הדס ארזים עשוי להימכר או להתמזג לתוך גוף פיננסי אחר

מרכנתיל דיסקונט הודיע כי יממש אופציית המכר ליתרת החזקותיו בקופות הגמל (49%) של הדס ארזים

בית ההשקעות הדס ארזים עשוי, על פי ההערכות, להימכר או להתמזג בהחלפת מניות לתוך גוף פיננסי אחר, לאחר שישלים את רכישת קופת הגמל של מרכנתיל דיסקונט.

הדס ארזים, בבעלות אייזיק סיטון ובניהול רמי דרור, הוא גוף הגמל הגדול האחרון שנותר על המדף. בכיר בשוק הון אמר ל"גלובס", כי כל עוד הדס ארזים החזיק רק ב-51% מקופות הגמל, אי אפשר היה לדון ברכישתו, אבל כעת כל האופציות פתוחות. "הדס ארזים קטן מכדי להמשיך פעילות באופן עצמאי, וזו רק שאלה של מחיר".

שלשום אישר בנק מרכנתיל דיסקונט את הפרסום ב"גלובס" מתחילת מארס, והודיע כי יממש אופציית PUT שניתנה לו בעבר, וימכור את יתרת החזקותיו בקופות הגמל (49%) להדס ארזים. על פי האופציה מחויב הדס ארזים לרכוש ממרכנתיל את הקופות לפי שיעור של 4.25% מהנכסים. המחיר שנקבע בשנת 2007 גבוה משמעותית ממחירי קופות הגמל כיום, שנאמדים בכ-2.5%-3% מהנכסים. מנכ"ל מרכנתיל דיסקונט הוא יעקב טננבאום, ויו"ר הבנק הוא יו"ר בנק דיסקונט, יוסי בכר.

בשל חולשת הדס

מועד מימוש האופציה יהיה ה-12 באוגוסט, 120 יום מהודעת המימוש, וזאת לפי ההסכם. מחיר מימוש האופציה יחושב בהתאם לנכסי הגמל ב-30 באפריל. לאור המימוש ירשום מרכנתיל דיסקונט רווח הון בסכום הנאמד בכ-38 מיליון שקל, תוספת של כ-20% לרווח הנקי השנתי.

במרכנתיל רצו לממש את האופציה כעת ולא להמתין עד פקיעתה באפריל 2011, לאור חולשת הדס ארזים והפדיונות שספג בקופות. כיום עומדים נכסי קופות הגמל של הדס ארזים על 3.4 מיליארד שקל בהשוואה ל-3.9 מיליארד שקל בזמן מכירתן. מתחילת השנה עומדת הצבירה השלילית של הדס ארזים על 49 מיליון שקל (נתוני פברואר 2010), השיעור הגבוה ביותר מבין הקופות הגדולות. בשנת 2009 הסתכמו הפדיונות מהקופות ב-168 מיליון שקל, ובשנת 2008 הן עמדו על 305 מיליון שקל.

התחושה בדיסקונט היא כי ככל שהזמן יעבור, ייחלש הדס ארזים, ולכן מוטב לממש את האופציה בחודשים הקרובים.

בשנת 2007 מכר מרכנתיל דיסקונט את קופות הגמל שבבעלותו לקבוצת משקיעים אמריקניים בראשות סיטון. בניגוד לעסקאות גמל אחרות, העדיפו במרכנתיל דיסקונט למכור רק את השליטה בקופות, כלומר 51%. הבנק נשאר עם 49%, וקיבל כאמור אופציית PUT עד שנת 2011. מאוחר יותר הקים סיטון על בסיס הקופות שנרכשו את בית ההשקעות הדס ארזים. בית ההשקעות לא הצליח לפרוץ לתחומי פעילות אחרים ונותר גוף קטן ולא משמעותי.