מניית הבינלאומי בדרך למדד המעו"ף

הבנק יאחד את מניותיו, והדבר יאפשר את כניסתו למדד *כמו כן יחלק דיבידנד ענק של 800 מ' ש'

הבנק הבינלאומי שבשליטת צדיק בינו הודיע הבוקר כי יחלק דיבידנד ענק בסך 800 מיליון שקל, וזאת לראשונה מאז מארס 2000. לאור הלימות הון הגבוהה של הבינלאומי, המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יאשר את הדיבידנד. במקביל, הודיע היום הבינלאומי כי יתחיל בתהליך לאיחוד מניות (1) ו-(5). כוונת הבנק אותו מנהלת סמדר ברבר צדיק לאחד הון ולחלק דיבידנד גדול, נחשפה ב"גלובס" בינואר השנה.

לאחר איחוד המניות יוכל הבינלאומי להיכנס למדד ת"א 25 וזאת במידה שבנק דיסקונט ימכור 6% ממניותיו בבנק כדי לקיים את הנחיות הבורסה בדבר שיעור מינימלי של סחורה צפה לחברות הנסחרות במדד. לאור ההסכמות בין הבינלאומי ודיסקונט ייתכן כי הכניסה למדד המעו"ף תהיה כבר בעדכון של יוני הקרוב.

אטרקטיבית גם למשקיעים זרים

הכניסה למדד תגדיל את הסחירות במניה וצפויה להעלות את שווי הבנק. כיום עומד שווי השוק של הבינלאומי על 6.7 מיליארד שקל, והבנק הוא החברה ה-17 בגודלה בבורסת. שווי השוק מפוצל בין שני סוגי מניות: בינלאומי 1 הנסחרת במדד היתר ולה שווי של 2.8 מיליארד שקל, ובינלאומי 5 הנסחרת במדד ת"א 75, עם שווי של 3.9 מיליארד שקל. עד כה נמנע בינו מלבצע את איחוד המניות בשל החזקות דיסקונט (26.45%).

איחוד המניות יכניס את מניית הבינלאומי למדד המעו"ף שכן שווי השוק שלה גבוה מתשע חברות הנמצאות כעת במדד: שטראוס עלית, אסם, פז, אבנר, גזית גלוב ובז"ן, דלק קידוחים, הראל ואורמת. שווי השוק של הבינלאומי גבוה ב-88% מעל השווי של אורמת, החברה עם השווי הנמוך ביותר במדד.

לבינלאומי הלימות הון על פי כללי באזל 2 של 14.03% והלימות הון ראשוני בשיעור של 9.31%. חלוקת דיבידנד אמנם תקטין את הלימות ההון הכוללת שלו בשיעור של 1.3%, כך שהלימות ההון הראשוני תרד ל-8.08% (על פי נתוני סוף 2009 וללא רווחי רבעון ראשון), אך תעלה את התשואה שלו על ההון.

ככל שבנק מחזיק יותר הון כך שיעור התשואה על רווח נתון נמוך יותר. לבינלאומי הון עודף ולכן התשואה על ההון שלו נפגעת. אם היה הבנק מחזיק הלימות ההון בשיעור הממוצע במערכת הבנקאית הייתה התשואה על ההון שלו קופצת מ-9.7% ל-12.2%, והופכת לתשואה הגבוהה ביותר מבין הבנקים הגדולים.

שלושת הצעדים של הבנק - איחוד המניות, כניסה למדד המעו"ף וחלוקת דיבידנד גדול - צפויים לשפר את הסחירות במנייתו, ויאפשרו לקרנות אינדקס להשקיע בה. אנליסטים מעריכים כי קביעת מדיניות חלוקת דיבידנד והשיפור הנגזר מכך בתשואה על ההון, לצד הגדלת הסחירות, יגדילו את אטרקטיביות הבינלאומי בעיניי משקיעים זרים.