הרפורמה בתעריפי הנמלים אושרה: אשדוד וחיפה בדרך להנפקה

סגן הממונה על התקציבים: "מאמין שהרפורמה תשפר את השירות ותגביר את התחרותיות של הנמלים"

שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם היום (ה') על הרפורמה בתעריפי השימוש בנמלים. החתימה על הרפורמה פותחת את הדרך בפני הנפקת שתי חברות הנמל העיקריות - חיפה ואשדוד. בימים הקרובים תוגש לרשות ניירות ערך טיוטת התשקיף לקראת הנפקת 20% מכל אחת מהחברות. ככל הנראה יוחלט כבר היום על הנפקת נמל אשדוד.

מנהל רשות החברות, דורון כהן, אמר ל"גלובס" כי "אנחנו עושים את כל המאמצים, בשיתוף עם העובדים, כדי לקדם את הנפקת הנמלים". סגן הממונה על התקציבים באוצר, עמית לנג, אמר כי הוא מאמין שבעקבות הרפורמה, הנמלים יעברו לפעול בצורה הרבה יותר רציונאלית. "אני מאמין שהתמריצים שהרפורמה יוצרת יביאו לשיפור בשירות וגם להגברת התחרותיות של הנמלים", אמר לנג.

עיקרי הרפורמה היא הפיכת מערכת התעריפים ממערכת שהייתה מבוססת על שווי המטען למערכת המבוססת על עלויות. על מערכת התעריפים הישנה נמתחה ביקורת רבה בישראל ומחוצה לה, בין היתר, בגלל סבסוד צולב לטובת הייצוא שהתבטא בכך שהאגרות על מטעני ייצוא היו נמוכות בהרבה מהאגרות על מטעני ייבוא.

הרפורמה התקבלה בהסכמת כל הגורמים למעט איגוד הספנות. חברות הספנות טענו כי הרפורמה מעבירה אליהם את מרבית נטל האגרות החדשות וכי הן והתעשיינים הקטנים הם אלה שיאלצו לממן בסופו של דבר את הרפורמה.

במשרד האוצר אמרו בתגובה כי מצער מאוד שחברות הספנות בחרו ללכת בכיוון של מאבק ביוזמה. באוצר ציינו כי בעקבות התנגדות חברות הספנות הוחלט לפרוס את תהליך ההתאמה של האגרות החדשות על-פני חמש שנים במקום שלוש.