יזם נכה צה"ל: "החלטתי ששום דבר לא יפריע לי"

איך מתמודדים יזמים נכי צה"ל עם המגבלות הפיזיות שהפכו להיות מנת חלקם? ■ "החלטתי שהכול תלוי ברצון, רצון ועוד רצון", מסביר אחד מהם ■ "גלובס" מביא את סיפורם של 3 יזמים שהצליחו למנף את החיסרון הפיזי לעסקים

איך מתמודדים יזמים נכי צה"ל עם המגבלות הפיזיות שהפכו להיות מנת חלקם?

"החלטתי שהכול תלוי ברצון, רצון ועוד רצון", מסביר אחד מהם.

"גלובס" מביא את סיפורם של שלושה יזמים שהצליחו למנף את החיסרון הפיזי לעסקים

"המכוניות הפכו לתרפיה ולחלק מהשיקום שלי"

בעקבות עצה של חבר, החליט אסי ביטון להפוך את התחביב השיקומי לעסק, והקים חנות מקוונת לציוד למכוניות, לטיסנים ולסירות בשלט רחוק

אסי ביטון / צלם עינת לברון
 אסי ביטון / צלם עינת לברון

אסי ביטון (36) הוא יזם מסוג אחר. כזה שמעדיף, מכורח הנסיבות, להיות מאחורי הקלעים. זאת, בתקווה שכשהעסק יהפוך רווחי והוא יוכל לעבור לפרונט. לפני 15 שנה רותק ביטון לכיסא גלגלים. "אני לא אוהב לדבר על הנסיבות", הוא אומר ומסביר, "אני קנאי לפרטיותי ומעדיף להסתכל על התמונה הוורודה ולא להיזכר בשחורה". כל שהיה מוכן לומר הוא שנפצע במהלך אימון שגרתי כחייל סדיר ב"מגלן", ושזה היה שילוב של חוסר מזל ותנאי מזג-אוויר קשים.

אחרי שלוש שנים בכיסא גלגלים, ביטון התוודע למכוניות בשלט רחוק ומצא בהן נחמה. "המכוניות הפכו לתרפיה אמיתית ולחלק מהשיקום הנפשי שלי", הוא אומר ומספר איך נסע מספר פעמים לארה"ב וליעדים נוספים בעולם כדי ללמוד מקרוב על מכוניות ומסלולים. "אני משוגע לדבר", הוא מעיד על עצמו.

*מתי זה הפך לעסק?

"חבר טוב שלי, תומר זלצר, ראה שאני מכור לנושא והציע לי להפוך את ההובי לעסק. להקים מסלול מרוצים אתגרי וחנות מקוונת למכירת ציוד ואביזרים למכוניות, טיסנים וסירות בשלט רחוק".

*למה את בוחר להישאר מאחורי הקלעים של העסק?

"אני לא רוצה להיות שותף רשמי בעסק, כי חלק משעות היום אני מקדיש לתחזוקת הגוף - פיזיותרפיה, שחייה בבריכה וטיפולים אלטרנטיביים - ולא תמיד נשאר לי כוח לעבוד אחר כך, וזה לא פייר כלפי תומר. לכן, אשתי ליאת, נכנסה כשותפה רשמית והיא מטפלת בניירת ובהנהלת חשבונות. אני יושב בבית ומתחזק את החנות המקוונת שלנו, www.rcspeed.co.il, מדבר עם ספקים ולקוחות; ובכל יום שישי, מבקר באחד משני המסלולים שלנו, במושבים רישפון וניר משה".

*אמרת שהעסק לא רווחי. קצבת הנכות מספיקה לפרנס אישה ו-3 ילדים?

"אנחנו אנשים בלי דרישות גבוהות. כמובן, שאנחנו עושים הכול כדי שהעסק ירוויח ושנוכל להתפרנס ממנו בכבוד".

*מה אתם עושים כדי שזה יקרה?

"מט"י נתניה מסייע לנו בייעוץ עסקי ושיווקי, וגם בכתיבת תוכנית עסקית להקמת מיני-פארק למכוניות שלט רחוק במרכז הארץ. פנינו בעניין הזה גם למשרד התיירות, בתקווה לקבל עזרה גם מהם".

אסי ביטון
גיל: 36
איפה ומתי נפצע: במהלך אימון שגרתי, 1995
העסק: RcSpeed, חברה לשיווק ציוד ואביזרים למכוניות בשלט רחוק
שנת הקמה: 2003
מס' עובדים: אין

"מהפציעה למדתי שחשיפת החיסרון הופכת אותו ליתרון"

במסגרת הרצון למנף את 15 דקות התהילה שלו מ"הישרדות", שוקד בימים אלה חנוך בודין על הקמת בית ספר לקואוצ'ינג אתגרי

חנוך בודין / צלם עינת לברון
 חנוך בודין / צלם עינת לברון

יש להניח שאת חנוך בודין מ"הישרדות הפיליפינים", לא ישכחו כל-כך מהר. בטח לא בתום 15 דקות התהילה המוקצות לפליטי ריאליטי. בכל זאת, יד קטועה עושה את שלה. בודין (48) גרוש ואב לשניים, איבד את ידו הימנית בשבוע השלישי של מלחמת לבנון הראשונה. בגיל 20, בכביש ביירות-דמשק, הוא נכנס לסטטיסטיקה העגומה של חיילי צה"ל שנפגעו מירי כוחותינו. "זה היה יום קרב קשה. הגענו כדי לחלץ כוח מילואים שנתקע בכביש. נכנסנו ללחימה מול כוח סורי. חטפנו סאגרים ואש צלפים. באותו יום היו לנו שמונה פצועים ושני הרוגים. אני נפצעתי מפגז שלנו, כמו הרבה מהפציעות בלבנון. הייתי בהכרה וראיתי את היד הקטועה. היו לי כאבים איומים".

לפני כן, כשרק נכנס ללבנון, הרגיש לדבריו כמו שחקן בסרט. "יריתי, ירו עליי. עד שראיתי את ההרוג הראשון שנהרג לידי. אז זה הכה בי חזק. פתאום הבנתי שזה לא סרט. זה אמיתי, וזה יכול לקרות גם לי".

כמה שנים אחר כך, בודין, שחיין אולימפי שזכה ב-8 מדליות, פצח בקריירה כשכיר בשוק ההון. בשנה האחרונה הוא מכהן כמנהל מערך ערוצי הפצה בכלל פיננסים. "אני אחראי על שיווק קרנות נאמנות ותעודות סל בבנקים, על מכירות החברה באמצעות סוכני ביטוח ועל מוקד שירות ומכירות טלפוני".

את הקריירה שלו כשכיר, במהלכה כיהן גם כמנכ"ל "שילוב" קרן פנסיה, קטע מדי פעם לטובת קריירה כעצמאי. "לפני שמונה שנים נכנסתי כשותף ב'עבודי קריאייטיב'. אחרי שנה יצאתי מהעסק, כי דברים לא הסתדרו לי עם השותף". ב-2004 ניסה שוב את מזלו כעצמאי. הפעם הקים בהשקעה של כמה מאות אלפי שקלים את "פי.סי. קלאב", חברה למתן שירותי תמיכה ותיקוני מחשב עד הבית תמורת דמי מנוי חודשיים. "קראנו לזה 'שירות עד הבייט'. אלא שהחברה, שהעסיקה 15 עובדים, לא הרוויחה מספיק ואחרי שלוש שנים החלטתי להפוך שותף רדום ולמצוא פרנסה במקום אחר".

*בימים אלה אתה מקים עסק חדש.

"במסגרת הרצון למנף את הפרסום שלי מ'הישרדות', אני שוקד בימים אלה על הקמת בית ספר לקואוצ'ינג אתגרי לכל הגילאים. בגלל שאני עובד ב'כלל פיננסים' 12 שעות ביממה, יש לי שותף, עו"ד עומר יעבץ, נכה צה"ל בעצמו, פצוע מלחמת לבנון הראשונה ומרותק לכיסא גלגלים, שיפעיל וינהל את העסק. נגייס עוד כמה אנשים, פיגורות מוכרות, שידריכו ויהיו בפרונט. לא הכול סובב סביבי".

*אתה גם מרצה.

"בחמש השנים האחרונות אני מרצה בפני בני נוער, ועדי עובדים, ספורטאים ועוד; על איך להפוך חיסרון ליתרון. על סיפור חיים שהתובנה העיקרית שלו היא שלכולנו יש חסרונות, ובאמצעות חשיפתם אפשר להגיע למקומות אחרים. אנשים ששומעים את הסיפור שלי מקבלים פרופורציות בחיים".

*למה השתתפת ב"הישרדות"?

"פנו אלי מההפקה, ונגררתי לזה. הלכתי כי בדיוק סיימתי לעבוד במגדל שוקי הון. זה אולי נשמע פלצני אבל הלכתי כי רציתי להציג פן אחר של בעל מוגבלות עם מסוגלות. רציתי לנצח בדרך אחרת. לא הצלחתי, אבל בזכות 'הישרדות' אני מקבל היום יותר הזדמנויות להרצות ולגבות תעריף יקר יותר, בגלל הביקוש".

חנוך בודין
גיל: 48
איפה ומתי נפצע: מלחמת לבנון הראשונה, 1982
העסק: הרצאות ובקרוב גם בית ספר לקואוצ'ינג אתגרי

"חזרתי לעשות כמעט הכול"

אחרי שהחליט להמשיך הלאה, הסב יורם קנול את העסק המשפחתי לציוד רפואי, לחברה ליבוא ייצור ושיווק ציוד למכוני יופי

יורם קנול / צלם אבשלום ששוני
 יורם קנול / צלם אבשלום ששוני

יולי 1970. יורם קנול, היום בן 68 ובאותו יום גורלי חייל מילואים בן 28, יצא לעוד סיור שגרתי בכפר קילה שבדרום לבנון. "יצאנו, כוח של גבעתי, בשבת ב-4 בבוקר", הוא משחזר. "יום קודם לכן הייתה לנו היתקלות באותו אזור. בעודי אומר לחבר'ה שישבו איתי בזח"ל שיש לי תחושה לא טובה, ספגנו פגיעה ישירה שהורידה לי את הברך. ראיתי מחבלים מתקרבים ולא הפסקתי לירות לעברם. ואז, חטפתי פגיעה שנייה בחלק העליון של אותה רגל. חייל אחר בזח"ל חטף רסיס בעין והתחיל לצעוק 'נפגעתי'".

הפינוי לביה"ח בצפת ארך, לדברי קנול, כשעה וחצי. "איבדתי הרבה דם, והייתי קרוב למוות. בדרך לביה"ח שאלתי את החובש: 'למה רטוב לי?', הוא ענה: 'כי נשפכו עליך מים מהג'ריקן'. כמובן שהוא שיקר לי. הדם שלי הוא שהרטיב אותי. בביה"ח איבדתי את ההכרה. אחר-כך סיפרו לי שהרופא רץ החוצה, שם לי חוסם עורקים והציל את חיי".

קנול (שפסל בדמותו קטועת הרגל, שפיסלה רעייתו, מוצג כיום בשדרות ממילא בירושלים) שכב שנה בביה"ח ועבר כ-50 ניתוחים. "בסופו של דבר נאלצו לקטוע לי את הרגל", הוא אומר. אחרי הקטיעה נשלח לחצי שנת שיקום בתל-השומר. "הייתי נשוי ואב לשתי ילדות קטנות שראיתי רק בסופי-שבוע. זו הייתה תקופה קשה שלא אשכח לעולם". את הרגל שנקטעה מחליפה היום תותבת עד מעל הברך.

*כמה זמן אחרי הפציעה חזרת לעבוד?

"לקח לי שלוש שנים לאסוף את עצמי. לפני הפציעה עבדתי בעסק של אבי לציוד רפואי. אחרי הפציעה ידעתי שלא אוכל לחזור לעסק, כי הוא מצריך הליכה מרובה. בעקבות כך אחי ואני הסבנו את העסק, ליבוא ייצור ושיווק ציוד למכוני יופי".

*עד כמה קשה לנכה צה"ל לנהל עסק?

"לא קל, אבל הכול תלוי בגישה. החלטתי שאני רוצה לחיות. ואכן, חזרתי לעשות כמעט כל מה שעשיתי לפני הפציעה. אומנם, הרבה דברים אני מסיים עם לשון בחוץ וכאבים, אבל מסיים".

*הנכות הפיזית מקשה.

"יש ימים שאני חי על משככי כאבים. בימים כאלה אני לא מתפקד 100%, ואף אחד לא משלם לי אם אני נשאר בבית. בתערוכות בחו"ל, למשל, קשה לי מאוד כי הולכים הרבה. אני תמיד חוזר עם פצעים. גם ישיבה בטיסה ממושכת היא עינוי סיני. אבל אם רוצים לראות דברים חדשים ולהצליח, צריך לעשות את זה. לאחת התערוכות הלכתי עם פצע כואב. במקום להיכנע, הורדתי את התותבת, עליתי על קביים ויצאתי לתערוכה. אני לא מתבייש מאף אחד. אני חזק נפשית".

*המלצה לנכה צה"ל שרוצה להקים עסק?

"להצטייד בהרבה כוח רצון. את שלי שאבתי ממשפחתי. בתי, שהייתה אז בת 3, באחד הביקורים שלה בביה"ח אספה כסף מחברים וקרובי משפחה שהגיעו לבקר, רצה לרופא ואמרה לו: 'קח את הכסף ותן לי את אבא שלי'. כל פעם שאני מספר את זה אני מתרגש. אז החלטתי ששום דבר לא יפריע לי, שהכול תלוי ברצון, רצון ועוד רצון".

יורם קנול
גיל: 68
איפה ומתי נפצע: דרום לבנון, 1970
העסק: "אלקטרו קנול", חברה ליבוא, ייצור ושיווק ציוד למכוני יופי
שנת הקמה: 1939 (במתכונתו הנוכחית ב-1973)
מס' עובדים: 3

8 טיפים להתגברות על קשיי נכות

עפ"י חיים בר, נכה צה"ל ויו"ר ארגון נכי צה"ל

חיים בר, יו
 חיים בר, יו

1. הכר את נקודות החוזק והחולשה שלך

למרות המגבלות הפיזיות עמן אתה מתמודד מדי יום, עליך להכיר את נקודות החוזק ואת היכולות האישיות שלך, ולמנף אותן לטובת הקמת עסק או מציאת מקום עבודה כשכיר. בנוסף, אם תהיה מודע לחולשותיך תוכל להתמודד באופן טוב יותר מול קשיים עתידיים.

2. ספר לחבריך שאתה מקים עסק או מחפש עבודה

שתף את בני המשפחה שלך ואת חבריך ברצון שלך למצוא מקום עבודה ההולם את כישוריך ומתחשב במגבלותיך הפיזיות. קשרים אישיים תורמים. אם אתה מעוניין להקים עסק, קישור לאדם שעוסק בתחום דומה והתייעצות עמו לא יזיקו.

3. מלגות

אם אתה מעוניין לעסוק בתחומי הספרות, השירה, הצילום, הפיסול או הציור - ארגון נכי צה"ל מעמיד לרשותך מלגות לקידום יצירותיך ופועלך בסכום של עד 12 אלף שקל.

4. ייעוץ מקצועי-עסקי

פנה לאנשי מקצוע שיסייעו לך בהקמת העסק ובניהולו השוטף. הכר היטב את המוצר או השירות שאתה רוצה לספק, את קהל היעד ואת המתחרים. נכי צה"ל זכאים ממשרד הביטחון להלוואות כספיות להקמת עסק בהיקף של עשרות אלפי שקלים, בהתאם לגובה הנכות.

5. יוזמה ויצירתיות

ככל שתגלה יותר יוזמה ויצירתיות בפעולותיך להשגת מטרותיך העסקיות, כך תיצור לעצמך הזדמנויות עסקיות רבות יותר.

6. נצל את הנטוורקינג של ארגון נכי צה"ל

50 אלף חברי ארגון נכי צה"ל הם קהל לקוחות פוטנציאלי. נצל את רשת הקשרים החברתית העומדת לרשותך כחבר בארגון נכי צה"ל לקידום ולפרסום העסק שלך. בעת המפגשים החברתיים של הארגון, תפגוש קהל לקוחות פוטנציאלי וחברים שישמחו להירתם לעזרתך ולהצלחת העסק שלך.

7. אל תתייחס למגבלה פיזית כגורם מעכב

על אף הקשיים היומיומיים, עליך לגלות נחישות וכוח רצון כדי למלא את שאיפותיך המקצועיות והאישיות. כשם שהתגברת וצלחת לגבור על קשיים רבים כנכה צה"ל, כך עליך להתייצב מול האתגרים החדשים העומדים בפתח.

8. הקדש זמן לפעילויות פנאי

למרות שעסק גוזל זמן רב, דאג לשעות פנאי ולבני המשפחה. שימת מרב תשומת הלב על העסק, עלולה לגרום לשחיקה.