גם סמדר נמרודי רוצה את רשת המלונות של אפריקה ישראל

יו"ר מלונות הכשרת היישוב שהיא גם אחותו של עופר נמרודי, מעוניינת להרחיב את רשת מלונות רימונים ■"חברת המלונות עובדת כל כך יפה אז עופר לא נדרש להתערב"

חברת מלונות הכשרת הישוב הצטרפה לשורת מתעניינים ברכישת רשת המלונות של אפריקה ישראל , שהועמדה לאחרונה על המדף. כך נודע ל"גלובס".

לאחר פרסום הדו"חות לסיכום 2009 הודיעה אפריקה ישראל שהיא מנהלת מגעים התחלתיים עם קבוצת רוכשים פוטנציאליים בנוגע למכירה של כמחצית מאחזקותיה במלונות אפריקה.

כיו"ר "הכשרה מלונות" משמשת סמדר נמרודי-רינות, אחותו הצעירה של עופר נמרודי, בעל השליטה ומנכ"ל החברה האם הכשרת הישוב. על פי הערכות בשוק, הצמידה אפריקה ישראל לרשת המלונות שבבעלותה תג מחיר של כמיליארד שקל - מתוכו 750 מיליון שקל בנטילת הלוואות ועוד כ-250 מיליון שקל במזומן.

מלונות הכשרת הישוב מחפשת שותף שייכנס בדרך של הקצאת מניות לחברה על מנת לאפשר את הרחבת פעילותה בצורה משמעותית, וזאת גם אם העסקה עם אפריקה לא תצא לפועל.

בהשכלתה, נמרודי-רינות היא עורכת דין ובעלת תואר בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בר אילן. "למדתי את זה כי אני אוהבת אנשים. גם היום אני מטפלת ופעילה בכל מיני עמותות שעוזרות לאוכלוסיות נזקקות וזה חלק ממני", היא מספרת ל"גלובס".

- מדוע עברת לעולם העסקים?

"כשהייתי שם הרגשתי שהיכולת של עובד סוציאלי לשנות היא מאוד מועטה. עבדתי בשכונת ג'סי כהן בחולון וראיתי שעם הכלים שיש בידי העובד הסוציאלי והתקציבים הכל כך מועטים, זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. בהמשך חליתי וישבתי בבית והחלטתי ללמוד משפטים, ודרך זה גם נפתחה לי הדרך לעולם העסקי".

מלבד תפקיד יו"ר חברת מלונות הכשרת היישוב, נמרודי נושאת בתואר סמנכ"לית לפרויקטים מיוחדים בחברת האם, הכשרת הישוב, והיא דירקטורית בחברות השונות בקבוצה.

- איך את מסתדרת עם אחיך, עופר, שמשמש כמנכ"ל הקבוצה?

"מצוין, למדנו להסתדר. חברת המלונות עובדת כל כך יפה אז עופר לא נדרש להתערב. הוא נכנס לחברה כשיש קשיים וזקוקים לעזרה שלו. הוא עוסק בפיתוח העסקי של חברת האם הכשרת הישוב, וכיום מפתח גם את תחום חיפושי הגז והנפט".

"יכולים לנהל פי שניים חדרים"

הכשרה מלונות פעולת באמצעות רשת מלונות רימונים המונה תשעה בתי מלון בישראל, מהם ארבעה בבעלות מלאה, אחד בבעלות חלקית ושלושה בהסכם ניהול. מדובר ברשת קטנה יחסית של מלונות בוטיק, אך בשנתיים האחרונות היא עוברת שינוי דרמטי ולנמרודי תוכניות להתרחבות נוספת. כיום כוללת הרשת 1,435 חדרים - קפיצה של 570 חדרים מתחילת ינואר 2008.

הכנסות מלונות הכשרה צמחו ב-2009 ב-5% ל-140 מיליון שקל, הרווח התפעולי ב-30% ל-23 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 4 מיליון שקל לעומת הפסד של 6.5 מיליון שקל ב-2008. החברה נסחרת לפי שווי של 105 מיליון שקל לאחר שהמניה עלתה ב-30% ב-12 החודשים האחרונים.

מנכ"ל הכשרה מלונות, רו"ח ראובן אלקס, עבד לפני כן בגנדן תיירות, וגם במלונות אפריקה ישראל. את נכסי אפריקה, שכיום כאמור מתעניינת בה בהכשרה מלונות, הוא מכיר היטב, למעט הנכסים בחו"ל שנרכשו לאחר שעזב. כעת גם החברה אותה הוא מנהל בוחנת התרחבות לחו"ל.

"היעד הוא להמשיך להגדיל את החברה בארץ ולאחר מכן לצאת לחו"ל", אומר אלקס. "עד היום בדקנו נכסים במערב אירופה כי אנו מניחים שלקרבה הפיזית יש גם משמעות. הנהלת החברה יכולה לנהל פי שניים חדרים בטווח הקצר, ולכך אנו שואפים".

- מה לגבי התחרות עם פתאל?

"עסקת פתאל-אזורים יצרה לנו הזדמנויות חדשות שכן רשת רימונים היא היום שחקן מרכזי מאוד. אנו מקבלים פניות לנהל בתי מלון נוספים וזאת מגמה שתימשך. מצד שני, כשיש שחקנים כאלה גדולים בשוק, אז קיימת השפעה ישירה על המחירים במקומות מסוימים, ואנו מרגישים את זה יותר באילת".

המלונות הפכו לבתי מעצר

בכל הנוגע לתחום התיירות בישראל קשה לספק תחזיות לנוכח המצב המדיני השברירי. 2009 התחילה עם מלחמה בעזה ובהמשך השנה עדיין ניכרו סימני המיתון העולמי. בסיכום השנה החולפת ביקרו בישראל 2.7 מיליון תיירים, נתון שמהווה ירידה של 10% לעומת 2008.

- התיירות בישראל עברה תקופות קשות.

נמרודי: "זה ביזנס מאוד תנודתי ומאוד רגיש למצב הביטחוני. וכל עוד אנחנו בישראל אז הוא יהיה רגיש. לכן אחד היעדים שלנו לפתח ולהיכנס למלונות בחו"ל, שאם חלילה יהיה פה משבר אז יהיו עוד מקורות הכנסה".

אלקס: "אומרים בענף שלנו שהוא הענף הראשון להיפגע כשיש מצב ביטחוני קשה, והאחרון להתאושש. אנו מתמודדים עם זה ומתנהלים בצורה קפדנית מבחינת השמירה על ההוצאות. אפשר לראות את זה בתוצאות שלנו, אפילו 2009 שהתחילה רע בסך הכול הסתיימה טוב".

נמרודי: "במלחמת לבנון השנייה היו לנו 4-5 בתי מלון סגורים בצפון. אוגוסט, שיא העונה, המדשאות ירוקות, הים נעים, הסירות מחכות והמלונות ריקים. אתה משלם משכורות, משלם הוצאות ואין לך שקל הכנסות. בהתחלה העברתי אורחים מצפת לגלי כנרת ואחר כך גם שם התחילו הקטיושות. עד שקיבלנו את הפיצוי מהמדינה היינו בקושי נוראי".

אלקס: "בתקופות משבר הכשרת הישוב הזרימה כסף מספר פעמים לחברה כאשר מלונות אחרים, בנצרת למשל, עשו הסבה לבתי מעצר לעובדים זרים".

כאמור, בחברה חושבים כיום על הגדלת נפח הפעילות שלה. מבחינת רשת רימונים, המטה הקיים יכול להכיל מלונות נוספים שיצורפו לפורטפוליו. "אנו מעריכים שב-2010 החברה כבר תנהל מחזור של 200 מיליון שקל".

- כיצד אתם מתחרים על כיסו של הצרכן הישראלי מול טורקיה?

אלקס: "הזיכרון קצר אבל עדיין אנחנו מרגישים נאמנות של השוק הישראלי לחברה שלנו. זה לא אחד על חשבון השני. אני כן חושב שעיריית אילת והמדינה חייבים להתעורר נוכח ההתפתחות של עקבה, שדי מטרידה אותנו. צריך להפוך את אילת לעיר תיירותית ואטרקטיבית יותר".

נמרודי: "מדינת ישראל חייבת להבין שהתיירות היא מנוע צמיחה, כי זה לא מביא פרנסה רק למלונות, אלא גם לבעלי מסעדות, לנהגי מוניות, למכבסות, למדריכי טיולים ועוד. המדינה צריכה לעשות יותר על מנת למשוך תיירים לארץ, כי בסופו של יום זה מנוע צמיחה כלכלי מהותי".

גורם בכיר באפריקה ישראל הדגיש כי "הודות לעבודה המצויינת הנעשית במלונות אפריקה ישראל בשנה האחרונה, החברה הפכה אומנם אטרקטיבית מאוד, אלא שהיא אינה למכירה. המגעים היחידים המתקיימים בעניין רשת המלונות שלנו הם על הכנסת אותו גורם זר עליו דיווחה אפריקה ישראל לבורסה, כשותף באחזקת מניות החברה".

מלונות אפריקה ישראל נוסדה בשנת 1992 והיא עוסקת בהפעלה וניהול של בתי מלון ושל אתרים תיירותיים בארץ ובעולם. בישראל מנהלת החברה 2,377 חדרים ב-10 בתי מלון תחת המותגים הבינלאומיים קראון פלזה והולידיי אין, וכן תחת המותגים אקספרס-ביט ופטיו. ברוסיה מנהלת החברה את מלון העסקים היוקרתי "אקווה מרין" שנחנך בחודש שעבר בסמוך לקרמלין ואת מלון הספא פלזא בעיירת הנופש קיסלובודסק. ברומניה מנהלת החברה 4 מלונות.

מלונות אפריקה ישראל מנהלת גם את אתר המרחצאות חמי טבריה, שותפה באטרקציה התיירותית באילת - "עיר המלכים" ומנהלת את מכללת הולידיי אין למקצועות התיירות - בטבריה, ת"א ואשקלון.

בחודשים הקרובים תקבל החברה לניהולה את מלון קראון פלזה החדש שיחנך באשדוד וכן מלון ספא נוסף בעיר ז'לזנובודסק שבדרום רוסיה. מנכ"ל החברה מאז שנת 2009 הוא יעקב סודרי. והיא מעסיקה כ- 1,500 עובדים.

גורם בכיר באפריקה ישראל הדגיש כי "הודות לעבודה המצויינת הנעשית במלונות אפריקה ישראל בשנה האחרונה, החברה הפכה אומנם אטרקטיבית מאוד, אלא שהיא אינה למכירה. המגעים היחידים המתקיימים בעניין רשת המלונות שלנו הם על הכנסת אותו גורם זר עליו דיווחה אפריקה ישראל לבורסה, כשותף באחזקת מניות החברה".