דויטשה בנק חותך המלצה לבנק הפועלים; "לאומי הוא המוביל"

האנליסט דן הרוורד מעריך כי בנק הפועלים יצטרך למקד מאמצים גדולים יותר כדי להגדיל את יחס הלימות ההון הראשוני שלו ■ צופה דיבידנד של 1.15 מיליארד שקל בבנק לאומי על בסיס רווחי 2010

בנק ההשקעות הגרמני דויטשה בנק חתך היום את ההמלצה למניית בנק הפועלים ל"החזק" והדגיש כי הוא מעדיף את מניית לאומי מבין מניות הבנקים בישראל. האנליסט דן הרוורד כתב בסקירתו, כי מניית לאומי עדיפה על הפועלים כמעט בכל פרמטר, וכי הפועלים יצטרך להפנות מאמצים כדי להגדיל את יחס הלימות ההון הראשוני שלו בשל המעבר לכללי באזל II.

"לאומי הוא המוביל הברור", כתב הרוורד. "לאומי גדל במהלך המשבר הפיננסי בזמן שהפועלים קפא על שמריו". הרוורד מחזיק בהמלצת "קנייה" על מניית לאומי עם מחיר יעד של 20 שקל למניה, קרי כ-17% מעל מחיר המניה היום בשוק. מחיר היעד של האנליסט למניית הפועלים הינו 18 שקל למניה, כ-12.5% מעל מחיר השוק.

הרוורד מזהיר מפני שיעור הפרשות לחומ"ס גבוה יותר בבנק הפועלים מאשר בלאומי, שכן תיק האשראי של הפועלים מוטה יותר לאשראי עסקי. עם המשך ההתאוששות הכלכלית במשק, הרוורד צופה שיעור הפרשות נמוך יותר בלאומי מאשר בהפועלים ומעריך שהיקףך הרקוברי (הכרה מחדש בחובות אבודים) בבנק הפועלים ימשיך לרדת. שיעור ההפרשות לחומ"ס של בנק הפועלים עמד אשתקד על 1.8% ושל לאומי על 0.9%.

"בנק הפועלים יצטרך לדחות את חלוקת הדיבידנד לשנת 2011 על מנת לצבור יותר הון, והוא ייאבק כדי להשיג תשואה של 12% על ההון, כלומר הקצה התחתון של טווח התשואה שסיפק הבנק", כותב הרוורד. בנק לאומי הציב יעד הלימות הון ראשוני של 8-8.5% ואילו הפועלים הציב יעד של 7-7.5%, כאשר בשנת 2009 עמד יחס ההון הראשוני (לפי באזל II) של בנק לאומי על 8.33% ושל הפועלים על 7.66%.

הבנקים, כידוע, לא חילקו דיבידנדים בשנתיים האחרונות בעקבות המשבר, בהוראת רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל. בנק הפועלים מנוע מלחלק דיבידנד עד שנת 2012 לאחר שהציג הפסד ראשון בהיסטוריה שלו בשנת 2008. הרוורד מעריך שבנק לאומי יחלק דיבידנד שהיקפו מחצית מהרווח שיציג ב-2010, והכל בהנחה שחזקיהו אכן יאשר חלוקת דיבידנד; התחזית שלו מדברת על רווח נקי של כ-2.3 מיליארד שקל בבנק לאומי השנה, כך שהדיבידנד יסתכם ב-1.15 מיליארד שקל, קרי תשואת דיבידנד של 4.5%. הוא צופה גם תשואה להון של 10.2% השנה, אשר תגדל ל-12.5% בשנה הבאה.

"2010 תהיה שנת התאוששות עבור בנק הפועלים", מציין הרוורד, ומדגיש כי הורדת ההמלצה למניה נובעת משיקולי הערכת שווי שלו לבנק. הוא מעריך שהבנק ירוויח השנה 2.1 מיליארד שקל (לעומת 1.3 מיליארד שקל ב-2009) וישיג תשואה להון של 10%.