מתי כדאי לקנות במבצע?

ניתן בהם סימנים: אחד פלוס אחד, סוף עונה ומועדוני לקוחות - לא תמיד זה כדאי. ממש לא

מצד אחד, קנייה במבצע עולה לנו פחות, או שאנו מקבלים יותר באותו סכום כסף. מצד שני, מבצעים גורמים לנו להוציא פעמים רבות הרבה יותר ממה שהתכוונו, ללא שום צורך אמיתי. אז איך משתמשים במבצעים במקום שהם ישתמשו בנו?

קנייה במבצעים היא בעיה מורכבת. מחד, שטיפת המוח שאנו עוברים במהלך תקופת מבצעים גורמת לנו להוצאות אמוציונליות בלתי מתוכננות, ואת אלה, כידוע, אני פחות אוהב. ומאידך, כשמדובר בצורך אמיתי ובהטבה אמיתית - זאת בהחלט דרך לחסוך הרבה כסף.

לכן, אין תשובה חד-משמעית. בצרכנות כמו בצרכנות, יש לבחון בצורה לוגית כל מקרה לגופו.

הבעיה החמורה ביותר ביחס למבצעים מצויה, לרוב, באותיות הקטנות. באותם סעיפים ותתי-סעיפים שהופכים מבצעים משתלמים כביכול לעסקאות דרקוניות, מעוררות חלחלה ומסוכנות לצרכן התמים.

זה מתחיל בחברת התקשורת הזו או האחרת שמאיצה בכם להתקשר מיד ולקבל הנחה נפלאה של 2 אגורות לדקה של זמן אוויר, אך מתגאה הרבה פחות בעובדה שמיד עם ניצול ההטבה כביכול, אתם גם מתקשרים איתם בקשר בלתי מתפשר, אמיץ וחם הדומה לחתונה קתולית ל-10 השנים הבאות. זה בכלל לא משנה אם במהלך הזמן הזה תתחתנו, תתגרשו, תלדו ילדים, תעברו מדינה או תעברו מן העולם. בכל מקרה תמשיכו לשלם סכומי-עתק על מה שאינכם זקוקים לו יותר, והכול בשם המבצע. לזה אני קורא מבצע סבתא.

הדבר דומה גם לאותם מבצעים שזועקים מעל דפי העיתון כי אם תתחברו תקבלו 50% הנחה ל-3 חודשים, רק שאנחנו לא באמת זוכרים לבדוק מה קורה אחרי החודשים האלה. רק אחרי שנתיים אנחנו מגלים כי התעריף הכפיל ולפעמים שילש את עצמו בתום חודשי המבצע - ואנחנו נשארנו רק עם שליש תאוותנו בידינו, ועל שני השלישים הנותרים שילמנו הרבה ובמזומן.

לסיכום, גם פה העיקרון המוביל עובד: צרכן טוב הוא צרכן שבודק, ומי שלא בודק משלם - ובמזומן.

איך לנצל נכון את המבצעים?

יש מספר כללי אצבע שיעזרו לנו לעשות את ההבחנה הזו בצורה טובה יותר.

* מלאי שווה כסף: אם מבצע מסוים גורם לנו "להשכיב מלאי", הווה אומר, להוציא הוצאה חריגה ולהישאר לתקופה ארוכה עם מלאי - הרי שברוב המקרים גם אם יש הטבה בעצם הקנייה, בעלות תועלת הכללית המבצע לא משתלם לנו.

לדוגמה, ייתכן שנרוויח כמה שקלים במבצע על אריזות טיטולים, אבל אם אנחנו מעלים בחודש מסוים את ההוצאה על טיטולים מ-150 ל-1,000 שקל - הרי ייתכן שחסכנו כמה אגורות פר יחידה, אך מצד שני קיבלנו הוצאה בלתי מתוכננות שמזעזעת את התקציב שלנו וגורמת יותר נזק מתועלת.

* מבצעי אחד פלוס אחד: במבצעי אחד ועוד אחד נכנס כלל נוסף שנקרא כלל הנחיצות. אם הפלוס אחד שאנחנו מקבלים נמצא במסגרת המוצרים שאנחנו צורכים בדרך-כלל - נהדר. אבל אם ההטבה מזמינה לנו מוצר שאין אנו נוהגים להשתמש בו בדרך-כלל - הרי שאין לנו צורך בו גם במבצע. מה שקובע זו לא ההטבה אלא הנחיצות.

דוגמה מצוינת אפשר למצוא בחומרי ניקוי. אנחנו מבקשים לקנות אבקת כביסה מסוג מסוים, ומציעים לנו בתוספת קטנה של כסף מגבוני נייר שממש לא יקרה כלום אם לא יהיו לנו. הוצאה מיותרת וגם הטבה לא נחוצה.

* מבצעי סוף עונה: יש ענפים בהם המבצעים בדרך כלל משתלמים, כמו ענף האופנה. כמעט תמיד קניות בסוף עונה הן מאוד מאוד משתלמות. שוב, צריך לזכור לא לעבור על הכללים שעברנו עליהם - לא ליצור מלאי מיותר ולא לרכוש מוצרים לא נחוצים, אבל בהחלט מדובר על מבצעים שבדרך-כלל הם מאד טובים.

* מבצעים מחוץ לעונה: תחום נוסף שהוא תחום שהמבצעים בו בדרך-כלל משתלמים הוא תחום המיזוג. בחורף ניתן לרכוש את אותם פריטי מיזוג במבצעים מצוינים ובהבדלים של מאות אחוזים לעומת מחיריהם בתחילת הקיץ.

כך גם לגבי חופשות, הכול קשור בתכנון החופשות שלנו מראש. יש מבצעים של חברות תעופה ומלונות כאשר החופשה היא מחוץ לעונה, ובדרך-כלל מדובר על מבצעים מעולים. חשוב מאד לשים לב שחלק מהמבצעים בתחום התעופה מתייחס לסוג כרטיסים מסוים בלבד, כך שייתכן ומדובר באמת בהנחה משמעותית במחיר הטיסה, אך מצד שני לא תוכלו גם לבצע כל שינוי במועדים, וגם אם יפקוד אתכם אסון, תיאלצו לשלם את מלוא הסכום על טיסה שלא מימשתם.

* מועדוני לקוחות: מבצעים משתלמים הם אלה של מועדוני לקוחות גדולים, כמו "חבר" למשל. לאלה, פעמים רבות מבצעי חופשות אטרקטיביים באותן תקופות בדיוק.

  • הכותב הוא מנחה תכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת" של רשת, מנכ"ל ובעלים של חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות"