לאוטמן בוועידה הערבית לעסקים: "שלום יביא לשגשוג עסקי"

ד"ר באסל ג'אטאס, מייסד ויו"ר הנהלת "מאלקום":מ"אנחנו מדברים בשפה אחת, שפת הכלכלה" ■ ראש עיריית נצרת, ראמז גראיסי, הדגיש גם כן על חשיבות השותפות: "זה כינוס אשר מאיץ השותפות בין המגזר הערבי לכלל ארצית"

ד"ר באסל ג'אטאס, מייסד ויו"ר הנהלת "מאלקום" אמר היום (ג') בפתיחת הכנס "הוועידה הערבית לעסקים", שמתנהל בשפות ערבית, עברית ואנגלית, כי "אנחנו מדברים בשפה אחת, שפת הכלכלה. אין כלכלה בלי שותפות ואנחנו מאמינים בשותפות בפנים בין הכלכלה הערבית לישראלית, בין שותפות עסקית עם הכלכלה הפלסטינית וללא ספק גם כן בשותפות בין הכלכלה הערבית והכלל ארצית".

זוהי הוועידה הכלכלית הגדולה והראשונה מסוגה במגזר הערבי, ביוזמת מגזין "מאלקום", אשר נערכת במלון גולדן קראון בנצרת. ועידה זו דנה בכלכלה הערבית מנקודת ראותם של אנשי העסקים והיזמים הערבים, ושמה דגש על פיתוח והעצמת שוק העסקים במגזר הערבי בכלל, בצל התנאים הקשים איתם מתמודד איש העסקים והיזם הערבי בארץ, בפרט.

דב לאוטמן, שדיבר בפתיחה התנצל על זה שהוא שהוא עדיין לא יכול לדבר בערבית למרות שהוא עובד במגזר כבר 40 שנה. "לפני 35 שנה פתחתי המפעל הראשון דלתא בנצרת. אני עובד בשיתוף הידוק עם המגזר הערבי, ירדן ומצרים".

"אין דבר טוב וחשוב יותר משיתוף פעולה. לדעתי שיתוף פעולה בין המגזר הערבי, הישראלי והפלסטיני יביא לתוצאות עסקיות הרבה הרבה יותר טובות. המגזר העסקי בישראל לא מנצל את הפוטנציאל האנושי שיש לו. ישנה הפליה גדולה מאוד שסובלים ממנה אקדמאיים ערביים במגזר העסקי ולכן הקמנו קו משווה", הוסיף לאוטמן.

לאוטמן בירך השתתפות ניציגים מהרשות הפלסטינית ושותפים עסקיים כלל ארציים. "הייתי רוצה לראות יותר שותפים מהמגזר היהודי".

בסיום דבריו אמר לאוטמן: "אני מאמין כי שיתוף פעולה זה יכול להביא הרבה השקעות מחו"ל - אירופה וארה"ב. שותפות עסקית לא תביא שלום אבל היא כן תוכל לפתח את הדרך לשלום. בוא נחליט שוועידה תפקידה לסלול את הדרך לשלום - כי רק שלום יביא לשגשוג עסקי".

ראש עיריית נצרת: "כינוס אשר מאיץ השותפות בין המגזר הערבי לכלל ארצית"

ראש עיריית נצרת, ראמז גראיסי, הדגיש גם כן על חשיבות השותפות: "זה כינוס אשר מאיץ השותפות בין המגזר הערבי לכלל ארצית, אני לא רוצה להתווכח מי מגיע קודם, הביצה או התרנוגלית. אבל ללא ספק כי השתתפות תביא לשגשוג של המגזר הערבי וצמיחת המשק בכלל. אני עדים ליוזמות רבות טובות אשר באו לאחר שכמעט איבדנו את התקווה, אך עדיין אנו סובלים ממשאבים דלים וההשקעה דלה מצד הממשלה".

"אנו חותרים למען קידום כלכלי וקידום חברתי. אנחנו מקווים ששותפות עסקיות יביאו לצמצום אבטלה ושיפור המצב החברתי", הוסיף גראיסי.

מומחמד זידאן, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, אמר כי "הכלכלה היא העצם המרכזי בחיים. הכנס בא כאשר המגזר הערבי סובל ממצב כלכלי קשה. יש מדיניות שבה המגזר הערבי יהיה מגזר צורך ולא מייצר. כל היוזמות שבאו מהמדינה עד כה העניקו רק תמיכות חלשות למגזר. המגזר הערבי סובל ממחסור בקרקעות, אני קורא מכנס זה לממשלה להפשיר לנו קרקעות כדי שנוכל לבנות ולצמוח - זה חשוב מאוד לפיתוח הכלכלי".

מחמד חלבאוי, נציג המגזר הפרטי הפלסטיני: "אנחנו עומדים בתנאים מסובכים וחסמים שעומדים בפני פיתוח כלכלי. אנו בכנס זה מקווים שנגיע לדרך נכונה ולשותפות נכונה. שגשוג באזור לא יגיע בלי שלום שלא יגיע בלי הענקת עצמאות לרשות הפלסטינית".