פלנוס תלווה גם לביומד, אבל הקלה במשבר המימון בתחום אינה באופק

יום עיון של דלויט, פלנוס ו-7Health הוקדש למציאת פתרונות מימון לחברות מדעי החיים ■ רונית הראל בן-זאב, סמנכ"לית בבורסה בתל אביב: "7 חברות ביומד רשומות להנפקה"

הרבה בשורות טובות לא היו ביום עיון בנושא מימון חברות מדעי החיים, שערכו היום חברת הייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר והקרנות פלנוס, ו-7HealthVentures.

לימור סנדץ, שותפה ב-7Health, אמרה ש"אחרי שנתיים קשות, לצערי, 2010 לא תהיה קלה יותר, כי מקורות המימון לא גדלו. חברות מדעי החיים, כמו חברות טכנולוגיה אחרות, יתקשו לגייס הון חדש. גם המצב בארה"ב לא משתפר, בשנים האחרונות ההשקעות בחברות ביומד ירדו דרמטית. כיום, קרנות מחפשות עסקאות עם קרנות אחרות ומעדיפות חברות בשלבים מאוחרים".

"ה-FDA השתגע"

לדברי סנדץ, לא רק המשבר אחראי לקשיים: "ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית ב.פ), קצת השתגע. אם בעבר היו חברות שיכלו לעבור את תהליכי הרישוי בלי ניסוי קליני, היום זה לא קיים. לכן נדרש זמן כפול והון רב בהרבה כדי לקבל אישורים".

מטרת יום העיון הייתה להציג מקורות מימון שונים לחברות הביומד. מבחינה זו, הבשורות הגיעו מצד רותי שמחה, שותפה בפלנוס, שהודיעה שקרן ההלוואות מתכוונת ללוות כספים לחברות בתחום. לדבריה, "מתוך 70 השקעות שפלנוס ביצעה, רק 3 היו בביומד. אנחנו עומדים לשנות את המצב ולבחון יותר חברות בתחום".

לדבריה, כנראה פלנוס תבחר להעניק הלוואות לחברות מכשור רפואי, אבל לא רק: "בהחלט נסתכל גם על חברות ביוטק וננסה למצוא גם להן מודל מתאים למימון".

אבל, גם בתחום ההשקעה החדש, פלנוס לא תחרוג ממדיניותה שלא להלוות כסף לחברות צעירות. לדברי שמחה, "לא ניתן הלוואות לחברות בשלב הרעיון, כי סביר שהן לא יוכלו להחזירן. ברור שאין חברות ביומד בשלבי מכירות. אבל כשלחברה יש הסכם הפצה, או שהיא במו"מ להסכם שכזה, כשהיא מנהלת ניסויים קליניים מתקדמים או במגעים עם הרשויות, אפשר לדבר על הלוואות וקווי אשראי".

לפי שמחה, השינוי בפלנוס נוצר לאחר שבשנים האחרונות הופיעו יותר קרנות ייעודיות לביומד: "הן מנוסות ואנו שמחים לתמוך בחברות שמומנו על-ידן"

בפלנוס כבר הכינו תוכנית לחברות בתחום. לדברי שמחה, "ממוצע ההלוואות שלנו הוא 5 מיליון דולר, אבל במדעי החיים נתחיל ב-2 מיליון דולר. ההלוואות הן עד לשלוש שנים, הריבית גבוהה מזו הבנקאית, ובמסגרת ההסכם נקבל אחזקות ובטחונות.

"לחשוב על מסחור כבר מההתחלה"

הפתרון של פלנוס, כמובן, יסייע לתעשייה המקומית רק במעט. סנדץ מודעת לכך: "יש בישראל כ-700 חברות בתחום, רובן בשלבים מוקדמים. ההון סיכון, המממן העיקרי שלהן, נקלע לקשיים. חברות רבות לא מצליחות לגייס, חברות נסגרו וזה ימשיך בשנה הקרובה. הקרנות מחפשות חברות בשלות בעלות יכולת קיום עצמאית, אבל בישראל אין רבות כאלה. לכן החברות חייבות לחשוב על מסחור מהשלבים המוקדמים ביותר".

ואפשר גם לגייס בבורסה, מגמה שגוברת לאחרונה. רונית הראל בן-זאב, סמנכ"לית בכירה בבורסה המקומית, חשפה מעט מהמספרים: "כיום רשומות להנפקה שבע חברות ביומד. החברות הללו הן גדולות וקטנות, ותל אביב, בוודאי בהשוואה לשווקים ציבוריים אחרים, מגלה פתיחות ועניין בחברות מדעי החיים - בהנפקה, ברישום כפול ובהנפקת אג"חים.

"בימים בהם קשה לגייס הון, בוודאי בשווקים הציבוריים, עלויות ההנפקה והתחזוק בשוק הישראלי נמוכים פי 8 משווקים אחרים בחו"ל".