כולם מחכים למפץ הגדול

יום הסגירה בעסקת מכירת בית ההשקעות פסגות מקבוצת יורק לאייפקס מתקרב והולך

הקול הצרוד שחזר ובקע בערב החג ממכשיר הטלפון היה ידידותי, ענייני, משדר שלווה ונכונות. שלום. כאן רועי. ורמוס. כן, מפסגות. רציתי לאחל לך חג שמח, לא הספקנו לדבר הרבה בזמן האחרון... כן... אתה קורא עיתונים, מקווה שהכול בסדר אצלכם. אם יש בעיה, אז יש לך את הטלפון הסלולרי שלי, אתה יכול תמיד להתקשר. לא, לא החלפתי מספר ואני תמיד עונה. כמו תמיד. אתה יודע.

כך, מאות שיחות. רועי ורמוס, אריק שטיינברג. ללקוחות אסטרטגים, למנהלי מוסדיים ויועצי ההשקעות בבנקים, שקיבלו ומקבלים דיווחים שוטפים ומידיים, גם בבוקר שלאחר החקירה, על כל אירועי החקירה. אלה שמחו לשמוע על הפחתת דמי הניהול בקרנות הנאמנות; ברכות ואיחולים היו גם למעצבי דעת קהל, והטלפון הכי הכי מתמסר: לסוכני הביטוח, עקב אכילס של החיסכון לטווח ארוך. הרי די בקריצה או בהיסוס מכוון כדי שהלקוח יבין שעליו לפדות את כספו ומהר.

הסוכנים קיבלו צ'ופר בדמות הפחתת דמי ניהול בגמל, שהפך את פסגות אטרקטיבית עבורם נוכח מתקפת הפיתויים של בתי ההשקעות המתחרים.

יש כאלה שקיבלו את שיחת הטלפון בעודם מעיינים בסקרנות ובתמיהה בתוצאות ההחלטה של זהבית כהן יוסף, זו שהולכת לקנות את פסגות, לתת ראיון לגמרי אישי ל"ידיעות אחרונות" ערב החג.

חוץ מזה, רצה הגורל, ובשבועיים האחרונים, מיד לאחר הפרסומים המודגשים על חקירתם באזהרה גם של שני ראשי פסגות, היו"ר הנינוח והמנכ"ל הכריזמטי, נקבעו לכוכב הנכסים ורמוס חמישה כנסים ואירועים מתוקשרים. אחד מהם התקיים פחות מיממה אחרי החקירה הארוכה באזהרה שהתקיימה ברשות ניירות ערך. ורמוס הגיע לכולם. דיבר. שידר עסקים כרגיל. אין חשש. נהגנו על פי האמת, החוק והמוסר. מתנהלת חקירה, אני משתף פעולה.

וחוץ מזה, מאז נחשפה חקירת הרשות בפסגות - בחשד שלאורך תקופה ארוכה ובאופן שיטתי ביצעו שני מנהלי הנוסטרו מסחר מניפולטיבי באגרות חוב מדינה ובאגרות קונצרניות במטרה להשפיע על שערי מסחר - הצליחה פסגות, לפי נתונים אחרונים, להגדיל את נכסיה המנוהלים מ-126 מיליארד שקל ל-130 מיליארד. הגידול נבע בחלקו מעליות בשווי הנכסים ובחלקו מצבירה חיובית נטו בקרנות, כלומר עודף מצטרפים על פודים.

די משמח, אבל לא מבטיח מאום לעתיד. הבעיה היא שהעתיד הוא כאן. היום. פסח, עצמאות, שבועות ל"ג בעומר וזהו זה. חקירת הרשות נעשית אינטנסיבית יותר וצפויה להגיע לסיום והחלטה תוך חודשים אחדים.

גם יום הסגירה בעסקת מכירת פסגות מקבוצת יורק לקבוצת אייפקס, בספטמבר השנה, מתקרב והולך. זהבית כהן יוסף, מובילת הרכישה, לא הסתירה מעולם את העובדה שהיא רוכשת, במחיר המתקרב ל-3.2 מיליארד שקל, בית השקעות עם מוניטין, עתיד, הנהלה ומנהל: ר. ורמוס. אז כמה שווה ורמוס בהערכת השווי? אולי 25%? וכמה שווה, נגיד נגיד נגיד, פסגות בלי ורמוס? 2.5 מיליארד שקל? פחות, יותר?

מתי יישלף השפן מהכובע?

כהן יוסף שומרת את כל הקלפים קרוב לחזה. "אנחנו מתקדמים לסגירת העסקה", אמרה השבוע. "יש לנו זמן עד ספטמבר לקלוזינג, בואו נמתין ונראה איך החקירה הזאת תיגמר". כשנשאלה אם נכונה השמועה שהיא הולכת לחתוך מחיר בגלל החקירה, השיבה: "העסקה עוד לא נחתמה, אני כן יכולה להגיד שהמנהלים בפסגות מצוינים, שאחת הסיבות העיקריות שרכשנו את פסגות היא ההנהלה הטובה הזאת". מתי תשלוף הגברת את השפן הגדול מהכובע? נחיה ונראה.

היא גם יכולה לבקש דחייה בסגירה עד להתפתחויות בחקירה, וגם "הנחה" בגין האירועים. והדבר תלוי רבות בזוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך. מה שמביא אותנו לתהות שוב ושוב על צחוקו הרם והמלגלג של הגורל.

ג'רמי בלנק, איש יורק, המשדר סירוב עקרוני להורדת מחיר העסקה, הרי התייצב בזמנו, לפני 3 שנים, מול איתן רף וגליה מאור ודרש להפחית במחיר פסגות אופק בגלל חקירת רשות ניירות ערך.

באמצע דצמבר 2006, נכנס ורמוס לתפקיד מנכ"ל פסגות. זה קרה כאשר המנהלת גבי רביד והמשנה דני זילביגר נאלצו לזוז, בדרישת יו"ר הרשות דאז משה טרי וכתבי האישום בפרשה ההיא. רביד גידלה וטיפחה את ורמוס. היא בירכה על מינויו, כשהיה בקושי בן 36. במסגרת עסקת הטיעון שלאחר כתבי האישום נגד 16 בכירי לאומי ופסגות אופק, שילם הבנק קנס, ועל מנהלים, ורביד בראשם, נאסר לשמש בתפקיד ניהולי בשוק ההון למשך כמה שנים. מניין השנים הזה כבר הסתיים.

מה שמחזיר אותנו לתפקיד המרכזי של גושן באיליאדה והאודיסאה הללו. הרשות ממשיכה בחקירה. מתחזקת ההערכה שתוך כמה חודשים יוחלט על כתבי אישום לשני מנהלי הנוסטרו.

אפשר שבזמן הזה גם תעבור בכנסת החקיקה שתכניס את הרשות לעידן המודרני, ותינתן לה האפשרות להפעיל אכיפה מנהלית הכוללת קנסות אישיים וקנסות חברה, ותינתן לה גם סמכות, כמקובל בעולם, לקבוע עונש הרחקה מוגבל בזמן מניהול תאגידים הפועלים בשוק ההון. דבר זה עלול לכאורה להעמיד בספק את המשך כהונתו של ורמוס בפסגות. כל האירועים הללו יתנגשו למפץ גדול לקראת סוף הקיץ וראש השנה הבאה.

stella-k@globes.co.il