לא רק בקרקע: טיגו הישראלית מביאה אנרגיה סולארית לבניינים

המוצר של טיגו, מקסימייזר, ישולב בפאנלים סולאריים של AGA, אחת מהחברות הגדולות בארה"ב בתחום חיפוי מבנים בזכוכית ואלומיניום ■ טיגו תספק את האלקטרוניקה שהופכת את הזכוכיות לקולטי שמש

חברת הסטארט-אפ הישראלית טיגו, העוסקת בהגדלת הניצולת בפאנלים סולאריים פוטו-וולטאים, פועלת עם החברה האמריקנית AGA (Architectural Glass & Aluminum) כדי לא להשאיר את דיירי הבניינים ורבי הקומות מחוץ לטרנד הסולארי. המוצר של טיגו, מקסימייזר, ישולב בפאנלים סולאריים של AGA, אחת מהחברות הגדולות בארה"ב בתחום חיפוי מבנים בזכוכית ואלומיניום, שתספק את הזכוכיות וציפויי הסיליקון. טיגו תספק את האלקטרוניקה שהופכת את הזכוכיות לקולטי שמש. המיזם קיבל מענק ממשרד האנרגיה האמריקני ומקרן בירד הישראלית-אמריקנית. לדברי סמנכ"ל התפעול של טיגו, איציק ויינשטיין, הפרויקט נמצא בשלב האלפא, ועל-פי מתווה המענק, החברות אמורות לספק פתרון מסחרי בתוך שנה. "על-פי הקצב שאנחנו פועלים אנחנו מאמינים שנעמוד ביעד", אומר ויינשטיין.

חשיבות הפרויקט בכך שעד כה לא ניתנו פתרונות סולאריים לקהל הרחב, אלא רק למגזרי התעשייה, המסחר והמבנים הציבוריים, וכן לבעלי שטחים פרטיים גדולים ויישובים חקלאיים. רוב הציבור, שמתגורר בבניינים גבוהים, נותר ללא יכולת להצטרף לעולם האנרגיה החדש המתהווה. אם הפרויקט יצליח, יוכלו גם תושבי הבניינים ליהנות מייצור חשמל סולארי, על ההטבות הכרוכות בכך (מכירה לרשת החשמל במחיר גבוה מהמקובל).

במסגרת חבילת התמריצים של הממשל האמריקני, התקנת הפאנלים תהיה מוכרת כהוצאה, ותהווה חלק מקטגוריית האנרגיה החלופית. כלומר, החיפוי יהיה זכאי לסובסידיה אם הוא משמש להפקת אנרגיה ירוקה. הסובסידיה מורכבת מחלק פדרלי, שהוא קבוע ועומד על 30% מהעלות, כולל חומרים ועבודה, ומחלק שמעניקה המדינה, שמשתנה מאזור לאזור בארה"ב.

החברה מדווחת על הזמנות וצבר הזמנות (מבוסס הסכמי עקרונות) של 100 מגוואט ל-12 החודשים הקרובים מאירופה, מארה"ב ומיפן. לפי הערכות החברה, ההכנסות יעמדו על כ-20 מיליון דולר ב-2010. לדברי ויינשטיין, "כדי לעמוד ביכולת לספק מוצרים ל-100 מגוואט אנחנו אנחנו בודקים קווי ייצור בסין".

* אתם לא מפחדים מגניבת ידע?

ויינשטיין: "לא, כי המקסימייזר ברובו הוא מערכת 'טיפשה'. את המוח של המוצר נמשיך לייצר בישראל. אבל קשה להתמודד עם העלויות של ייצור בארץ להיקף שנתי של 100 מגוואט, ואנחנו שואפים לאחר מכן להכפיל את עצמנו. בגלל הצורך במתן מענה מהיר לדרישת השוק, התחלנו לייצר בחברה טייוואנית. בארץ אנחנו ממשיכים לייעל תהליכי ייצור אצל קבלני משנה, כדי לצמצם עלויות ומייצרים פה את הרכיבים החכמים".

* מה לגבי מפעל בישראל?

"אנחנו כן שואפים להקים מפעל בישראל. אפשר לייעל את הייצור בארץ בהיקף העובדים, כלומר להעסיק מעט עובדים על תפוקה גדולה באמצעות מכשור חכם. אנחנו בודקים את כל האפשרויות, אבל יש לי זמן קצר להגיב באופן שיאפשר לעמוד בדרישות השוק".