חפש את הבכיר

איך זה שנותן השוחד לכאורה והמתווך בשוחד לכאורה עצורים - אבל מקבל השוחד חופשי?

1. השאלה

אדוני השופט, איך ייתכן שנותן השוחד לכאורה עצור, המתווך בשוחד לכאורה גם עצור - אבל מקבל השוחד לא עצור? זה מה שנשאל השופט השבוע. זו גם השאלה שאנחנו שאלנו השבוע ועדיין שואלים. האם מישהו עדיין מפחד ממקבל השוחד, לכאורה?

2. התעלומה

מתח ומסתורין: מיהי "האישיות הבכירה", שהיא "אישיות ציבורית בכירה ביותר", שהיא גם "בעל תפקיד בכיר מאוד לשעבר" וגם "בכיר שנמצא עתה בחו"ל", שדחפה לכיסה, לפי חשד המשטרה והפרקליטות, את האתנן הגדול?

מי זה האיש שברוחב וגובה תפקידיו, בשנים המדוברות של סוף שנות ה-90 בירושלים, שבהן התרחשו והורחבו כמה וכמה עסקאות נדל"ן בעייתיות, שמומשו, לא מומשו או טרם מומשו, שהבולטות בהן הן פרויקט הולילנד האנטי-ירושלמי, וניסיון ההשתלטות על קרקעות פארק איילון, חירייה לשעבר, לשם בניית דירות של חברת הזרע?

אין ספק, שרלוק הולמס במיטבו.

3. האיסור

מה זה צווי איסור הפרסום האלה שנפלו עלינו? על מי אתם עובדים? איזה ילד במדינה לא יודע במי מדובר? האם "האישיות" לא יודעת שהיא היא "הבכירה"? האם לא נשלחה יונת דואר לחצות את האוקיינוס ולהודיע לאישיות הציבורית מה נחשף פה? האם יש לחיסיון הזה תכלית חקירתית - או שזה עוד תרגיל כותרות מפוקפק של מערכות האכיפה?

4. הספקות

בבית המשפט המחוזי בירושלים מתנהל השבוע משפטו של ראש הממשלה לשעבר, שר התמ"ת וראש מועצת מקרקעי ישראל לשעבר, ראש עיריית ירושלים לשעבר, אהוד אולמרט. זה קורה אחרי שנים של דיבורים, חקירות והצהרות שבידי התביעה עדויות "ברזל", "בטון מזוין".

האם אפשר שמדובר בתיק חלש? אורי מסר לא מדבר, שולה זקן לא מדברת. האם בטוח שאת "יומני שולה" המפורסמים, עם רישומי הכנסות מכיסו של משה טלנסקי, אפשר להניח כעדות על שולחן בית המשפט? שמא יש קושי רציני להתקדם במשפט כמתוכנן ולהוכיח את האישומים?

5. החברים

מה שלומם של אביגדור קלנר ושמואל דכנר בימים טרופים אלה? הראשון, איש חברת פולאר (שיש לה החזקות גם בהזרע, גם בהולילנד וצוק מנרה) והאיש החזק בחברה בשנים המדוברות, ששמו כבר נקשר בפרשיות שחיתות נדל"ניות, הוא חבר ותיק של אהוד אולמרט. גם של פוליטיקאים בכירים אחרים.

השני, פעם בכיר בכלל, אחר כך איש עסקים שהסתבך, נסע, חזר ובעשור האחרון שימש יועץ ל"הזרע" לענייני תוכנית הבנייה בפארק, וגם יועץ מיוחד לפרויקט הולילנד.

6. פחד אלוהים

מרגע לרגע נחשפים עוד ממצאים על מסלולי שוחד משומנים ומיומנים. זה כבר לא כסף במעטפה מיד ליד. אלה כספים כבדים שעוברים באופן מסודר וידוע מגורם ציבורי אל בלדרים בעלי מקצוע מכובדים, דרך מתווכים ידועים ומהודרים, לידי המטרה הגבוהה: "אישי הציבור" בעלי התפקידים הבכירים.

בקרבנו נעים לא מעט "משרתי ציבור" מנעוריהם, שהכנסתם הרשמית ידועה וממש לא פרועה, ובכל זאת הם התעשרו בממדים תמוהים. ומי לא מכיר או לא ראה עוד כמה פרויקטים, גם הם נדל"ניים, תמוהים והזויים ברחבי המדינה, שלא הגיוני שקמו בלי ששילמו שוחד נדיב?

stella-k@globes.co.il

אולמרט
 אולמרט