רשת כפר השעשועים נקנסה ב-50 אלף שקל עקב הטעיית צרכנים

הרשת ואחד מזכייניה, "יהב כפר השעשועים" בנשר, ישלמו את הקנס בעקבות מבצע שפורסם מבלי שצויין בפרסום על אילו מוצרים הוא אינו חל, וכן בעקבות מכירת צעצועים ללא סימון נדרש בשפה העברית

קנס כולל של 50 אלף שקל נגזר על רשת חנויות הצעצועים "כפר השעשועים" ועל הזכיינית "יהב כפר השעשועים" בנשר בעקבות הטעיית צרכנים.

שופט בית משפט השלום בחיפה, יחיאל ליפשיץ, הרשיע את החברה בהטעיית הצרכן וגזר עליה קנס בסך 40 אלף שקל והתחייבות לשנתיים בסכום זהה, בעקבות אי הודעת פרטים במכירה מיוחדת, זאת נוסף לפיצוי נפרד שיועבר למתלונן. זכיינית הרשת בנשר הורשעה באי-סימון טובין, ונגזר עליה בשל כך קנס בגובה עשרת אלפים שקל והתחייבות בסכום זהה.

מכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד רחל בורנשטיין ממחוז חיפה והצפון של משרד התמ"ת, עולה כי הרשת פרסמה לקראת פתיחת שנת הלימודים ב-2008 מבצע תחת הכותרת "מוצר שני בחצי מחיר".

הצרכן המתלונן ביקש לרכוש משחקי לגו במסגרת המבצע, אולם הוסבר לו בחנות כי לא יוכל לקבל את הפריט השני בחצי מחיר כפי שהובטח בפרסום - כיוון שהמחיר המופיע על המוצר הוא כבר מחיר מוזל, והרשת אינה מאפשרת כפל מבצעים.

יש להדגיש כי בחוברות הפרסום לא צויין כלל איזה מבין הפריטים המצולמים תומחרו כבר במחירים מוזלים, ולכן לא יחול עליהם עיקרון המבצע - ובכך הטעתה הנאשמת את ציבור הצרכנים בכלל ואת המתלונן בפרט בעניין מהותי בעסקה והעלימה מהם פרטים מהותיים במכירה מיוחדת.

בנוסף, בכתב האישום הואשמה חברת כפר השעשועים (נשר) בע"מ בהצעת צעצועים שונים לצרכן, ללא סימון בשפה העברית של פרטים חיוניים כמו ארץ ייצור, הוראות אזהרה וגיל הילד שהצעצוע מיועד לו - זאת בניגוד לנדרש בתקן הרשמי 562: "צעצועים: דרישות בטיחות".

עו"ד תמר פינקוס, התובעת הראשית במשרד התמ"ת, מסרה כי "על העוסקים להקפיד הקפדה יתרה על מסירת מידע מלא ואמיתי לצרכן בפרסום, בייחוד במבצעי הוזלה למיניהם, על מנת למנוע גרימת הטעיה לצרכנים".

כפר השעשועים: הלקוח יפוצה

מרשת "כפר השעשועים" נמסר בתגובה: "רשת 'כפר השעשועים' שמה לנגד עיניה את טובת הצרכן, ולכן לוקחת אחריות על כל פגיעה או הטעיה, גם אם אינה אחראית ישירה לכך. כמו כן, חשוב להדגיש כי הרשת הגיעה להסדר עם התובע ותשלם קנס בהסכמה".

עו"ד אודי בר-נוי, היועץ משפטי של רשת "כפר השעשועים", מסר: "חשוב להבין כי מדובר בקנס בהסכמה ללא דיון, ועל מנת להתייחס אליו באופן ענייני יש להפרידו לשני חלקים עיקריים: הסעיף הראשון נוגע לתשלום עשרת אלפים שקל בגין אי-סימון מחירים. מדובר במוצרים של חברת אילנית - לגו, אשר סופקו ישירות מהחברה לזכיין. אנו נושאים באחריות כי הדבר התרחש באחת מחנויות הרשת, אולם חברת אילנית, כאחראית הישירה, היא זו שתישא בקנס זה.

"הסעיף השני נוגע לתשלום 40 אלף שקל בגין הטעיית הצרכן: מדובר אכן בפרסום לא ברור, ומכיוון שלגישתנו הבנת הצרכן את הפרסום היא הקובעת, נמנענו מהליך משפטי. האחראי האמיתי הוא הזכיין, אשר לא קיים את נוהלי הרשת לגבי מחלוקת עם צרכן בהבנת פרסום. גם כאן כרשת אחראית לקחנו אחריות על מעשה של הזכיין, והלקוח יפוצה בהתאם להחלטת בית המשפט".