זאב פורת: "ג'קי מצא אמר לי: 'הדבר היחיד שיש לי זה המינויים'"

פורת, סמנכ"ל לגבייה ברשות המסים, סיפר בעדותו בתיק המינויים ברשות כי הסתייג מאופן גיבוש רשימת המועמדים - ולא אחת הציע למצא כי יקים צוות שיביא בפניו המלצות לגבי מינויים, כנהוג בצה"ל, בשב"כ ובמשטרה

"ג'קי מצא אמר לי: 'לאנשים נדמה שיש לי כוח אדיר ... הפררוגטיבה היחידה שיש לי זה המינויים. גם את הדבר היחיד שיש לי אתה רוצה לקחת לי מהידיים?" - כך העיד היום (ד') סמנכ"ל לגבייה ברשות המסים, זאב פורת, בתיק המינויים רשות המסים.

בתיק זה מואשמים בכירים ברשות המסים ובראשם מנהל הרשות לשעבר, ג'קי מצא, בקבלת שוחד מיורם קארשי ומקובי בן-גור, שניסו "לדחוף" מינויים ברשות לצרכיהם.

פורת סיפר כי הסתייג מאופן גיבוש רשימת המועמדים, ולא אחת הציע למצא כי יקים צוות שיביא בפניו המלצות לגבי מינויים, כפי שנהוג בצה"ל, בשב"כ ובמשטרה.

לדברי פורת, "אמרתי לג'קי: לטובתך תעשה את זה. קח 3 סמנכ"לים שיגבשו לך רשימת מועמדים ויביאו את המינוי המומלץ". מצא הגיב באומרו כי זו הסמכות היחידה שלו, והוא לא חושב שהוא צריך לוותר עליה.

פורת התייחס למינויו של מצא כמנהל - מינוי שנטען כי התקבל בשוחד, ולעימותים בין מצא לבין סמנכ"ל לשומה לשעבר שוקי ויטה, שהתמודד על התפקיד מולו ונחשב ליריבו.

פורת אמר כי לדעתו מצא הוא "בחור ראוי מאוד. לדעתי, אם המינוי היה מאוחר בשנתיים-שלוש - זה היה המינוי האולטימטיבי. הכשל היחיד זה חוסר הניסיון הניהולי. מבחינת היכולות, הכישורים ויכולת הניתוח הוא היה אולטימטיבי. אמרתי לו יום אחד ביחס לכל העימות בינו לבין שוקי ויטה: אתה כבר הגעת לתפקיד. אתה משול לאריה. אריה לא צריך לשאוג כל הזמן. אריה מספיק שיכשכש בזנב. למה אתה עוסק בהתנצחויות האלה?"

עוד סיפר פורת כי ישיבות ההנהלה בתקופתו של מצא היו חסרות דיון אמיתי. לדבריו, "אמרתי לג'קי שאני לא יודע אם את ההחלטות בישיבה קראתי אתמול, אקרא היום או אקרא מחר. לא היה שום סיעור מוחות".

פורת התייחס בין היתר לפרשת מינויו של יגאל סער, אחד הנאשמים בתיק, לנציג רשות המסים בארה"ב. לדבריו, סמוך למינויו למנהל רשות המסים נפגש עם מצא במסעדת "אמא" בירושלים. מצא שאל לדעתו בשאלה מי מתאים לשמש כנציג הרשות בארה"ב. פורת אמר לו כי לדעתו לא צריך לשלוח אדם שהיה כבר בחו"ל. באותו מעמד, סיפר פורת, אמר לו מצא: "אני חושב עלייך גם כשאני לא מדבר אתך".

לדברי פורת, "אמרתי לו שאני לא מצליח להבין אותו, וג'קי אמר לי: 'אתה יודע איזה לחצים מופעלים עלי כדי שאמנה את יגאל סער לסמנכ"ל חקירות, ורק בגללך לא מיניתי אותו'. אמרתי לו שלדעתי יגאל סער הוא המועמד הראוי ביותר, וגם היום אני חושב כך, ובאותה הזדמנות הוא נפטר מהלחצים".

עוד סיפר פורת כי מיד לאחר שהתפוצצה פרשת רשות המסים, ביקש ממנו יוסי בכר, אז מנכ"ל האוצר בימיו האחרונים בתפקיד, כי יחליפו בתפקיד המתאם בין האוצר למשטרה. ואכן, כיום-יומיים לאחר פיצוץ הפרשה הוא התבקש על-ידי המשטרה לבקש מיגאל סער כי יחזור ארצה. לדבריו,

לסער היו בעיות טכניות לשוב מיידית לארץ, ובמשטרה כעסו על כך שהוא לא הצליח לספק להם מועד חזרה ואף איימו על סער כי יבטלו לו את הדרכון הדיפלומטי. כעבור 7 ימים סער חזר לארץ.