רק אני, פאבריס טורה המהמם, עומד באמצע כל העסקאות המסובכות, הממונפות והאקזוטיות בלי להבין את כל ההשלכות המזעזעות!

פאבריס טורה, סמנכ"ל בגולדמן זאקס, עומד במרכזה של תביעה שהגישה בסוף השבוע רשות ני"ע האמריקנית נגד גולדמן זאקס לפי התביעה, גולדמן שיווק למשקיעיו ני"ע מובנים מגובי משכנתאות, אותם הרכיב יחד עם סוחרי שורט, שהרוויחו כששוק הדיור קרס

רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, ה-SEC, הגישה שלשום (ו') תביעה אזרחית נגד קבוצת גולדמן זאקס באשמת הונאה שקשורה לשיווק מוצרי משכנתאות סאב-פריים - והציתה בכך מאבק איתנים בין הבנק החזק ביותר בוול סטריט לרשות הפיקוח מספר 1 על תעשיית ניירות הערך.

התביעה האזרחית היא משבר חמור מבחינת גולדמן זאקס, שהותקף בתקופה שאחרי המשבר הפיננסי בגלל נוהגי תגמול הבכירים והסוחרים שלו ושיטות העבודה שלו, לאחר שנחלץ מן המשבר כבנק החשוב ביותר בוול סטריט.

התביעה גם תקשה על תעשיית הבנקאות להדוף את הקריאות בקונגרס האמריקני לרפורמה מקיפה בפיקוח על שירותים פיננסיים בארה"ב.

גולדמן כינה את התביעה "חסרת בסיס לחלוטין" והוסיף כי "לא בנינו תיקי השקעות במטרה להפסיד כסף".

בלנקפיין במגננה

התביעה מכניסה את מנכ"ל גולדמן, לויד בלנקפיין, למגננה גדולה יותר אחרי שהוא אמר לוועדת החקירה הפדרלית של המשבר הפיננסי בינואר השנה, שהבנק שיווק חבילות של חובות מובנים ואגב כך גם הימר נגד החובות הללו, מפני שללקוחותיו היה תיאבון לסיכונים. "אנחנו לא חברת נאמנות", אמר אז בלנקפיין. כבר כעת נשמעים בארה"ב קולות הקוראים להדיח את בלנקפיין מתפקידו בעקבות התביעה.

התביעה מזכירה גם את ג'ון פולסון, בעלים של חברת קרנות גידור שחברתו, פולסון אנד קומפני, הרוויחה מיליארדי דולרים בהימור על כך ששוק הדיור האמריקני יקרוס. התביעה מציינת רווח של כמיליארד דולר שנעשה מעסקה אחת שמפורטת בה, שלדברי ה-SEC גרם למשקיעים אחרים הפסד של מעל מיליארד דולר. פולסון עצמו לא הואשם.

פבריס טורה, סגן נשיא בגולדמן שלפי ה-SEC היה האחראי הראשי ליצירת מוצר המשכנתאות המפוקפק שנקרא ABACUS, הואשם בהונאה.

אחת הראיות המרכזיות שצירפה ה-SEC לכתב התביעה שלה היא אי-מייל ששלח טורה לחברו בסוף ינואר 2007, כמה חודשים לפני התפוצצות בועת משכנתאות הסאב-פריים, ובו הוא מתאר את תחושתו בנוגע לשוק המשכנתאות הזה: "יש יותר ויותר מינוף במערכת. כל הבניין הזה עומד להתמוטט כל רגע... רק שורד פוטנציאלי, פאבריס טורה המהמם..., עומד באמצע כל העסקאות המסובכות, הממונפות כל כך והאקזוטיות בלי להבין את כל ההשלכות המזעזעות!"

מניית גולדמן נסחרה ביום ו' בירידה של 23.57 דולר או 12.8% ל-160 דולר בבורסת ניו יורק, שמחקה יותר מ-12 מיליארד דולר משווי השוק של גולדמן. מחזור המסחר עלה על 100 מיליון מניות. הירידה גררה כלפי מטה את מדדי המניות העיקריים, שאיבדו יותר מ-1%. הסיכון של אחזקת אג"ח של גולדמן, במונחי חוזי ה-CDS עליהן, עלה. גם אג"ח האוצר האמריקני עלו כאשר המשקיעים חיפשו מקלט בטוח מפני הפרשה החדשה.

"תביעה חמורה"

"התביעה חמורה הרבה יותר מכפי ששיערנו. היא רומזת שגולדמן שיתפה פעולה עם הגורם המוביל במכירות חסר (שורט) בתעשייה כדי לבנות תיק של ניירות ערך שיתרסק", אמר ג'ון קופי, פרופסור לדיני ניירות ערך בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

"הנזק הגדול ביותר לגולדמן איננו הנזק הכספי - גולדמן עשיר בצורה בלתי רגילה - אלא הנזק התדמיתי", אמר קופי. הוא הוסיף ש"אפשר להעלות על הדעת שהמקרה יהפוך לתביעה פלילית".

גולדמן התחייב בתגובה להגן על עצמו בכל האמצעים המשפטיים שעומדים לרשותו. "ההאשמות של ה-SEC נעדרות לחלוטין יסוד משפטי ועובדתי", נאמר בתגובת הבנק. "אנחנו נערער עליהן בתקיפות ונגן על החברה ועל המוניטין שלנו".

אי-מיילים של מנכ"ל וושינגטון מיוצ'ואל לשעבר, קרי קילינג'ר, שהוקראו בשימוע שנערך בקונגרס בשבוע שעבר מדגימים את חששות הלקוחות מעבודה עם גולדמן.

לפי אחד האי-מיילים, ב-2007 דן קילינג'ר באפשרות של שכירת גולדמן זאקס או בנק השקעות אחר כדי לסייע באיתור שיטות להפחתת סיכוני האשראי של וושינגטון מיוצ'ואל או גיוס הון חדש. תוכן האי-מייל הוקרא על ידי הסנטור הדמוקרטי קארל לוין ממישיגן במהלך השימוע.

"אני לא רוחש להם אמון בנושא הזה", ציטט לוין מן האי-מייל של קילינג'ר. "הם חכמים, אבל זו שחייה עם כרישים. הם מכרו משכנתאות בשורט בכמויות גדולות כשהם נתנו לקאונטריווייד עצות".

התביעה של ה-SEC מיום ו' נוגעת ל-ABACUS, CDO *(התחייבות אג"ח סינתטית עם ביטחונות לכאורה) שתלויה בביצועי האג"ח המשכנתאיות לדיור, שגולדמן בנתה ושיווקה למשקיעים.

לפי ה-SEC, גולדמן הסתירה מלקוחותיה "מידע חיוני" על ABACUS, כולל את העובדה שחברת פולסון אנד קומפני היתה מעורבת בבחירת ניירות הערך שיהיו חלק מהתיק. ה-SEC גם טוענת שפולסון אנד קומפני נכנסה לפוזיציות שורט נגד ה-CDO's בהימור שערכן יצנח.

פולסון אנד קומפני הגיבה בהודעה שלפיה היא רכשה מגולדמן הגנת אשראי על ניירות ערך שהונפקו בתוכניות ABACUS אך לא שיווקה את המוצר הזה.

גולדמן לא דיווח למשקיעים שה-SEC מנהלת חקירה נגדו ושוקלת הגשת תביעה, אך הוא דיווח שההאשמות נגדו הן תרחיש אפשרי וכי הוא קרא ל-SEC שלא להגיש אותן, מסרו מקורות יודעי דבר שלשום.

כדי להכיר טוב יותר את שוק ה-CDO's, ה-SEC פנתה ב-2008 לכמה קרנות גידור, ביניהן פולסון אנד קומפני. סוחר של פולסון, פאולו פלגריני, היה אחד מאלו ששוחחו עם אנשי ה-SEC. פלגריני הימר נגד אג"ח של משכנתאות סאב-פריים ועזר לפולסון להרוויח סכום שנאמד ב-15 מיליארד דולר ב-2007. בשנה שעברה הוא עזב את פולסון ופתח חברה משלו.

נזק תדמיתי

התביעה היא סיוט רגולטורי ויחצ"ני מבחינת מנכ"ל גולדמן, בלנקפיין, שהדף בשנה וחצי האחרונות טענות שגולדמן נהנה בצורה לא הוגנת מכספי משלם המסים האמריקני שחילץ את וול סטריט מן המשבר. בלנקפיין התמנה למנכ"ל גולדמן פחות משנה לפני ש-ABACUS, המוצר שעליו מתלוננת ה-SEC, הומצא.

"זו יכולה להיות התחלה של תקופה שבה מרחף ענן רגולטורי מעל גולדמן זאקס, ואולי אף מעל כל בנקאות ההשקעות", אמר הנק סמית, מנהל ההשקעות הראשי של הרטפורד טרסט מפילדלפיה.

ג'ון פולסון אינו קרוב משפחה של הנרי פולסון, שר האוצר האמריקני לשעבר שכיהן כמנכ"ל גולדמן זאקס לפני בלנקפיין.

התביעה של ה-SEC משקפת הרחבה אגרסיבית של המאמץ הרגולטורי בארה"ב להצביע על אחראים למשבר הפיננסי, יחידים ומוסדות. היא עשויה לסייע ל-SEC להחזיר לעצמה את הכבוד האבוד שלה בעקבות ההחמצה של שערוריות רבות, ביניהן ההונאה חסרת התקדים של ברנרד מיידוף.

רוברט חוזאמי, מנהל חטיבת האכיפה של ה-SEC, אמר שג'ון פולסון לא הואשם בעבירה כלשהי, מפני שגולדמן היה זה שפרסם מצג שווא למשקיעים, לא פולסון. אף על פי כן, חוזאמי כינה את קרן הגידור של פולסון "קרן גידור שיש לה עניין מיוחד בביצועים גרועים של ניירות ערך".