רו"ח יזהר קנה: "השכל הישר נעלם ממקצוע ראיית החשבון"

למנהל פירמת רוה"ח פאהן-קנה יש ביקורת נוקבת על ה-IFRS, על רשות המסים, על ה"חפירות" בחייהם הפרטיים של אישי ציבור ועל ה"זובור" שעשו לג'קי מצא: "מה שעשו לו יצר משבר לאנשים בשירות הציבורי"

"אני מאוד חרד למקצוע ראיית החשבון" - כך אומר בראיון ל"גלובס" רו"ח יזהר קנה, מנהל פירמת רואי החשבון פאהן-קנה. "אם פעם היה מצב שבו כדי להיות רואה חשבון טוב היית צריך שכל ישר ולהבין את הבייסיק, ויכולת לראות נושא מכל הכיוונים שלו - היום אנחנו בעולם של התמחויות במקצוע. זה כשלעצמו לא בעייתי, אבל במקביל המקצוע נהיה מאוד טכני, עם כניסה לפרטים ופחות שכל ישר".

לדבריו, "הבעיות שהתעוררו באנרון או בליהמן ברדרס יכלו להתעורר רק בגלל שיצאו מהשכל הישר ועברו לטכניקה. היום בודקים אם טכנית משהו עומד בכללים או לא עומד בכללים. השכל הישר הולך ונעלם, וזה חורבן למקצוע שלנו".

"האימוץ של ה-IFRS היה מוקדם מדי"

"כשמוסיפים לטכנוקרטיות את הבעיות עם ה-IFRS - אנחנו בצרות", אומר קנה. "הבעיה הראשונה היא, שמכיוון שזו מערכת מאוד מורכבת - אימוצה בישראל בשיטת 'זבנג וגמרנו' הוא טעות. המשמעות של זה היא שהרבה אנשים לא מבינים באמת מה זה IFRS. האימוץ היה מוקדם מדי, וזה גרם לכך שחלק גדול מרואי החשבון לא היו מסוגלים לעכל את הכל במכה, והתייאשו מהעניין. אין להם את ההבנה האמיתית בזה. נוצר מצב שבכל משרד יש כמה גאונים ששוחים בעניין, ואצלם מרוכז הידע. זו טעות, כי את הביקורת עושים אנשי השטח, לא אנשי המחלקות המקצועיות.

"בנוסף, יש המון דברים טכניים ולא הגיוניים ב-IFRS. לכן, נוצר מצב שאנשים איבדו את האמונה בשפה הזו. תוסיפי לזה את המצב הלא טוב בישראל שבו אנחנו נמצאים היום תחת שתי מערכות דיווח שונות - תקינת ה-IFRS, שחלה על חברות ציבוריות ועוד כמה חברות שאימצו אותה; והתקינה הישראלית הישנה שלא מתעדכנת, לא נלמדת באוניברסיטאות ולא נבחנת על-ידי הרגולטור, כי היא רואה עצמה כמתה בעוד שנתיים-שלוש.

"בוגרי אוניברסיטאות שיגיעו אלינו בעוד שנתיים לא יידעו חשבונאות של חברה רגילה, אלא רק IFRS. אצלנו, למרות שיש לנו הרבה חברות ציבוריות וחברות-בנות שלהן - המגזר של החברות שלא מדברות IFRS הוא יותר גדול. החבר'ה הצעירים לא מבינים בזה, וזו תהיה בעיה גדולה בקרוב".

"רשות המסים טעתה נחרצות"

"זו חוצפה שראשי רשויות המס אמרו שהם עדיין עובדים לפי החשבונאות הרגילה ולא ה-IFRS", טוען קנה. "חברה שעושה את הדו"חות הכספיים לפי IFRS צריכה להפוך אותם, שלא לומר לעשות דו"חות חדשים, לפי חשבונאות רגילה כדי שחבות המס תהיה לפי כללי רשות המסים. אנשים יוצאים משוגעים מזה, וזה גם המון עבודה. רשות המסים טעתה טעות נחרצת. היא היתה צריכה לאמץ את המעבר.

"המצב שאנחנו נמצאים בו היום, של דיווחים שונים לרגולטורים שונים, הוא חרפה. לא יכול להיות שרגולטור אחד יגיד ככה, ורגולטור אחד יגיד אחרת. ישראל נמצאת באי-ודאות לגבי הדיווח החשבונאי, ופעילות כלכלית בתקופת אי-ודאות היא טעות. החשבונאות והמיסוי צריכים להיות דברים נלווים לכלכלה. ברגע שהם מתחילים להוביל את הכלכלה - הכלכלה נפגעת".

"מאמין שג'קי מצא ייצא זכאי"

"אני נהנה ממה שאני עושה ורוצה להמשיך ככל שאוכל, אך מאוד הייתי רוצה לצאת למילואים בשירות הציבורי", אומר קנה. "לדעתי, זו חובה לתרום לציבור הישראלי. אני לא רוצה להיות פוליטיקאי, אם יציעו לי להיות חבר כנסת לא אסכים, אבל הייתי רוצה למלא תפקיד ביצועי לתקופה מסוימת ולחזור לעבודה. הבעייתיות עם העניין הזה היא כל הנושא של ניגודי עניינים והחפירות שחופרים בחיים הפרטיים של אישי ציבור. לא אכפת לי לשרת שנתיים-שלוש במשרד ממשלתי בלי שכר, לעמוד תחת מגבלות כאלה ואחרות, אבל אני לא מוכן לחטטנות בחיי הפרטיים ובכל שטות שאיש ציבור עושה".

לדבריו, "בשנים האחרונות עברנו מקיצוניות לקיצוניות, מאי-התערבות בחיים של אישי ציבור להתערבות מוגזמת. מה שעשו לג'קי מצא, למשל, יצר משבר לאנשים בשירות הציבורי. בן-אדם מבריק שהתחיל מכלום והגיע למה שהגיע בזכות זה שהוא מבריק ואיש נעים-הליכות, פתאום עוצרים אותו כאחרון העבריינים. אני מקווה ומאמין שהוא ייצא זכאי, אבל מעבר לנזק האישי שנגרם לו, נגרם נזק ענק למדינה. ישראל הפסידה מיליארדי שקלים מפרשת רשות המסים".

* הראיון המלא עם רו"ח יזהר קנה - במהדורה המודפסת ב"גלובס הערב".