הבשורה בשוק הסלולר לרכב: מערכת תקשורת ובידור שלמה

במעמקי העיר העתיקה בבירת הנגב עמלים בשנתיים האחרונות על מערכות שיאפשרו לקיים שיחות, לנווט ב-GPS, לראות סרטונים ב-YouTube ואף להאזין לתחנות רדיו אינטרנטיות ■ סלקום כבר בפנים, ברוסיה ובצרפת כבר התעניינו

שוק הסלולר לרכב סובל כבר תקופה ארוכה מקיפאון. כבר שנים שהתעשייה הזו נשענת בעיקר על מכשירים קבועים לרכב, רובם של חברת מוטורולה, שמציעים בעיקר חיוג קולי ויכולות ניווט מוגבלות. דיבוריות הבלוטות' אמנם נוגסות בנתחי השוק של הטלפונים הקבועים בהתמדה, אך מעבר לכך שום דבר לא ממש מתגלגל בשוק הסלולר לרכב.

הצרכנים שנוהגים להשתמש בטלפונים שלהם באופן קבוע בזמן נהיגה לניהול שיחות, ניווט או האזנה למוזיקה, חיפשו זמן רב פתרונות טובים. אבל כאלה קשה למצוא בשוק המקומי, אלא אם כן מדובר במכוניות יוקרה עם מערכות בידור בעלות יכולות מגוונות.

הקיפאון כנראה עומד להסתיים בקרוב, והבשורה אמורה להגיע ממקום לא שגרתי במיוחד. עמוק בתוך העיר העתיקה של באר שבע, מול המסגד המוסלמי הגדול שנבנה לפני יותר מ-100 שנה, שני יזמים מאופקים - דני קנפו ומיכה הרמן - מנסים להפריח את השממה ולהוביל, באמצעות החברה שלהם iway Mobile, את הדור הבא של מערכות הבידור והתקשורת לרכב.

המוצר שלה, קומודו (Comodo, נוחות באיטלקית), מביא את יכולות הבידור והתקשורת שהיינו צריכים לרכב, שכוללות, בין היתר, טלפון קבוע, חיבור ליוטיוב, דואר אלקטרוני, האזנה לשירים מתחנות רדיו אינטרנטיות, התראה על כבישים מסוכנים, לחצן מצוקה, אפשרות לעוזר אישי קולי שיטפל בהזמנות למסעדות וכו', חנות אפליקציות עתידית והפעלה של מספר יישומים במקביל.

האזור הפסטורלי של העיר העתיקה בבירת הנגב עשוי להטעות בתחילה את מי שמנסה להבין למה דווקא שם הוקמה חברה שמתעתדת לשנות את הרגלי הבידור ברכב. אבל לא כך הדבר. קומת המשרדים של iway Mobile מעוצבת ברמה גבוהה מאוד, אפילו יחסית למשרדים של חברות גדולות יותר בתעשייה, כשהדגש הוא על הצבע הלבן, קצת כמו הסגנון של אפל.

וזה לא ממש מפתיע. קנפו (38), מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, הוא פריק רציני של אפל, ושלל אייפונים ומקבוקים מסתובבים בין השולחנות במשרדים. בשבוע שעבר קנפו הספיק אפילו להצטייד באייפד החדש של אפל. העיקר להישאר עם האצבע על הדופק.

iway mobile מתפעלת מוקדי שירות סלולריים שונים, בהם שירותי מידע על מכמונות מהירות, כך שהקפיצה משם לעולם הטכנולוגיה לרכב הייתה טבעית. המערכת, שנמצאת בעיצומו של פיילוט ומותקנת בכ-50 כלי רכב, מתוכננת להימכר באופן בלעדי ברשת סלקום החל מיוני הקרוב.

מיקומה של החברה בדרום הארץ, יש לציין, לא הרתיע את שותפיה בסלקום, שיושבים הרחק בנתניה. "מצאנו בבאר שבע צוות עובדים מעולה, ואנחנו גם גרים באזור", אומר היו"ר מיכה הרמן, שכיהן בשנות התשעים כראש עיריית אופקים. "אנחנו מגיעים לכל מקום שצריך במרכז הארץ לפגישות והדגמות. חוץ מזה, עצם זה שאנחנו יושבים כאן, יעזור לעוד חברות להגיע לכאן. אפילו ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', היה אצלנו במשרד פעמיים".

מלבד סלקום, החברה נמצאת במגעים עם מספר מפעילות באירופה למכירת המוצר ברשתות שלהן, כשאחת מהן היא מפעילת הסלולר הרוסית MTS Mobile (TeleSystem). "דיברנו גם עם נציגי פז'ו ורנו על מנת לשלב את התוכנה שלנו במערכת שלהם, אבל תעשיית הרכב זו תעשייה שמרנית, ולכן זה לוקח זמן", אומר קנפו.

שמים דגש על בטיחות בנהיגה

חוויית המוצר בקומודו שונה בהרבה מובנים מהטלפונים הקבועים שקיימים היום ברכב מתוצרת מוטורולה או טליט. תוכנת ה-GPS במכשיר היא iGO של חברת Nav N Go הישראלית, שמתחברת למספר אפליקציות שקיימות במכשיר, כמו חישוב עומסי תנועה. כמו כן, למכשיר יש מודם סלולרי חיצוני המתחבר אליו בחיווט בתוך הרכב, כך שיש כאן כל הזמן גישה לשירותי אינטרנט שונים, אולם ללא דפדפן - מטעמי בטיחות.

נוסף לחוסר בדפדפן, לא תמצאו כאן שירותי הורדות תוכן מאתר הבית של סלקום, המשווקת הבלעדית. "גם ככה בן אדם נמצא ברכב רק שעה וחצי, לכן הוא לא צריך את זה", מסביר קנפו.

מאותה סיבה - בטיחות - אין אפשרות לקרוא או לכתוב הודעות SMS, וגם לא ניתן למצוא כאן אפליקציות של טוויטר, מסנג'ר או פייסבוק. עם זאת, לשירות האחרון יש אזכור קטן בספר הטלפונים, שבו מופיעות תמונות של אנשי קשר שנלקחות ישירות מהפייסבוק.

המוצר שלנו מאוד בטיחותי", אומר קנפו. "ההתקנה של הקומודו מקובעת, והנהג לא צריך להתעסק בלהכניס את המוצר או להוציא אותו מהרכב. מעבר לזה, ישנם תכנים שלא עובדים בזמן נהיגה, כמו יוטיוב". מה שכן ניתן למצוא הוא חיבור לחיישני רוורס ולמצלמה אחורית, שכלולים בערכת החבילה ומאפשרים לנהג לקבל יכולות, שלא תמיד מגיעות עם סוג הרכב אותו הוא מחזיק.

העיצוב של המוצר מזכיר מכשיר GPS סטנדרטי, אולם יש לו תושבת קבועה במגוון גדול של צבעים, שמותקנת ברכב, מבלי שהנהג יכול לשלוף אותה. אמנם יש כאן סכנה לגניבה, אולם קנפו טוען שלגנבים לא יהיה מה לעשות עם המוצר הזה לאחר שיעקרו אותו מהרכב, כיוון שהוא לא מתחבר לשום מקום זולת החיבור המיוחד שלו לסלולרי. לכן, ב-iway mobile מעריכים שאולי בהתחלה יהיו קצת גניבות, אבל אחרי זה הן ייפסקו, כמו שהיום כבר לא גונבים טלפונים קבועים.

צפי למכירת 40 אלף יחידות עוד השנה

קנפו מספר כי בארץ נמכרים 100 אלף מכשירי ניווט בשנה ו-100 אלף דיבוריות. "אם אצליח להשתלט על שוק הטלפונים הקבועים של מוטורולה, ספיריט, אוכל להשיג מכירות של 150 אלף יחידות בשנה", הוא אומר. בינתיים צופה קנפו שעד סוף 2010 יימכרו כ-40 אלף יחידות בישראל דרך סלקום.

לדבריו, העבודה הבלעדית מול סלקום לא תפגע בקשרים שלו עם פלאפון או פרטנר, איתן הוא עובד במסגרת שירותי כוכבית שונים בתוך iway mobile. "כשאתה הולך עם רעיון כמו קומודו ומציע אותו למפעיל, אתה מזהה מי מתלהב יותר ומי פחות. סלקום התלהבה יותר", מסביר קנפו את הבחירה.

שיתוף הפעולה של iway mobile עם סלקום הוא לא הפעם הראשונה שהמפעילה הסלולרית מחליטה לעבוד עם חברה ישראלית על מוצר כחול לבן. הכישלון של סלקום עם מכשיר הסלולר מודו, שבסוף שווק בחברה רק למספר מצומצם מאוד של לקוחות כסוג של פיילוט, בוודאי לא גרם לקברניטי המפעילה לרצות לעבוד על עוד מוצר עם חברה ישראלית.

"העבודה של סלקום עם מודו בעבר לא השפיעה על העבודה שלהם איתנו", אומר קנפו, ומספר שאפילו דב מורן, מייסד ומנכ"ל מודו, קפץ לביקור בבאר שבע כדי לראות את המוצר. "הוא הגיע לכאן בזכות הקשר שלנו עם חמי פרס, אבל בסוף לא היה מקום לשיתוף פעולה בינינו", אומר קנפו.

לדברי הרמן, בפרויקט קומודו הושקעו כבר 3.5 מיליון דולר, רובם מהכיס הפרטי שלו ושל קנפו.

בעבר, אומר הרמן כי הם חיפשו משקיעים, אבל היום כבר לא. "תמיד יש את השיקול להוסיף משקיע ולוותר על אחזקה, אבל בסוף החלטנו להשקיע בעצמנו", לדבריו. בינתיים, לפחות עד שהפיילוט יעבור בשלום והמכשיר יגיע למדפים, ההימור השתלם.