במגדל השן אין הומור

בנוסף לעוול שנגרם לפרקליט קורב, תגובות השופטים גרמו נזק לעצמם ולתדמית המקצוע

מלכתחילה לא היה מקום לכל הבלגן שנוצר סביב הפרקליט אורי קורב, ולכן טוב עושה פרקליט המדינה, משה לדור, שהוא מחזיר אותו לעבודה מלאה, כולל הופעה בבתי משפט. מה שלא נראה לי זה המניע העיקרי להחזרת קורב לאולמות המשפט.

אף שהדברים לא נאמרים במפורש, כולם מדברים על החשיבות המכרעת שיש לקורב במשפט המדינה נגד אהוד אולמרט.

יש כאן שתי בעיות. האחת - אם זו אכן הסיבה העיקרית להחלטת לדור, הרי שהיא מנציחה את תפיסת החומרה שבהתנהגותו של קורב. כלומר, האיש באמת נהג בצורה איומה ונוראה, אבל המשפט נגד אולמרט חשוב יותר. זו לא ראיית דברים נכונה, כי האמת היא שמלכתחילה לא עשה קורב דבר שהצדיק את הרחקתו מהעבודה ומבתי המשפט, וחשוב שהנקודה העקרונית הזאת תודגש ותובן.

הבעיה השנייה נוגעת לנוהלי העבודה בפרקליטות. מה שאומרים לנו בעצם הוא שתיק אולמרט תלוי במידה רבה בקורב, שבלעדיו תינזק מאוד התביעה. זה לא תקין. תיק מורכב ומסובך ורגיש כל-כך נגד ראש ממשלה לשעבר - וכולו תלוי ועומד על פרקליט אחד? האם לא היה נכון שעל תיק כזה יעבדו בצמידות לפחות שני אנשים שיהיו בקיאים בו באותה מידה?

מדובר במקרה שכבר נמשך תקופה ארוכה, ועוד צפויים לו חיים ארוכים. במהלך תקופה כזאת יכולים לקרות הרבה דברים לכל אחד מאיתנו, לאו דווקא אמירות טפלות בסגנון בלתי ראוי. לא מביאים אפשרויות כאלה בחשבון - ושוב, במיוחד בתיק בעל רגישות אישית וציבורית גדולה כל-כך?

גול עצמי של השופטים

מעבר לעוול שנגרם לקורב, תגובות השופטים גרמו וגורמים נזק לעצמם ולתדמית המקצוע. הרושם שהציבור מקבל הוא שהשופטים רואים עצמם מורמים מעם, מורמים מכל בעצם. אסור לומר עליהם מילה רעה, בוודאי לא עורכי דין ופרקליטים.

ואם אומרים - אז הם דורשים נקמה, והם עושים זאת בצורה של רדיפה קטנונית ומאוד לא נעימה. אחר-כך באים השופטים ומתלוננים על שהם אינם פופולריים.

בחלקו, העדר הפופולריות קשור במערך הפוליטי במדינה, אבל בחלקו הוא מעשה ידיהם או דבריהם של השופטים. כך למשל ההתייחסות הכל-כך סלחנית לשופטים הגורמים עוולות ונזק מצד אחד, וההתייחסות הכל-כך חמורה לאמירות-אגב עליהם. זה ממש לא נראה טוב.

איפה קצת הומור?

מה ששופטים ופרקליטים רבים הוכיחו בפרשה הזאת זה שהומור הוא כנראה מצרך נדיר בברנז'ה המשפטית. היו יכולים לפטור את העניין בחיוך ולהתייחס אל קורב כמו אל תלמיד שובב שדיבר יותר מדי. במקום זאת אנחנו מקבלים התייחסות חמורת-סבר כאילו היה מדובר במכת מוות למערכת המשפטית, ואולי למערכת השלטונית כולה.

השבוע אמרה השופטת ורדה אלשיך כי ההחלטה להחזיר את קורב לבתי המשפט היא "בלתי ראויה". פרקליט מחוז ירושלים לשעבר, מיכה קירש, הצהיר ברדיו כי "קורב צריך לעמוד לדין על ההתבטאויות שלו נגד שופטים, ואינו יכול לייצג את המדינה". לא פחות.

אתם לא חמורים

כמה מהמתבטאים נגד החזרת קורב אומרים שהיה צריך לדחות זאת לזמן רב, "כדי שהשופטים יתייחסו אל קורב באורח ענייני ולא בכעס". יש לי פיתרון לכך. בכל פעם שקורב יתחיל הופעה בבית משפט הוא יצהיר: "כבוד השופטים, כשאמרתי חמורים - לא אליכם התכוונתי".