מכה לוועדת התקשורת הפדרלית במאבק למען נייטרליות הרשת

בית המשפט לערעורים בארה"ב קבע כי החלטת ה-FCC המאלצת את ספקית האינטרנט קומקאסט לשנות את האופן שבו היא מנהלת את העברת המידע ברשת הפס הרחב שלה - אינה חוקית

בית המשפט לערעורים בארה"ב קיבל אתמול (ג') את עתירתה של ספקית האינטרנט קומקאסט, ופסק כי החלטת ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) מ-2008, המאלצת את קומקאסט לשנות את האופן שבו היא מנהלת את העברת המידע ברשת הפס הרחב שלה, אינה חוקית.

ההחלטה היא משמעותית במאבק המתמשך שמתנהל בין ספקיות האינטרנט לבין ה-FCC ועמותות ציבוריות שונות בסוגיית ניטרליות הרשת. בבסיס הסוגיה עומד הניסיון להטיל רגולציה על האופן שבו מנהלות הספקיות את העברת המידע ברשת, ולמנוע התערבות של הספקיות במהירות הגלישה שהן מעניקות ללקוחות.

ה-FCC הורתה לקומקאסט לפני שנתיים, בעקבות תלונות של גולשים, לחדול מחסימת גישה לרשת באמצעות יישומים כמו תוכנות שיתוף קבצים, שמשמשים לעיתים קרובות להעברת קבצים גדולים. קומקאסט טענה בערעור כי הוראת ה-FCC אינה חוקית, מפני שלוועדה אין סמכות לבצע התערבות שכזו במדיניות ניהול הגלישה של ספקיות האינטרנט. בנוסף, טענה קומקאסט שמניעת שימוש ביישומים כאלה נועדה להבטיח מהירות גלישה מספקת לרוב המכריע של לקוחותיה, שאינם משתמשים בתוכנות כאלה.

ביהמ"ש לערעורים קיבל את עתירתה של קומקאסט, וטען כי ה-FCC לא הצליחה להוכיח שסמכותה כוללת התערבות כמו זו שביצעה בהחלטתה מ-2008. בפסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים, נכתב כי "ועדת התקשורת הפדרלית אמנם הסתמכה על מספר החלטות קונגרס בנושא, אך אלו אינן עומדות במבחן תקדימי של בית המשפט העליון ואינן מעגנות את הסמכות לה טוענת הוועדה".

דוברת של ה-FCC מסרה בתגובה לפסק הדין כי למרות ההחלטה, "הוועדה עודנה מחויבת לניטרליות הרשת". דוברת קומקאסט אמרה כי "החברה מכבדת את עקרונות ה-FCC, והגישה את העתירה כדי לטהר את שמה ואת המוניטין שלה".