חזקיהו ממשיך לפעול: מקל על מעבר בין כרטיסי אשראי של בנקים שונים

הנטל להעברת הפעילות בעסקאות מתמשכות בכרטיסי אשראי הועבר מהלקוח אל מנפיק כרטיס האשראי הישן - עליו הוטל לפעול מול הספקים להעברת פעילות הלקוח בעסקאות מתמשכות לכרטיס האשראי החדש

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, ממשיך לפעול במטרה להקל על המעבר בין בנקים. בנק ישראל פירסם היום (ג') תיקון לפיו הנטל להעברת הפעילות בעסקאות מתמשכות בכרטיסי אשראי הועבר מהלקוח אל מנפיק כרטיס האשראי הישן - עליו הוטל לפעול מול הספקים להעברת פעילות הלקוח בעסקאות מתמשכות לכרטיס האשראי החדש.

ההליך נעשה באופן אוטומטי עם הגשת בקשת לקוח לבנק אליו העביר את החשבון, אולם באפשרות הלקוח לבחור שלא לפעול בדרך זו ולבצע את העברת ההרשאות בעצמו. תיקון ההוראה יוצר את התשתית הטכנולוגית והמשפטית להעברת הפעילות. תשתית זו כוללת את העברת המידע אודות החלפת הכרטיס באופן ממוחשב, ללא צורך בהעברת טפסים כאלה ואחרים.

תהליך המעבר יתנהל כך: עם פתיחת החשבון יגיש הלקוח לבנק החדש אליו עבר בקשה להעברת פעילותו בעסקאות מתמשכות (הרשאות לחיוב החשבון) מכרטיס האשראי הישן לחדש. הבנק שאליו עבר הלקוח ימסור לבנק שבו נסגר חשבונו של הלקוח את פרטי כרטיס האשראי החדש של הלקוח, פרטי זיהוי הלקוח ומספר כרטיסו הישן. הבנק שבו נסגר חשבונו של הלקוח מחויב למסור לכל בעלי העסק, עימם קשור הלקוח בעסקאות מתמשכות, הודעה בדבר ביטול כרטיס החיוב הישן ופרטי הכרטיס החדש, על מנת שאלה ימשיכו לחייב באופן שוטף את כרטיס החיוב החדש של הלקוח. בעקבות העברת המידע הנדון מצופה כי הספקים יחלו לחייב את כרטיסו החדש של הלקוח.

בבנק ישראל מציינים כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי. לקוחות רבים עושים שימוש בכרטיס האשראי לא רק במהלך עסקאות ורכישות חד-פעמיות, אלא גם לצורך ביצוע תשלומים שוטפים באמצעות הוראות קבע בכרטיס (הרשאות לחיוב הכרטיס) לטובת ספקי שירותים שונים, כדוגמת ספקי חשמל, גז, טלפון, ביטוח, קופות-חולים ועוד.

כאשר הלקוח מעוניין לעבור מבנק לבנק, פעמים רבות הוא נדרש להחליף את כרטיס האשראי שלו בכרטיס אשראי חדש המונפק על-ידי הבנק אליו עבר. הגם שמעבר בין כרטיס לכרטיס הוא פשוט כשלעצמו, הרי שקיומן של הוראות קבע בכרטיס הקשה על ההליך. עד היום לא היתה שיטה להעברת הוראות הקבע באופן פשוט, והלקוח נדרש לפנות לכל בתי העסק עמם התקשר, ולהודיע להם על שינוי ההרשאות לחיוב חשבונו לצורך חיוב כרטיסו החדש.

ההוראה תיכנס לתוקפה ב-1 בספטמבר השנה, כך שלבנקים יש כ-4.5 חודשים להיערך לביצועה.