חברות הליסינג מסמנות את השוק הפרטי כדבר הבא

"גלובס" בודק מהי הדרך הקצרה ביותר להגיע כבר מחר עם רכב חדש לעבודה ■ בענף מאמינים כי יותר ויותר לקוחות פרטיים מפנימים את הכדאיות שבניצול ליסינג פרטי

בתזמון לא מקרי, הודיעו אתמול (ג') במקביל שתיים מחברות השכרת הרכב המובילות על כניסתן לשוק הליסינג הפרטי בשיתוף שתיים מחברות האשראי: חברת הרץ יוצאת בשיתוף עם לאומי קארד במסלול ליסינג בתשלום קבוע, ואילו אלדן הודיעה על השקתו הקרובה של מסלול ליסינג פרטי של רכבי יד ראשונה בשיתוף ישראכרט. השתיים מצטרפות אל חברת שלמה sixt (ניו קופל), המציעה כבר כמה שנים במסגרת שלמה כ.א.ל מסלול דומה עבור רכבים חדשים או משומשים.

יותר מכל מעידה הסמיכות על התחרות הצפופה בענף הליסינג: החברות מנסות לחדש עם מסלולים שונים, להתגמש בפינות הנכונות ולתת "טוויסט" משלהן למוצר המוכר, בשוק שנחשב יחסית קרוב לרוויה.

בענף מאמינים שיותר ויותר לקוחות פרטיים מפנימים את הכדאיות שבניצול ליסינג פרטי, שכמותו כהלוואה לכל דבר. אם כיום תופס הליסינג התפעולי 90% מכלל שוק הליסינג, השינוי לדבריהם עוד לפנינו.

הרץ: התחייבות למחירון

כאמור, הרץ ולאומי קארד יוצאות במיזם משותף במסגרתו יוצע ללקוחות רכב חדש בתשלום חודשי קבוע וידוע מראש, ללא הצמדה, עם התחייבות בלעדית של הרץ לרכוש חזרה את הרכב בתום תקופת הליסינג - כשהחידוש, מדגישים בחברה, הוא בהתחייבות לשווי הרכב על-פי מחירון לוי יצחק.

בשלב ראשון יוצעו למכירה במסגרת זו 14 דגמי רכבים שונים מהפופולריים יותר - מאזדה 3 ומאזדה 6, הונדה אינסייט, מיצובישי לנסר ועוד - כשגם כאן, על-פי השיטה המקובלת, משולמת מקדמה בגובה 25%-40% ממחיר הרכב ולאחריה 32 תשלומים חודשיים, שבסופם מחליט הלקוח אם לעבור לעסקת המשך, לרכוש את הרכב בעלות של 50% מעלותו המקורית או להשיב אותו ולפרוע את יתרת התשלום.

במסגרת העסקה מציעה הרץ שירותים נוספים הכרוכים בתשלום חודשי קבוע - כמו חבילת ביטוחים מוזלת, חבילת אחזקה לרכב וחבילת אבזור לרכב. עבור מאזדה 3, למשל, תעלה חבילת הטיפולים - שכוללת את כל הטיפולים השוטפים והעברת הרישוי (טסט) על-ידי נציגי החברה - 139 שקל לחודש.

בהרץ מסתמכים לטענתם על סקר שערך מכון מחקר 'מאגר מוחות' בספטמבר האחרון בקרב לקוחות פוטנציאליים המתעניינים ברכישת רכב בשנתיים הקרובות. לשאלה מהם הגורמים החשובים ביותר בעסקת ליסינג לפרטיים, השיבו 48% כי הכי חשובה להם התחייבות רכישה חוזרת במחיר מחירון. 18% הציבו בראש סדר העדיפויות תשלום תמורת טיפולים חודשיים, 11% ציינו תשלומים חודשיים נוחים, ו-6% העדיפו חבילת ביטוחים מוזלת.

מנכ"ל הרץ, דני שמעוני, מעריך כי במהלך שנת הפעילות הראשונה צפויות כ-1,000 עסקאות ליסינג פרטי בחברה.

אלדן: פרטי, יד ראשונה

במסגרת שיתוף-פעולה של אלדן עם חברת הליסינג י.מ.ת של ארגון הקניות הארצי, משקי הקיבוצים וקבוצת ישראכרט, ישווקו החל ממאי הקרוב תחת הכותרת "ישראcar" רכבי ליסינג מיד ראשונה.

התוכנית מוצעת לתקופה של עד 3 שנים בתשלום חודשי, כשגם כאן ייקבע התשלום הראשוני על 30% ממחיר הרכב המשומש, ובתום התקופה תעמוד בפני הלקוח האפשרות לרכוש את הרכב בסכום ידוע מראש או להתקדם לרכב חדש.

באלדן מצביעים על שינוי מגמה בענף הליסינג ככלל, ומסבירים כי "בעבר המסלולים היו קשיחים - אך ככל שכמות הלקוחות גדלה, כך נדרשו התאמות לצרכים המשתנים. היום ניתן להציע מסלולים גמישים יותר, אך יחד עם זאת העדיפות היא לפרק זמן שנע בין 24 ל-36 חודש. בעבר ארגונים היו נוהגים לסגור עסקאות של 'פול קילומטר' ארגוני - כל עובד שילם את אותו המחיר ללא קשר לכמות הקילומטרים שנסע; היום ניתן לחלק לחבילות פנימיות של 15 אלף ק"מ לחודש, 25 אלף וכן הלאה - כך שהנהג יכול להתכוונן למאפייני הנהיגה שלו ולשלם בהתאם".

שלמה sixt: חבילת טיפולים חדשה

המיזם המשותף של שלמה sixt וכ.א.ל - שלמה cal - קיים כבר מ-2005 ומציע ליסינג פרטי שבו נעה המקדמה עבור כל רכב מהמגוון הקיים בחברה בין 20% ל-50% ממחיר המחירון של הרכב. משך העסקה 30 חודשים, ואחריהם כמובן - רכישה או שדרוג.

במהלך 2009 נוספו למבחר גם רכבי יד ראשונה בתשלום חודשי של החל מ-149 שקל לחודש. חידוש נוסף מהשנה האחרונה הוא חבילת טיפולים לשנה עבור הרכב.

"גמישות כיום קיימת לגבי פרמטרים שונים", אומר ניר גלילי, מנכ"ל שלמה החזקות. "סוג כלי הרכב, תקופות ההשכרה וחבילות שירות שונות. למעשה, באמצעות מוצרים שונים ניתן כיום לשכור אצלנו לכל תקופה בין אפס ימים ל-4 שנים: השכרה רגילה או בסיס חודשי, מיני ליס ל-18 חודש או ליסינג רגיל ל-3-4 שנים".

אלבר: מקדמות שונות

מי שהיתה הראשונה להציע ליסינג פרטי, כבר לפני עשור, היא חברת אלבר: "עשרות אלפי לקוחות פרטיים עברו אצלנו בעסקאות כאלה בינתיים", אומר אמיר בלכר, מנהל תחום הליסינג הפרטי באלבר, "חלקם כבר מתגלגלים פעם שישית בעסקה".

העסקה באלבר בנויה כך שהלקוח מחליט כמה מקדמה הוא רוצה לתת - ובהתאם התשלום החודשי, כשתקופת המינימום עומדת על 28 חודש. השירות מוצע גם עבור רכבי יד ראשונה.

"כיום אנחנו מזהים פוטנציאל גידול", אומר בלכר, "השוק היום עובר שינוי בתפיסה: אנשים מבינים שרכב הוא לא נכס אלא מוצר צריכה".

באדג'ט: ליסינגמיש

מאז המשבר הכלכלי - מסבירים בבאדג'ט - החלו גופים עסקיים לחפש אלטרנטיבות להתחייבות הממושכת בתקופת אי-ודאות. במוצרי ההשכרה ניתן היה למצוא מסלולי התחייבות לתקופות קצרות בעלויות גבוהות באופן חריג, והארכת עסקאות הליסינג היתה בעייתית בגלל התיישנות צי הרכבים.

על רקע זה צץ בסוף 2009 מסלול "ליסינגמיש" - שבו תקופת ההתחייבות נעה בין 6 ל-36 חודשים. התוכנית הושקה כפיילוט על 2 רכבים והורחבה לכל הדגמים הקיימים. המסלול כולל שירות תפעולי מלא לרבות שירותי דרך וגרירה, מתן רכב חלופי, שירות נהגים, ביטוחים, אגרות, תחזוקה מלאה, מוקד זמין 24 שעות ביממה ועוד - והתמחור נבנה על-פי משך הזמן המבוקש, כשככל שמתקצרת תקופת ההתחייבות עולה המחיר. כך למשל עלות אחזקת מאזדה 3 למשך 18 חודש (לפי 20 אלף ק"מ בשנה) תחל ב-2,400 שקל.

הגמישות קיימת לא רק לגבי התקופה, אלא גם בבניית חבילת התפעול והיקף השימוש ברכב. ליסינג פרטי, נכון להיום, עדיין לא קיים בחברה.

אוויס: יד ראשונה לחברות

מנכ"ל אוויס, יואב הורוביץ, אומר כי בחברה בוחנים את הכניסה לשוק הפרטי. נכון להיום האפשרות הזו עדיין לא קיימת - אבל כבר כמה חודשים מציעה החברה ליסינג תפעולי מרכבי יד ראשונה, להוזלת העלויות.

"הצרכן הישראלי הרגיל את עצמו לסטנדרט מאוד גבוה", אומר הורוביץ, "אין הרבה מקומות בעולם עם רמת שירות כזו של ליסינג תפעולי, ממפתח למפתח בלי כל ההתעסקות באמצע".

הניואנסים בתחום, הוא מסביר, נעים בטווח שבין ליסינג תפעולי ומימוני: במיוחד בתקופה שבה הריביות נמוכות והכסף 'זול', יש מי שמעדיפים להסיר את המרכיב המימוני אך להשאיר את מרכיבי הטיפול בידיים חיצוניות - ויש מי שמנסים לוותר על שירותי התפעול ולהסתפק בצד המימוני.

"השוק לא ישתנה באופן קיצוני", מעריך הורוביץ, "אבל יהיו בו מוצרים שיילכו יותר לכיוון מימוני".

22
 22