מי בכלל צריך מנהל השקעות

זמינות המידע וקיומן של תעודות הסל מערער את הצורך בניהול השקעות מקצועי, או שלא

למי שהיה ספק, הינה הודאה מפורשת - אין מי שיידע לנצח את השוק לאורך זמן. לא אני, לא אתה ולא הוא, אף אחד לא יצליח להשיג לאורך שנים תשואה גבוהה יותר מזו שיציג שוק המניות, אלא אם יבחר להגדיל משמעותית את רמת הסיכון באמצעות מינוף.

ובכל זאת, מאות מיליארדי שקלים מנוהלים היום בידי מנהלי השקעות מקצועיים, באמצעות קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים.

בעידן שבו כל עקרת בית היא צופה נלהבת של תוכניות הכלכלה בטלוויזיה ותעודות הסל מאפשרות לחקות מדדים נבחרים, נשאלת השאלה האם ישנה עוד זכות קיום למקצוע שבחרתי לעצמי.

חיבור נפשי לכסף

השקעה בסיכון אמורה להניב למשקיע לזמן ארוך תשואה גבוהה יותר מזו שתניב השקעה חסרת סיכון. ועובדה, מחקרים אמפיריים שעסקו בנושא הראו כי בסופו של דבר מרבית המשקיעים מסיימים את פרק ההשקעות המסוכנות בחייהם בהפסד ניכר.

האינסטינקטים החייתיים ויצרי ההישרדות שהביאו אותנו עד הלום, מלווים אותנו גם בעולם הפיננסים, ולצערנו הם אלה שגורמים לנו את מרבית ההפסדים. התנהגות עדר, התעלמות מאפשרות של תרחישי קיצון, הסתכלות לטווח קצר, פחד ותאווה, הם יצרים שניתן לנטרל אותם בקלות ע"י העברת השליטה בכסף לאדם אחר, שלא חסך שקל לשקל, שלא עבד אפילו יום אחד בשביל להשיגו.

רק מי שלא יהיה מחובר נפשית להשקעה, יוכל לקבל החלטות מושכלות המונעות מעובדות ריאליות ומההערכות שנסמכות על מודלים מתמטיים וסטטיסטיים, תוך צמצום אלמנט של תחושות בטן וקפריזות נקודתיות.

ההשפעה התקשורתית

עוצמתה של התקשורת ויכולתה ליצור אוירה שתשפיע על קבלת ההחלטות של המשקיע מוכרת לכולנו, וכאן מתעורר גם הפרדוקס. העובדות מתפרסמות באופן טבעי רק לאחר שהמהלך בשוק ההון הושלם והתמחור כבר גילם אותן במלואן, בשעה שההזדמנות של אתמול הופכת להיות המלכודת של מחר.

מי שיפעל על בסיס הכותרות באמצעי התקשורת יגלה לתדהמתו שגם הפעם הוא היה האחרון בשרשרת המזון. מנהל השקעות מקצועי וראוי, ידע להתעלם מהאטמוספרה המתוקשרת ויפעל עפ"י תחזיות ארוכות טווח ואסטרטגיה נוקשה שלא ניתן להסיטה בקלות.

לתקשורת ישנן השפעות לוואי נוספות. משקיע פרטי יבחר להתרכז במניות החברות שתופסות את עיקר תשומת הלב התקשורתית בעת האחרונה, וימנע מפיזור נאות. הוכחה מתמטית חשובה מראה שהגדלה של מספר מניות החברות בתיק ההשקעות תקטין את סטיית התקן באופן ניכר, מבלי לפגוע בתוחלת התשואה.

עפ"י אותה הוכחה, פיזור התיק על פני 20 מניות שונות מביא את הסיכון לערך המינימאלי האפשרי. השקעה ריכוזית במספר קטן יותר של חברות תגדיל את הסיכון ולא תשפר את התשואה שתתקבל.

השקעה באג"ח

עפ"י פרסומי בנק ישראל רק 25% מכספי הציבור מושקע במניות והשאר בפיקדונות ובאג"ח. תמחור הסיכונים בשוק האג"ח הוא פשוט יותר ועין מקצועית תוכל לזהות בקלות יתרה את ההזדמנויות באפיק ולנצלן. פעילות מקצועית ברכיב של שלושה רבעים מתיקו של המשקיע הממוצע תוכל להגדיל את תשואת התיק כולו באחוזים לא מבוטלים ולמתן את התנודה.

השקעה באמצעות מנהל השקעות מקצועי והגון תניב תוצאות טובות יותר לאורך זמן, ביחס שבין התשואה לסיכון. הגדרת אסטרטגיה נוקשה שלא ניתנת לערעור אמוציונאלי ובעלת מבנה עלויות ושחיקה מינוריים, יוכיחו את הכדאיות אל מול השקעה פרטית באמצעות תעודות סל, שגם בהן ישנן עלויות דמי ניהול ועמלת קניה ומכירה.

למנהל השקעות שלכם ישנה גם היום זכות קיום, על אף שלא יוכל לנצח את המדד.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד