זו חברה במצוקה? KCPS תזרים 45 מיליון שקל לקרן ריט 1

KCPS: "ההשקעה בריט 1 מיועדת במלואה למטרה של מחזור חוב ועומדת גם בכל שאר הקריטריונים של השקעות המנוף"

קרן המנוף של KCPS תזרים 45 מיליון שקל לקרן ריט 1, בתמורה ל-7.7% ממניות קרן ההשקעות בנדל"ן מניב. במסגרת העסקה תנפיק ריט 1 לקרן המנוף כ-6.4 מיליון מניות במחיר של 7.22 למניה - כ-4% מעל מחיר השוק.

בנוסף, לקרן המנוף יינתנו, ללא תמורה, אופציות ל-1.9 מיליון ממניות החברה, הניתנות למימוש עד לתום 5 שנים ממועד השלמת העסקה, הצפויה עד ל-18 במאי. אם קרן המנוף תממש את כל האופציות שניתנו לה, היא תחזיק 9.8% מקרן ריט 1.עם ההודעה על העסקה מסרו החברות כי "גיוס הון זה מצטרף למספר גיוסי הון וחוב שביצעה ריט 1 בחודשים האחרונים, כאשר לפני חודש גייסה כ-80 מיליון שקל, וחודשיים קודם לכן גייסה כ-85 מיליון שקל".

עסה זו למעשה מחדדת את התמיהה, הנוגעת לכך שקרנות המנוף נועדו לספק אשראי לחברות שנקלעו לקשיים מסוימים בגיוס אשראי. העסקה הנוכחית ממחישה את הפיכתן של קרנות המנוף לקרנות פרייבט אקוויטי "רגילות", שאינן מחויבות בהכרח למטרות שקבע האוצר עם הקמתן. אפילו שעסקאות מעין אלו מותרות להן עד רף מסוים.

המטרה: תשואה ראוית סיכון

מקרן המנוף של KCPS נמסר בתגובה לסוגיה זו כי "קרנות המנוף משקיעות בחברות הממחזרות את חובותיהן ומשקיעות את הכספים בצמיחה ובניית פעילותן. ההשקעה בריט 1 מיועדת במלואה למטרה זו של מחזור חוב ועומדת גם בכל שאר הקריטריונים של השקעות המנוף. מעבר לכך, מטרת ההשקעה הינה להניב תשואה ראויית סיכון עבור המשקיעים בקרן, ולהערכת ועדת ההשקעות של הקרן, עונה חבילת האופציות והמניות בחברה על מטרה זו".

כך, קרן המנוף של KCPS, הנשרכת אחרי שתי קרנות המנוף האחרות בביצוע עסקאות, מחפשת בנרות השקעות, ואף פונה לחברות שאינן המטרה הראשונית של קרנות המנוף, שכוללות, נזכיר, גם כספים של משלם המסים. בכל אופן, הקרן של KCPS עדיין רחוקה מעמידה ברף שקבע האוצר מבחינת היקף ההשקעות המינימלי עד חודש מאי, ולכן היא עשויה לאבד חלק מהכנסותיה מדמי הניהול.

ריט 1 הוקמה ב-2006 ושווי השוק שלה הינו 529 מיליון שקל. קרן השקעות בנדל"ן הינה מכשיר השקעות שנועד לאפשר למשקיעים להשתתף באופן לא ישיר בהשקעה בנכסים מניבים. ריט 1 רכשה מאז הקמתה 17 נכסים מניבים בשווי של כ-1.33 מיליארד שקל.