צומת ספרים: רדיפה פוליטית או ספין להגברת המכירות?

אנשי אקדמיה על הסרת המניפסט "השמאל הלאומי" מהמדפים בצומת ספרים: "פגיעה בלב-לבה של הדמוקרטיה"

"הסרה של כל ספר מהמדפים בחנויות בשל לחצים אידיאולוגיים-פוליטיים פסולה, פוגעת בלב-לבה של הדמוקרטיה ומהווה פגיעה אנושה בחופש הביטוי והבחירה של הציבור" - כך כתבו אתמול (ג') כמה עשרות אנשי אקדמיה בעצומה בעניין הסרת הספר "השמאל הלאומי" ממדפי רשת צומת ספרים.

ראשית הסיפור במניפסט שכתבו שניים: המחזאי שמואל הספרי ועו"ד אלדד יניב, "השמאל הלאומי" - מסמך ארוך שבו דנו במה שהם מכנים "מותו של השמאל בישראל" ו"הפיכתו לסמול", וקוננו "איך הרשינו לימין לגנוב לנו את דגל ישראל, ואת ארץ ישראל ומדינת ישראל?".

השניים ניסו להפיץ את המסמך בתפוצה רחבה ככל האפשר, ובהקדמה לו אף כתבו: "יש לשכפל, לצלם, להעתיק... ואין צורך ברשות המחברים". כוונתם היתה לפתוח דיון שיגיע לקהל רחב ככל האפשר.

לאחרונה החליטו השניים להוציא את המניפסט כספר ולמכור אותו בחנויות, והוא אף נמכר בצומת ספרים במהדורה מיוחדת שעליה דגל ישראל, תמורת שקל אחד.

השבוע החליטו ברשת, בעקבות פניות מאזרחים ומגורמים שונים שטענו כי הספר פוגע ברגשותיהם, להוריד את הספר מהמדפים.

פרופ' דוד נחמיאס, מומחה למדיניות ציבורית מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, אירגן עצומה של אנשי אקדמיה, שעליה חתמו בין השאר פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' נעמי חזן ופרופ' ירון האזרחי. בעצומה דורשים חברי האקדמיה כי רשת צומת ספרים תתנצל, תחזיר את הספר למדפים ותתחייב שלא יקרה כזה דבר בעתיד.

"אנחנו מקבלים כל הזמן עוד חתימות", אומר פרופ' נחמיאס, "אנחנו מתנגדים לקלות הבלתי מתקבלת על הדעת שבה זורקים ספר מהמדף בחנות. לא אכפת לי מימין ומשמאל - אסור לעשות ציד מכשפות על דעות. אני פוחד מזה פחד מוות".

* כתבתם: "כניעתה של צומת ספרים ללחצים אידיאולוגיים-פוליטיים מהווה איום חמור על אושיות הדמוקרטיה הישראלית". בעידן האינטרנט המניפסט מופיע ברשת.

"נכון, אבל מה שמפחיד אותי הוא העיקרון. קראתי את המניפסט, ויש הרבה דברים שכתובים בו שאני אפילו לא מסכים איתם, אבל זכותו של כל מחבר להביע את דעתו. אסור שחנויות ספרים יעשו צנזורה של דעות. זה עובר אחר-כך לפשיזם".

* לא שמענו בזמן האחרון הרבה התבטאויות של אנשי אקדמיה בעניינים שאינם נוגעים ישירות לאקדמיה.

"נכון, אבל זה עניין חמור מאוד. בין החותמים יש אנשי ימין וגם שמאל - זה לא רק השמאל".

* מתכננים פעולות נוספות?

שי (שאקו) דוד, תלמיד מחקר של נחמיאס ומיוזמי העצומה: "יש הרבה קבוצות שכועסות. יש קבוצה בפייסבוק שכבר מונה כמה מאות אנשים (144, ליתר דיוק, ה.י.) וקוראת לחרם על הרשת. אנחנו קוראים לכולם להפעיל לחץ על הרשת".

ברשת מרגיעים

בצומת ספרים, מצדם, מנסים להקטין מחשיבות העניין, וטוענים כי הבעיה אינה בספר עצמו - אלא בחיבור שלו לדגל ישראל במהדורה המיוחדת שיצאה לרגל יום העצמאות.

מהרשת נמסר בתגובה: "צומת ספרים הינה רשת לכל עם ישראל, ללא שייכות פוליטית. לאור הפניות שקיבלנו הבנו שהחיבור של הספר עם הדגל פוגע ברגשות רבים מאזרחי ישראל, ולכן החלטנו להפסיק להפיץ את המוצר עם דגל ישראל. לבקשת אלדד יניב, שביקש לעשות שימוש בעותקים שנותרו במהירות האפשרית לפני יום העצמאות, הוחזרו הספרים אליו, ולכן לא ניתן למצוא אותם כרגע בחנויות. צומת ספרים מבקשת להוציא אותה מהוויכוח הפוליטי שאין לה קשר אליו או עניין לתמוך בצד זה או אחר".

אירינה שלמור, המייחצנת בין השאר את צומת ספרים, הגדילה לעשות והאשימה את עו"ד אלדד יניב בספין מכוון, שנועד להעלות את הנושא על סדר היום. "כל הכבוד לאלדד יניב על הספין היחצ"ני שהעלה את הספר למודעות", אמרה שלמור ל"גלובס", "אם אלדד יחפש עבודה הוא מוזמן לפנות אליי. הספין הזה העלה את הספר הזה, שאחרת לעולם לא היה זוכה לתשומת-לב".