אקשטיין בוועידה הערבית לעסקים: "ערבי מרוויח 58% מיהודי"

המשנה לנגיד בנק ישראל: "חקרתי לא מעט את המצב התסוקתי של ערביי ישראל עוד לפני שמוניתי למשנה לנגיד, כי ראיתי בנושא חשיבות לאומית" ■ "יש צורך ליישם שינוי מהותי והרחבה של תוכנית אורות לתעסוקה"

פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, דיבר היום (ג') בוועידה הערבית לעסקים על נקודות החולשה של המגזר הערבי בשוק העבודה, פיתוח אורבאני לקוי וחוסר נגישות למרכזים האורבאניים. "בישראל היום קיים מצב שבו גבר ערבי מרוויח 58% מגבר יהודי, אישה ערבית מרוויחה 73% מאישה יהודית".

"לא מעט חקרתי את המצב התעסוקתי של ערביי ישראל, עוד לפני שמוניתי למשנה לנגיד הבנק, כי ראיתי בנושא חשיבות לאומית. לאחר מינויי, הנגיד הסכים איתי והרשה לי להקדיש מזמני לנושא זה גם במהלך תפקידי הנוכחי".

אקשטיין ציין שיש צורך ליישם שינוי מהותי והרחבה של תוכנית "אורות לתעסוקה" שכוללת בין היתר תמריצי תעסוקה, הקניית השכלה תעסוקתית וכו'. הוא גם דיבר על תוכניות מס הכנסה שלילי וחשיבות הקטנת כמות העובדים הזרים והפיקוח על שכרם.

אקשטיין הדגיש את חשיבות הגדלת שיעור השתתפות בקרב ערביי ישראל ונשים בפרט. "יש להגדיל את שילוב ערביי ישראל בשוק העבודה", אמר אקשטיין. אז הוא נשאל על ידי אחת הנוכחות: "למה לא מעסיקים ערבים בבנק ישראל?". אקשטיין השיב: "בבנק ישראל יש הוראה מפורשת לתת העדפה בולטת לסקטור ערבי והעדפה זו מיושמת. יש חוקר ערבי חדש בבנק. נכון שיש מעט ערבים בבנק ישראל ואנו צריכים לעשות מאמץ נוסף".

עוד הוסיף אקשטיין כי "נושא העסקת העובדים בבנק מנוהל על ידי מכרזים, מי שמעוניין בנושא, אני יכול להפנות אותו לגורמים האחראים- חוץ מזה אני לא יכול לעשות שום דבר".