הסידורים של אולמרט

מכל הפרסומים שאנשים מלינים עליהם, הכי מזיקים הם הדיווחים כי הוא אינו חוזר ארצה

גם פרקליטו של אהוד אולמרט וגם דוברו פרסמו הודעות בהן הם מתלוננים כי החקירה והפרסומים בפרשת הולילנד נעשים בעיצומו של המשפט המתנהל נגד ראש הממשלה לשעבר. לטענתם, הפרסומים מזיקים לסיכוייו של אולמרט למשפט הוגן.

אכן, העובדה היא נכונה, אין ספק כי הפרסומים הללו אינם מוסיפים בריאות לעניינו המשפטי של אולמרט. אבל לא ברור מה רוצים אנשי אולמרט, כלומר מה בעצם אפשר לעשות? לבטל את החקירה? לדחות אותה עד לאחר שיסתיים משפטו העכשווי של אולמרט?

עו"ד אלי זהר ביקש מבית המשפט ליישם אפשרות אחרת, לדחות את המשפט עד לאחר סיום החקירה בפרשת הולילנד. בית המשפט דחה ביום חמישי השבוע את הבקשה. כלומר, המשפט יימשך, ובמקביל תימשך החקירה. זו, למעשה, האפשרות היחידה.

למען האמת, אני קצת מתפלא על זהר שהגיש בקשה כזאת. הוא אמנם עשה זאת בתגובה לבקשת הפרקליטות לשנות את סדר הדיון באישומים השונים נגד אולמרט, כלומר להקדים את פרשת ראשונטורס לענייני מעטפות הכסף של טלנסקי והמינויים הפוליטיים. ההנחה הרווחת היתה שבקשת הפרקליטות נובעת מכך שהפרשות הללו קשורות איכשהו לפרשת הולילנד הנחקרת עכשיו. כלומר, עו"ד אורי מסר, חברו הטוב ושותפו לשעבר של אולמרט, עומד במרכזן.

מטעמו של אולמרט יצאו כמובן הכחשות למעורבות בענייני הולילנד ושאר בניות בירושלים ובמקומות אחרים, וזאת למרות הקירבה החברית והעסקית בין אולמרט לבין החשוד בתיווך לשוחד, עו"ד אורי מסר, ולמרות היותו של אולמרט ראש עיריית ירושלים בחלק ניכר מהתקופה הרלוונטית.

השאלה היא: אם אולמרט אינו קשור בשום צורה לפרשה הנחקרת, למה הבקשה לדחות את משפטו עד לאחר סיום החקירה?

הפרסומים המזיקים

מכל הפרסומים שאנשי אולמרט מלינים עליהם, הכי מזיקים לאולמרט הם הפרסומים על העובדה שהוא אינו חוזר ארצה. נמסר מטעמו של אולמרט כי הוא נמצא בחופשה וסידורים ויחזור לאחר שיסיים את "ענייניו" בנכר.

ידיעות אלה מזכירות מקרים כמו של ארקדי גאידמק, החוזר המתמיד, ושל "חוזרים" נוספים כאלה. לא מפתיע, לכן, שאנשים מתחילים לתהות אם אולמרט מתכוון לחזור כלל, או שיילך בדרכו של עמית למקצוע עריכת הדין, דן כהן, שלפני שנים הבטיח לחזור - ועכשיו נדרשת בקשת הסגרה כדי להביאו לכאן ממקום מקלטו בפרו.

לכן, אם אולמרט חושב שהפרסומים מזיקים לו - הדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות הוא לסיים לאלתר את "ענייניו" ולעלות על המטוס הבא לארץ. כל עוד זה לא קורה, מוטב שמקורבי אולמרט והאנשים העובדים בשבילו יימנעו מהטפת מוסר לאחרים.

להאריך את תקופת הצינון של הגנרלים

מה הביא להחלטת אהוד ברק להודיע על סיום כהונת הרמטכ"ל בטרם עת? יש הרבה ספקולציות. אחת מהן היא החשש מפני כניסתו של גבי אשכנזי לחיים הפוליטיים.

בין אם זה נכון ובין אם לאו, הפרשה הנוכחית מחזקת עוד יותר את הצורך להאריך בחוק את תקופת הצינון הנדרשת למעבר מהצבא לפוליטיקה.

התקופה הנדרשת היום - שנה אחת - אינה עונה על הצרכים. אם רוצים שמפקד הצבא לא יקדיש את שנת כהונתו האחרונה לתכנון עתידו הפוליטי - התקופה צריכה להיות לפחות 3 שנים, רצוי 5.

אחרי הכל, אין פה שאלה של פרנסה - בכירי הצבא יוצאים לאזרחות עם פנסיות המבטיחות להם חיים ברמה גבוהה יחסית, מה גם שכולם מוצאים לעצמם בלי בעיה עבודות מכניסות באזרחות.

הפוליטיקה יכולה - וצריכה - לחכות, כדי להבטיח תפקוד תקין ונקי משיקולים פוליטיים בשנות השירות האחרונות של מפקדי הצבא.

matigolan@globes.co.il