"חברים, מישהו צריך להזכיר לאובמה, ירושלים אינה התנחלות"

שרה פיילין מובילה מתקפה רפובליקנית על מדיניות החוץ של נשיא ארה"ב, ובמיוחד על היחס לישראל ■ ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר: "אובמה משחק נמהר אם ימשיך לכווץ את יחסי ארה"ב עם ישראל" ■ "סנקציות נטולות שיניים רק קונות לאיראנים זמן"

במשך חודשים רבים הפגיזה המפלגה הרפובליקנית את הציבור בארה"ב במטחי ביקורת קשה על יזמת הרפורמות בשירותי הבריאות, אחת מאבני היסוד של המצע הדמוקרטי. ההתקפה הזו הסתיימה בניצחון היסטורי של המפלגה הדמוקרטית ושל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהעבירו את חוק הרפורמות על אפם ועל חמתם של המתנגדים. עכשיו מעלים הרפובליקנים על הכוונת שלהם מטרה חדשה: מדיניות החוץ של אובמה, ובמיוחד יחסו הקר לבעלי ברית, כישראל ואפגניסטאן.

בוועידה של המנהיגות הרפובליקנית בדרום ארה"ב, שנערכה בניו-אורלינס, מתחו הנואמים המרכזיים ביקורת קשה הצטננות היחסים בין וושינגטון לירושלים. שרה פיילין, לשעבר מועמדת לסגן הנשיא בכרטיס הרפבוליקני, אמרה הערב (ו'): "הממשל הזה מרחיק את ידידינו. אנשי הממשל מתייחסים לנשיא אפגניסטאן, חמיד קארזאי, באופן גרוע, ואחר כך הם מתפלאים שהוא גומל להם באותה מטבע".

"הממשל הסלים החלטה שולית של רישוי עירוני (רמז להחלטה להתיר בניית 1,600 יחידות דיור ברמת שלמה, ר.ד.) למחלוקת גדולה עם ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו במזה"ת", אמרה פיילין. "חברים, מישהו צריך להזכיר לנשיא הזה שירושלים אינה התנחלות; ישראל היא ידידתנו. הבעיות הגרעיניות הגדולות של זמננו הן קוריאה הצפונית, שיש בידיה נשק גרעיני, ואיראן, שרוצה להשיגו".

"'כן, אנו יכולים' להתרפס לפני האויבים שלנו ולמתוח ביקורת על בעלות בריתנו", אמרה הנואמת.

"הנשיא משחק משחק נמהר"

דברים דומים השמיעה גם ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר: "הנשיא משחק משחק נמהר אם הוא יוסיף לכווץ את היחסים בין ארה"ב לישראל". לדבריה, העולם הוא פחות בטוח כאשר יש מחלוקות בין ארה"ב לישראל. את קבלת הפנים שבה זכה רה"מ נתניהו בבית הלבן, בחודש שעבר, הגדירה צ'ייני כ"מחפירה".

לדבריה, הסנקציות חסרות השיניים נגד איראן שיוזם אובמה רק יקנו לאיראנים זמן נוסף.

"כאשר מדובר במדיניות חוץ, מתברר במידה הולכת וגדלה של ודאות שלדוקטרינת אובמה יש שלושה יסודות: 1. התנצלות על כל מה שאמריקה עושה; 2. זניחת בעלות הברית שלנו; ו-3. פייסנות כלפי אויבינו", אמרה צ'ייני.

טונות המרירות שהצטברו במפלגה הרפובליקנית בעקבות חקיקת הרפורמה בשירותי הבריאות התנקזו בוועידה הזו לנאומים רושפים, רוויי משטמה לא רק כלפי מחוקקים דמוקרטיים "סוציאליסטים", לא רק כלפי ממשל אובמה אלא גם, אם לא בעיקר, כלפי הנשיא עצמו, שנעשה סמל לכל מה שהימין האמריקני אוהב לשנוא.

הנה כמה קטעים מנאומים שנישאו בכנס אתמול והיום:

"ממשל אובמה הוא "מכונה סוציאליסטית חילונית". (ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית-נבחרים ואחד מהוגי הדעות החשובים של המפלגה הרפובליקנית).

חוק הרפורמות בבריאות הוא "גרוטסקי". (גינגריץ').

"אובמה הוא אחד מבעלי השררה השחצניים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". (צ'ייני).

אובמה הוא הנשיא הרדיקלי ביותר בהיסטוריה... והגרוע ביותר מאז הרברט הובר (שנחשב אחד מהנשיאים הגרועים ביותר, ר.ד.)". (גינגריץ').

אובמה מתחנף לטרוריסטים" (גינגריץ') ו"מספק להם עורכי-דין" (צ'ייני).

כל ההכרזות האלה, "בשר אדום" למאמינים, זכו בתשואות אדירות.