סקר: הצרכנים בישראל מסתייגים מההתנפלות על סניפי H&M

מכון רותם ‏TRI‏: רק 11% מהישראלים מתכננים לבקר ברשת ■ הסניף השלישי של ‏H&M‏ ייפתח מחר בחיפה

סניף שלישי של רשת האופנה השוודית H&M ייפתח מחר (ה') בגרנד קניון בחיפה. האם תמונות ההסתערות על הרשת לפני חודש בקניון עזריאלי עתידות לחזור, והאם הן מאפיינות את הצרכן הישראלי?

השקות מתוקשרות היטב, שנועדו ליצור סביבן "באזז", אינן מחזה נדיר: מניסיון לייצר הסתערות מתוזמנת היטב של חובבי גאדג'טים (מה שלא עלה יפה במקרה של ה-iPhone בארץ, למשל) ועד תורי ענק לרכישת כרך של "הארי פוטר".

עם זאת, מסקר שביצע ד"ר אריה רותם, מנהל מכון רותם TRI שעוסק בחקר התנהגות צרכנים, עולה כי רוב מובהק של הצופים בתמונות ההסתערות על סניפי H&M הביע הסתייגות ואי-נוחות.

ממצאי הסקר מראים כי מרבית הציבור מזועזע, ואפילו מגחך לנוכח התופעה הזו. עוד מסתבר כי בסך-הכל כ-3% 'השתתפו בחגיגות הפתיחה המתוקשרות', וכי רק כ-10% מתכוונים להגיע לחנות בזמן הקרוב. מרבית מהנשאלים כלל לא שמעו על הרשת בטרם "עשתה עלייה".

"מדובר בתופעה מוכרת בכל העולם של צרכנים שרוצים להיות ראשונים. ראינו זאת בהצגת ה-iPhone וה-iPad גם בארצות-הברית, שם ברוב המקרים מדובר על הצרכנים החדשניים, שהם פלח של חובבי הגאדג'טים. ההתנהגות הצרכנית הזו בישראל אכן מעידה על חדשנות, אך הצד השני שלה היא מוטיבציה פרובינציאלית-משהו של חלק מהציבור, לפיה כל דבר שמגיע מחו"ל הוא "וואו" עבורו.

"מעבר להתנפלות ההמונית על כל מותג שעושה עלייה, ניתן לראות כי המותגים ששרדו והצליחו הם המותגים האיכותיים. מותגים עם בעיית איכות כמו דאנקן וסטארבקס לא האריכו ימים - דווקא נקודה לזכות הצרכנים הישראלים", אומר ד"ר רותם.

לשאלה "מה אתה יודע על הרשת הזאת", ענו רבע מהנשאלים כי מדובר בחנות בגדים, ורבע מהנשאלים לא הכירו אותה כלל. את אותן תמונות, מתברר, ראו לא מעט אנשים בטלוויזיה או בעיתונות: 59% על-פי ממצאי הסקר.

מה עלה בראשם לנוכח ההסתערות ההמונית? הנה משחק באסוציאציות חופשיות: "משוגעים" או "מטורפים" (30%); "הזדעזעתי" ו"מביך" (13% כל אחד); "מגעיל" (8%), "הגזימו" (8%), "לא הבנתי על מה המהומה" (5%) - ועוד היד נטויה.

רק 5% העלו תחושות חיוביות ממעמד הפתיחה החגיגי, שבו כזכור רמסו מאות לקוחות זה את זה. הסיבה להתעניינות המוגברת, מעריכים הנשאלים, טמונה בעיקר במחירים הנמוכים (26%) ובתחושת חו"ל ("מרגיש חוץ לארץ" - 13%) ובאיכות הגבוהה של הסחורה (11%). יותר מ-40% לא ידעו איך להשיב על השאלה.

"האם כל המשיבים האלה אינם הצרכן הישראלי?", שואל ד"ר רותם.

נכון לזמן הבדיקה, לפני חג הפסח, ביקרו ברשת פחות מ-3% מהנשאלים - ו-11% הצהירו על כוונה לעשות זאת בחודש הקרוב. 70% אמרו שאין להם כוונה כזו, ו-20% לא ידעו להשיב נחרצות.

הצלבת ידיעותיהם של הנשאלים על הרשת לבין כוונתם לפקוד את שעריה מגלה כי בקרב אלה המקשרים אותה עם מחירים נמוכים נמצא שיעור גבוה יחסית של קונים פוטנציאליים.

מחר, כאמור, תפתח הרשת את סניפה השלישי בגרנד קניון בחיפה. בשלב ראשון יכלול הסניף אופנת נשים וילדים, ובאוגוסט תצורף מחלקת הגברים. הסניף יציע 1,300 מ"ר של אופנה ויעבדו בו כ-70 עובדים. גם כאן יחולקו חולצות חינם ל-20 הלקוחות הראשונים.

סניפים נוספים עתידים להיפתח בהמשך גם בכפר-סבא, רחובות, נתניה ופתח-תקווה.

44
 44