אולמרט מגיב לראשונה על החשדות בפרשת הולילנד: "נעשה כאן ניסיון לרצח אופי; מעולם לא קיבלתי שוחד"

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - הותר לפרסום: ראש הממשלה לשעבר חשוד בלקיחת שוחד במיליוני שקלים בפרשת הולילנד ■ יחד עם אולמרט חשודה גם מנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, בתיווך בשוחד ■ הערכה: המשטרה תערוך עימות בין אולמרט לבין ראש עיריית ירושלים לשעבר לופוליאנסקי

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהיום (ה') הותר לפרסום כי הוא חשוד בלקיחת שוחד במיליוני שקלים בפרשת הולילנד, פירסם הערב תגובה ראשונה לחשדות נגדו.

"אני מברך על ההחלטה לבטל את צו איסור הפרסום במה שנקרא פרשת הולילנד. רווח לי", אומר אולמרט בהודעתו. "ממילא שמי הופיע בכל אמצעי התקשורת, ולא היה ספק לאדם מי הוא אותו א.א. שכולם מדברים עליו.

"רצח אופי חסר תקדים"

"נעשה כאן ניסיון לרצח אופי שאין לו תקדים בהיקפו ובעוצמתו. פגעו בי, בבני משפחתי, ברעייתי ובילדיי. הפיצו שמועות חסרות-שחר שאין בהן אבק של אמת".

לדברי אולמרט, "אני תמכתי בפרויקט הולילנד מראשיתו, כאשר הוא כלל 3 בתי-מלון לחיזוק התיירות בירושלים, באמצע שנות ה-90 ולקראת שנות ה-50 של מדינת ישראל, וכן יחידות דיור לאוכלוסיה הלא חרדית שרצינו להביא למרכז העיר.

"התוכניות שונו לגמרי לאחר שחדלתי להיות ראש העיר. אין לי שום יד בשינויים שהתחוללו לאחר מכן.

"ברצוני להבהיר: בשנים האחרונות, בעודי עוסק בעניינים הגורליים ביותר של מדינת ישראל, נפתחו נגדי 6 חקירות משטרתיות פליליות על שוחד - וכל 6 החקירות הללו שהתמקדו בשוחד נסגרו. ביניהן פרשת בנק לאומי, שהוגדרה כמקרה השחיתות החמור ביותר בתולדות מדינת ישראל, כמו גם פרשת כרמיה ופרשות נוספות".

"כל התהליך הזה גרם למצוקה לא מועטה", מוסיף ראש הממשלה לשעבר, "אך לרגע לא העלתי בדעתי שלא לשתף פעולה עם חוקרי משטרת ישראל. פרקליטיי, ובראשם אלי זהר, הודיעו מיד עם פתיחתה של החקירה החדשה בעניין זה כי אני עומד לרשותם בכל עת. לא היתה כל פנייה אליו או אליי".

"מעולם לא קיבלתי שוחד"

בהודעתו שב ומדגיש אולמרט: "אני מודיע באופן הנחרץ ביותר, כפי שאמרתי בעבר, כי מעולם לא הוצע לי שוחד, ומעולם לא קיבלתי שוחד מאדם, בשום עניין, בשום דרך, בין במישרין ובין בעקיפין.

"אני קורא לכל הגורמים להתאזר בסבלנות, לכבד את החקירה, להימנע משפיטה מוקדמת, נחפזת ולא מבוססת. לא להגיע למסקנות לא מנומקות ולא לתת יד לשיבוש החקירה על-ידי פרסומים והדלפות מגמתיים שאין להם בסיס.

"אני כאן! אני מוכן להיחקר בכל שלב ובכל רגע שבו תחליט המשטרה שהיא רוצה לחקור אותי.

"לקראת יום הזיכרון אני מחבק את המשפחות השכולות ומאחל לעם ישראל שיהיה לכולנו יום עצמאות שמח", לשון ההודעה.

בתוך כך, גוברות ההערכות כי במסגרת החקירה תערוך המשטרה עימות בין אולמרט ובין ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, שנעצר אתמול (ד') בחשד לקבלת שוחד של 3 מיליון שקל בפרשת הולילנד.

הותר לפרסום: א.א. הוא אהוד אולמרט

ה"תעלומה" נפתרה: "האישיות הציבורית הבכירה" החשודה בלקיחת שוחד של מיליוני שקלים בפרשת הולילנד הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - כך הותר לפרסום היום בצהריים בעקבות החלטת בית משפט השלום בראשון-לציון להסיר כמעט במלואו את צו איסור הפרסום שהיה מוטל על הפרשה.

השופט אברהם הימן התיר לפרסם את כל הפרטים הנוגעים לכלל החשודים בפרשה, אך אסר בשלב זה לפרסם פרטים על זהותו של עד המדינה בו נעזרות המשטרה והפרקליטות.

יחד עם אולמרט חשודה גם מנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, בעבירות של תיווך בשוחד.

ראש הממשלה לשעבר צפוי להיחקר בפרשה לאחר יום העצמאות.

נזכיר כי אמש, בסביבות השעה אחת בלילה נחת אולמרט בנמל-התעופה בן-גוריון, מבלי שהמתינו לו שם חוקרי משטרה. ראש הממשלה לשעבר, ששהה בימים האחרונים בחו"ל, היה אמור לשוב לארץ בסוף השבוע, אך בשל פרסום שמו בהקשר לפרשת הולילנד הוא החליט להקדים את חזרתו.

וינשטיין ולדור קיימו דיון מיוחד

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קיים היום דיון בפרשת הולילנד, בהשתתפות פרקליט המדינה משה לדור, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, ראש אח"מ, ראש יאח"ה וגורמי הפרקליטות והמשטרה העוסקים בנושא.

בפתח הישיבה הבהיר וינשטיין כי כידוע, נוכח ייצוגו בעבר את אולמרט ועל-פי הסדר ניגוד העניינים שנערך לו, אין בידו לעסוק באורח אופרטיבי בעניינים הנוגעים להיבטים הפליליים של הפרשה, וזאת בשל אופי התשתית הראייתית שלה.

עם זאת, על רקע היקפה והשלכותיה רבות המשמעות של הפרשה, החורגות מהתחום הפלילי ומעניינו של אולמרט, התבקשה הצגת הדברים והיערכות לקראת התפתחויות עתידיות.

במהלך הדיון סקרו נציגי המשטרה את עיקרי הממצאים שעלו עד עתה בחקירה ונדונו מהלכי החקירה. כן עלו בדיון היבטים מינהליים ואזרחיים שונים העולים מהפרשה, על משמעויותיהם והשלכותיהם העתידיות. בהיבטים אלה יעסקו בתקופה הקרובה גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והמשנים ליועץ הרלוונטיים.

"אחוזי הבנייה גדלו בכ-1,200%"

עם הסרת צו איסור הפרסום בצהריים פרסמה המשטרה הודעה, לפיה "בשבועות האחרונים נחקרת על-ידי יאח"ה בלהב 433 פרשה מסועפת ורחבת היקף העוסקת בחשדות של מתן ולקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מירמה והפרת אמונים, קשירת קשר, עבירות מס ועבירות נוספות, שבמרכזה, מתחם הולילנד בירושלים ופרשות נוספות.

"על-פי החשד, הפרויקט לווה לאורך שלביו בתשלומי שוחד שניתנו באופן שיטתי לגורמים שונים בעיריית ירושלים וברשויות ציבוריות אחרות, בסך כולל של מיליוני שקלים רבים, במטרה לאשר את התוכנית ולהקל על היזמים בהוצאות נלוות.

"כתוצאה מתשלומי השוחד הוגדלו אחוזי הבנייה בפרויקט בכ-1,200%, פי 12 לערך מאלה שניתן היה לאשר על-פי התוכנית המקורית שחלה על הקרקע, לפני תחילת תשלום השוחד. בנוסף, התאפשר להמיר את ייעודה של הקרקע לבנייה למגורים במקום למלונאות, וניתנו הקלות משמעותיות נוספות מסוגים שונים בבנייתו, כאשר שוויים של כל אלה מגיעים כדי מאות מיליוני שקלים.

"על-פי החשד, עולה תמונה שלפיה היו כרוכים הליכי התכנון והאישור המורכבים של פרויקט הולילנד, במתן שוחד בסדר גודל של מיליוני שקלים רבים, לשורת עובדי ונבחרי ציבור בדרגים שונים במערכות השונות. בתמורה, בניגוד לעמדת מרבית הגורמים המקצועיים, ולעיתים בניגוד לעמדתם הראשונית של חלק מהחשודים קודם לקבלת השוחד, קידמו הללו את הפרויקט, איפשרו את הרחבתו בהיקף משמעותי ואת שינוי ייעוד הקרקע ממלונאות, תוך נטישת הייעוד המקורי לחלוטין.

"עם המעבר לחקירה הגלויה נחקרו מעורבים רבים, ובוצעו חיפושים במשרדי עיריית ירושלים, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, הועדה המחוזית לתכנון ובניעה, משרדי חברת הולילנד תיירות, משרדי חברת הולילנד פארק, משרדי חברת הזרע, צוק מנרה, וכן במשרדים, בתי עסק של נותני שירותי מטבע (צ'יינג') ובבתי החשודים.

"במסגרת החקירה, בית משפט השלום בראשון -ציון האריך את מעצרם של הלל צ'רני, עו"ד אורי מסר, אלי חסון, אורי שטרית, מאיר רבין, אביגדור קלנר ואורי לופוליאנסקי", לשון הודעת המשטרה.

המשטרה ציינה כי החקירה נמצאת בשלביה הגלויים הראשוניים, ומנווטים אותה ראש יאח"ה תת-ניצב שלומי איילון, ראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יואב סגלוביץ, ובליווי פרקליט המדינה משה לדור, המשנים לפרקליט המדינה, צוות פרקליטים בראשות עו"ד אלה רובינק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ובשיתוף צוות חוקרי מס הכנסה ומע"מ בראשות סמנכ"ל חקירות ומודיעין ברשות המסים, אבי ארדיטי.

"התפתחות משמעותית בחקירה"

בדיון שהתקיים בצהריים בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בערר שהגישו חלק מהחשודים בפרשת הולילנד על הארכת מעצרם, הצהיר נציג המשטרה כי בחקירת הפרשה "חלה התפתחות משמעותית המבהירה את התמונה עד עכשיו".

לדבריו, בחקירה נאספו ראיות חיצוניות, מלבד עדויותיהם של המעורבים שנגבו בחקירה, וראיות אלה מעצימות את החשדות נגד החשודים השונים".

הבוקר: נעצר בכיר נוסף בעיריית ירושלים

בתוך כך, צוות החקירה המשטרתי בפרשת הולילנד עצר הבוקר בכיר נוסף לשעבר בעיריית ירושלים. בשעות הערב הותר לפרסום כי מדובר באליעזר שמחיוף, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים מטעם ש"ס, המכהן כיום כדירקטור בחברת הבנייה דניה סיבוס. מעצרו הוארך הערב ב-8 ימים על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון.

במקביל, בית המשפט שחרר את אורי מסר למעצר-בית של 10 ימים, בתנאים מגבילים. מנגד, נדחה הערר על הארכת מעצרם של הלל צ'רני, אביגדור קלנר, אליהו חסון ואורי שטרית, החשודים בעבירות שוחד שונות בפרשת הולילנד.

אתמול: נעצר אורי לופוליאנסקי

נזכיר כי אתמול נעצר במסגרת הפרשה גם ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, בחשד לקבלת שוחד של 3 מיליון שקל מיזמי פרויקט הולילנד.

לפני כן נעצרו במסגרת הפרשה גם אורי מסר, הלל צ'רני, מאיר רבין, אורי שטרית, אליהו חסון ועמרם בניזרי. אלה נחשדים בביצוע עבירות שונות, בהן לקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מתן שוחד, מירמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות נוספות, זאת בנוגע לפרויקט הולילנד בירושלים, פרויקט חוות הזרע הסמוך לחירייה ופרויקט "צוק מנרה".

ארבל: לא היה לי ניגוד עניינים בהולילנד

בד בבד, שופטת בית המשפט העליון, עדנה ארבל, דחתה היום טענות לניגוד עניינים שהופנו כלפיה אגב פרויקט הולילנד. התברר כי ארבל, כפרקליטת המדינה, עסקה בהיבטים שונים הנוגעים לפרויקט. ואולם, עובדה זו לא מנעה ממנה מלרכוש דירה בפרויקט.

בהודעה מיוחדת מטעמה של ארבל, שפירסמה דוברת בתי המשפט, נמסר כי "ארבל טיפלה בשנים 1996-1998, בהיותה פרקליטת המדינה, בתלונה הקשורה להערכת שווי לצורך מיסוי כנגד עובדי מס הכנסה בכירים. בסופו של דבר התיק נסגר על-ידי היועץ המשפטי בשנת 1998 לפי המלצת הפרקליטות והמשטרה, אגב המלצה על צעדים משמעתיים שינקטו כנגד בכירים במס הכנסה. זמן קצר לאחר מכן סיים נציב מס הכנסה את תפקידו".

לטענת דוברת בתי המשפט, את דירתה בפרויקט הולילנד רכשה ארבל בשנת 2004, "למעלה מ-6 שנים לאחר תום הטיפול, כשהשופטת ארבל כבר לא כיהנה כפרקליטת המדינה. לא היה ואין שום קשר בין רכישת הדירה לבין חקירה שהתנהלה והסתיימה שנים ארוכות קודם לכן.

"ממילא לא היה כל ניגוד עניינים בין טיפולה כפרקליטת מדינה בנושא זה לבין רכישת דירה בפרויקט למעלה מ-6 שנים לאחר שהעניין הסתיים".

אהד אולמרט
 אהד אולמרט