הכשרה, IDB, מודיעין וגזפרום יתמודדו יחד על "בנימין"?

נציג גזפרום נפגש לאחרונה עם הממונה על הנפט במשרד התשתיות לצורך בדיקת אפשרות לכניסה לרישיונות הימיים "שרה" ו"מירה" בתור מפעיל ■ היתר "בנימין" גדול כמעט פי 2 מרישיונות "מירה" ו"שרה"

הגזרה המקומית של שוק שותפויות הנפט והגז הטבעי רותחת. כעת, כך נודע ל"גלובס", נכנסות להילוך גבוה התארגנויות לקראת המכרז על אזור רשיון "בנימין", הסמוך לרשיונות "שרה" ו"מירה" הממוקמות מערבית לחדרה.

להערכת גורמים בשוק הנפט, לא מן הנמנע שאי.די.בי ומודיעין יהש (הפועלות בשיתוף-פעולה), הכשרת היישוב וגזפרום, ענקית האנרגיה הרוסית, יתמודדו במשותף על המכרז לחיפושי נפט וגז טבעי בשדה בנימין.

אזור "בנימין" ממוקם מול רצועת החוף שבין תל-אביב לחדרה ושטחו גדול בערך פי 1.7 משטחן של "שרה" ו"מירה" ביחד.

היתר "בנימין" היה בעבר בבעלות פטרומד אך החברה לא עמדה בתנאי הזיכיון של משרד התשתיות, ולכן הוא נלקח ממנה. המשרד אמור להוציא מכרז חדש להיתר, אולם לא ידוע מתי.

בינתיים נפגש לאחרונה נציג גזפרום עם הממונה על הנפט במשרד התשתיות לצורך בדיקת אפשרות לכניסה לרישיונות הימיים "שרה" ו"מירה" בתור מפעיל. במקביל לגזפרום, קיימות עוד חברות רוסיות המעוניינות להיכנס לתחום האנרגיה והתשתיות המתפתח בישראל לצד חברות מובילות מאירופה וארה"ב.

גזפרום הינה מונופול הגז הטבעי של רוסיה. החברה הינה ספקית הגז הטבעי השלישית בגודלה בעולם, ומספקת כ-25% מצריכת הגז של אירופה. גזפרום נמצאת בבעלות הממשלה הרוסית, ובשליטת ראש הממשלה הרוסי ולדימיר פוטין.

בסוף השבוע שעבר, נזכיר, התפרסם דו"ח של המימשל האמריקני לפיו, בין השאר, במזרח הים התיכון, באזור שחלק גדול ממנו נמצא במים הכלכליים של ישראל וביבשה, יש פוטנציאל לכמויות גדולות מאוד של גז טבעי - בהיקף כולל שמגיע עד כ-17 שדות בגודל של שדה הקידוח "תמר". כמו כן, על פי אותו דו"ח יש באזורנו גם פוטנציאל לאיתור של כ-1.7 מיליארד חביות נפט בים.

לפני כשלושה שבועות רכשה הכשרת היישוב של עופר נמרודי, יחד עם אנשי העסקים משה הרשברג והאחים לוי ומנדל מוצ'קין, כ-54% מהזכויות על רשיונות "שרה" ו"מירה", שותפות מודיעין של צחי סולטן וקונצרן IDB מחזיקות כ-27% וחברת בונטאן הקנדית בקרוב ל-15%. העיסקה צריכה לקבל את אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, שדורש כי קבלת רשיון או אישור להעברת זכויות מותנית בכך שהקבוצה המבקשת תכלול קבלן בעל ניסיון מוכח בביצוע קידוחים דומים. היקף ההשקעה בקידוחים באיזור נאמד בכ-300 מיליון דולר.