משיק ארסנל של תוכניות שאמור לקלוע למגמות השוק הבינלאומי", אומר ארמוזה, "אתה יכול לבוא עם תחושות, אבל המבחן האמיתי הוא בסופו של דבר מבחן הקהל".

חוצה פלטפורמות

ארמוזה מגיע השנה עם 4 פורמטים חדשים, הראשון הוא הדרמה "רביעיית רן" שכבר נמכר ומופק ברשת CBS האמריקנית, ו-3 פורמטים ישראלים נוספים שעדיין לא שודרו בישראל ונמצאים בשלב הפיילוט. אחד מהם הוא ריאליטי פריים-טיים חדשני בשם "THE FRAME".

"מדובר בפרויקט של חברת 'יולי אוגוסט', המבוסס על פיתוח טכנולוגי שאנחנו מאמינים שהוא יכול להיות הדבר הבא בעולם הקרוס-פלטפורם", מספר ארמוזה. "8 זוגות נמצאים בבתיהם בכל רחבי הארץ. בבית שלהם מותקנת מצלמה, ובמשך התוכנית אסור להם לצאת מהפריים של המצלמה - If you're out of the frame, you're out of the game.

"התוכנית משודרת 24 שעות ביממה באינטרנט, כשכל זוג מקבל למעשה ערוץ שידור משלו. המטרה היא לעניין את הצופים והגולשים. בכל שבוע מופעל מונה של מספר הלחיצות של הגולשים שביקשו להגדיל את הפריים ואת מספר השניות שצפו בהם בפול-פריים. הזוג שיש לו הכי פחות בכל שבוע - יוצא מהמשחק. "הרעיון הוא לייצר מותגי תוכן שיש להם חיים על מספר פלטפורמות ויש להם את היכולת לייצר מעבר בין פלטפורמה לפלטפורמה - אינטרנט, סלולר וטלוויזיה".

* זה הטרנד כיום בשוק הטלוויזיה?

"שאלתי את עצמי איך נוצרים טרנדים, ובשלב מסוים החלטנו לקחת חלק בלקבוע את הטרנד", מסביר ארמוזה, שמכר עד כה לעולם בהצלחה תוכניות כמו "הבועה", "משחק מקדים" ו"אפגרייד".

"כחברה אנחנו עושים בכל יום במיפ קרוב בין 70 ל-80 פגישות", הוא אומר. "על-פי הפידבקים בימים הראשונים, אתה מסוגל להבין אם קלעת או לא. אבל כבר לפני כן אתה מנסה למזער סיכונים - אתה מבצע שיווק מוקדם, דרך ניוזלטר שאנחנו מוציאים ויוצר התעניינות בקרב לקוחות. חלקם לא רוצים לעבוד באינטנסיביות של השוק ומבקשים לקדם עסקה לפני. כבר היום אנחנו במגעים אינטנסיביים כדי לסגור מוקדם".

5 טיפים של אבי ארמוזה למכירת פורמטים טלויזיוניים בעולם

1. שיווק הפורמט לוקח מספר חודשים. לא מדובר בהצגה בשווקים לבדה. מדובר בפעילות שיווקית קפדנית שמתקיימת לאורך זמן.

2. לפני ההצגה של הפורמט, מומלץ להשקיע בפיצוח הפורמט עד תום, כך שבעת ההצגה לא תעלנה שאלות שלא תוכלו לענות עליהן.

3. ודאו כי יש לכם יכולת להסביר את הפורמט בשתי דקות. פורמט שאין באפשרותכם להסביר בשני משפטים, וכן להציג סוללת אנשי מקצוע שיעמדו מאחוריו, הוא פורמט חסר סיכוי.

4. בחירת השם היא קריטית להצלחת הפורמט. מומלץ לערוך קבוצות מיקוד בינלאומיות, כדי לבחון אם השם שנבחר תופס או לא.

5. היו מוכנים גם לכישלון - השקיעו כסף ומשאבים בשורה של מוצרים, כדי שלפחות אחד מהם יתפוס.