יו"ר ארגון פרקליטי המדינה: "אם לא נפעל - לא יתייחסו אלינו"

מאות פרקליטים מרחבי הארץ הגיעו לכנס החירום של הפרקליטות, זאת למרות בקשתו של פרקליט המדינה לדור להימנע מקיום הכנס ■ שר המשפטים נאמן החליט להתערב ולפעול לסיום סכסוך העבודה של הפרקליטים

"יותר לא יגידו שאין לנו חיילים" - כך אמר היום (ד') בצהריים עו"ד בעז גולדברג, יו"ר ארגון הפרקליטים בשירות המדינה, בפתח כנס החירום של אנשי הפרקליטות בתל-אביב.

מאות פרקליטים מרחבי הארץ הגיעו לכנס, בהסעות מיוחדות שאורגנו להם מהמחוזות המרוחקים, וגדשו את האולם בבית ציוני אמריקה.

בד-בבד החליט שר המשפטים יעקב נאמן להתערב ולפעול לסיום סכסוך העבודה של הפרקליטים. פרקליט המדינה משה לדור שיגר אתמול (ג') לפרקליטים מכתב שבו ביקש מהם להימנע מקיום הכנס - ואולם הם התעלמו ממנו.

אחד החששות של ראשי ארגון הפרקליטים היה הגעה דלילה של פרקליטים לכינוס החירום, שהיה כרוך באי-הופעה בדיונים בבתי המשפט שנקבעו מראש, ושהנהלת בתי המשפט סירבה לשחררם מהם.

גם מכתבו של לדור ששוגר במייל לכלל הפרקליטים אתמול נועד להרתיעם מלהגיע לכנס, וכן מכתבו של ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, שהצהיר כי "עורכי דין אינם שובתים" - גם אם הם עובדים בשירות המדינה.

"קל להגיד את זה", הגיבה עו"ד ענת סבידור-גולדבצוויג מפרקליטות מחוז מרכז על דברי ראש הלשכה, "כשאתה יושב במשרד מהודר עם צוות גדול, ועל כל תיק אתה מקבל כמה עשרות אם לא מאות אלפי דולרים. להגיד את זה על פרקליט שמולו מופיעה לפעמים סוללה, ואין לו אפילו מתמחה, קל לומר את הדברים האלה תוך כדי שאתה יושב בקומה באחד מגורדי השחקים בתל-אביב".

לדברי סבידור, דרישות הפרקליטים הן אלמנטריות מאחר שכיום הפרקליטים משלמים בשביל לעבוד. "פרקליטים מופיעים 3 פעמים בשבוע בבתי משפט מחוץ לתל-אביב", אמרה, "ואין להם החזקת רכב, במדינה שמזכירות מקבלות לפעמים החזקת רכב ולא מזיזות את הרכב אלא מהבית למשרד. כשאתה צריך להגיע מתל-אביב לבית משפט ברמלה עם ערימת תיקים, אנשים שעושים זאת למען העבודה נגרם להם חיסרון כיס. יש פרקליטים צעירים שאין להם החזקת טלפון. הוא צריך לצלצל מבית משפט לממונים שלו, והוא מדבר על חשבונו. צריך להבין שהגיעו מים עד נפש. אי-אפשר לדבר על מלחמה בפשע ואלימות משתוללת, ולא לתת לפרקליטים דברים בסיסיים".

בין דרישות ארגון הפרקליטים: עדכון דרגות השכר שנקבעו לפי סולם מיושן וביטול "מכרזי השכר" שהזוכים בהם מקבלים תוספת לשכרם ותו לא, מבלי לקבל תפקיד חדש; ביטול כל המשרות הניהוליות שנוצרו בשטח, מבלי לדאוג לתקנים או לתוספות שכר עבורם; מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית, כפי שניתן למשל לשמאים בשירות המדינה; מתן תנאים של רכב וטלפונים ניידים לפרקליטים, שחלקם נאלצים להגיע לבתי המשפט ברכבם הפרטי ולהשתמש בטלפונים הניידים הפרטיים; ביטול 250 התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים בפרקליטות ומתן קביעות לכלל הפרקליטים.

לדברי יו"ר ארגון הפרקליטים בשירות המדינה, עו"ד בעז גולדברג, "האסיפה היום לא התכוונה לגרום נזק. עשינו כל מה שיכולנו כדי לא לגרום נזק. הודענו זמן רב מראש למערכת בתי המשפט. קשה לנו מאוד לגרום נזק כי אנחנו אחד הציבורים שהכי מסורים לעבודה, הכי מאמינים בשליחות. בשנים האחרונות חלה הידרדרות קשה, פתאום לא באים איתנו בדברים. הסיטואציה הובילה אותנו למצב שבו הבנו בדרך הקשה שאם לא נפעל - לא יתייחסו אלינו".