דרמה במשפט אולמרט: התביעה ביקשה לשנות את סדר הבאת העדוית

עו"ד אברבנאל ביקש במפתיע להעיד תחילה את העדים בפרשת ראשונטורס; הסניגורים התנגדו - והשופטים החליטו כי בשלב זה יימשכו הדיונים כרגיל ■ עו"ד קורב ששב לצוות התביעה: "אני מצטער על הפגיעה במערכת המשפט"

חזרתו של עו"ד אורי קורב, סגן פרקליט מחוז ירושלים שכינה שופטים "חמורים", לצוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וראש לשכתו שולה זקן - היתה אמורה לספק את הדרמה המרכזית היום (ג'), אך זו הגיעה מכיוון אחר ובלתי צפוי.

בפתח הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים קם התובע, פרקליט מחוז ירושלים עו"ד אלי אברבנאל, וביקש מהשופטים - באופן מפתיע ובניגוד למתוכנן - לשנות את סדר הבאת העדוית במשפט ולהעיד תחילה את העדים הקשורים בפרשת "ראשונטורס", ורק לאחר מכן את העדים הקשורים בפרשות מרכז ההשקעות ו"מעטפות הכסף".

"לא ניתן לנהל משפט בעיניים קשורות"

סניגוריהם של אולמרט ושולה זקן התנגדו מכל וכל לבקשת הפרקליטות. "אנחנו לא ערוכים לכך, שינוי סדר העדת העדים עלול לפגוע באופן מהותי בזכויות הנאשמים", טען עו"ד אלי זהר, בא-כוחו של אולמרט, והוסיף: "אנחנו לא יכולים לנהל כך הגנה. לא ניתן לנהל משפט עם עיניים קשורות. התביעה כבר סיבכה את בית המשפט בקביעת המועדים וסדר הבאת העדים, וגם אותנו".

עו"ד זהר טען כי "צריכה להיות החלטה על דחיית המשך המשפט על-פי בקשת הפרקליטות", ואמר: "אני לא יכול לנהל כך משפט, כאשר מתחת לפני השטח מתנהלים דברים הפוגעים בהגנתי".

סניגורה של שולה זקן, עו"ד מיכה פטמן, הצטרף לדברי זהר ואמר: " דומני כי עו"ד אברבנאל לא ער באמת לקושי שנוצר אצלנו. גם אנחנו אמורים לנהל את פרשת 'ראשונטורס', אנחנו שני משרדים שעובדים יומם ולילה וערוכים קדימה על האישום השני והאישום בעניין פרשת האזנות הסתר, אין לנו שום ידע כרגע על פרשת 'ראשונטורס'".

בעקבות בקשת הפרקליטות ודברי התשובה של הסניגורים, אמרה נשיאת בית המשפט המחוזי, מוסיה ארד, ראש הרכב השופטים בתיק: "עוד לא נתקלתי בבקשה כזאת".

התייעצות דרמטית

בהמשך יצאו ארד ועמיתיה, השופטים משה סובל ויעקב צבן, להתייעצות דרמטית, כדי להכריע בשאלה האם להיעתר לבקשת הפרקליטות ולשנות את סדר הבאת העדויות במשפט - או להיענות לדברי הסניגורים ולהפסיק את המשפט לאלתר, עד שתובהר בקשת התביעה.

לאחר שעה ארוכה שבו השופטים לאולם והודיעו כי בשלב זה יימשכו הדיונים כרגיל, וההכרעה בבקשת הפרקליטות תימסר בשבועות הקרובים.

בעקבות בקשת הפרקליטות לשנות את סדר הבאת העדים ולהעיד תחילה את העדים בפרשת "ראשונטורס", מסר עו"ד אלי זהר, סניגורו של אולמרט: "הבוקר הופתענו לשמוע מהפרקליטות על אירועים שמתרחשים מזה חודשיים-שלושה, אך לא אוכל לומר עליהם דבר".

זהר הוסיף: "אנו מוטרדים מהבקשה לשנות את סדרי הדיון על רקע אירועים שאין להם כל קשר למשפט אך כנראה נוגעים בו. התוצאה היא שאנחנו לא רק מופתעים ולא רק בעמדת נחיתות בהגנה, אלא עומדים בפני צורך בלתי סביר לדחות את הדיון לתקופה בלתי נודעת. אני יכול רק להביע אכזבה גדולה, כך לא מנהלים משפט. מה שקורה כאן הוא המשך ישיר לפרשת גביית העדות המוקדמת ממשה טלנסקי".

המיני-ברים של טלנסקי

לאחר החלטת השופטים להמשיך לפי שעה את הדיון כרגיל. העיד במשפט בנג'מין ברודר, שעבד אצל איש העסקים יצחק תשובה, שאצלו, על-פי כתב האישום, קידם אולמרט את עסקיו של משה טלנסקי.

ברודר סיפר בעדותו כי הוא נועד עם טלנסקי ועם תשובה בפגישה שנועדה להכניס את המיניברים שייצרה חברת "קולטק", שבבעלות טלנסקי, לבתי-המלון שבבעלות תשובה. ברודר אמר כי בפגישה "תשובה ביקש ממני ש'קולטק' יהיו חלק מהתהליך לגבי קבלת ההחלטות בנוגע למקררים בבתי-המלון".

נזכיר כי אולמרט מואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במירמה בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות. זקן מואשמת בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים והאזנת סתר.

עו"ד קורב מתנצל

טרם בקשת הפרקליטות לשנות את סדר העדת העדים, אמר עו"ד אורי קורב, סגן פרקליט מחוז ירושלים, שעם תום חופשת הפסח חזר לשמש כתובע במשפט ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט: "לפני כחודשיים פורסמו בהרחבה בתקשורת דברים שהשמעתי במכללת 'שערי משפט'. ברצוני לומר כי לא התכוונתי לפגוע במערכת המשפט, אני מצטער על הפגיעה בה, ורוצה לחזור בפני בית המשפט על דברים שכתבתי במכתב ההתנצלות ולהביע צער על הדברים. הופעתי בפני כבודכם פעמים רבות, תמיד השתדלתי לכבד את המערכת, ואני מאמין ומקווה כי דבריי לא פגעו בה".

קורב הושעה מעבודתו לפני כחודש וחצי על-ידי פרקליט המדינה, משה לדור, בעקבות פרסום הדברים הקשים שהשמיע כלפי שופטים בפני סטודנטים ממכללת "שערי משפט" בהודהשרון. בין דבריו, כינה קורב את השופטים "חמורים החושבים שהם יודעים הכל", והוסיף כי "לפעמים שופטים נפרדים מהשכל הישר".

לפני כשבועיים הוחזר קורב לעבודה, אך עד היום היה מנוע מלהופיע בבתי משפט. הבוקר התייצב קורב לצדם של פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, ועו"ד יעל שניידר - וצוות התביעה במשפטם של אולמרט וזקן חזר להרכב מלא.

במקביל פנה היום "פורום המשפטנים" לפרקליט המדינה, משה לדור, ולנציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בדרישה להרחיק את עו"ד קורב לצמיתות מהופעה בבתי משפט ובניהול משפטים מטעם הפרקליטות.

לדברי עו"ד עדי אלבוים ונתנאל פרץ, יושבי ראש הפורום, "אמירותיו החמורת של קורב פוסלות אותו מלכהן כתובע - הדבר דומה לטובל ושרץ בידו".