אמנות לעם: כיצד לרכוש יצירות אמנות בתור לבנק ובמקום העבודה

מגמה שתופסת תאוצה לאחרונה חושפת אותנו ליצירות אמנות תוך כדי המתנה בתור בבנק ובמקומות ציבוריים אחרים ■ הלקוחות מרוצים כי פערי התיווך נחסכים, והאמנים מרוצים כי הם מגיעים לקהלים הרבה יותר רחבים

החל מציורים, דרך צילומים ועד פסלים ויצירות אמנות אחרות - אם פעם אפשר היה להיחשף ולרכוש אותם כמעט אך ורק דרך הערוצים המסורתיים של גלריות, היום נראה כי ערוצי השיווק מגוונים הרבה יותר.

כל הנכנס למשרדי חברת ההיי-טק אלווריון, לאופרה הישראלית או לסניף רעננה של בנק אגוד, לא יכול שלא להתרשם מיצירות האמנות התלויות על הקירות או פזורות בחלל. התערוכות כוללות לרוב תערוכות יחיד של אמנים ידועים וידועים פחות, ומתחלפות אחת למספר שבועות.

דוגמה לתערוכת אמנות מונגשת ניתן למצוא בסניף בנק אגוד ברעננה, הנחשב ל"סניף דגל". שם הוחלט על מדיניות של תמיכה באמנים תושבי אזור השרון.

התערוכה מוצגת בחלל הסניף, בין עמדות הפקידים ועמדות ההמתנה, ומאפשרת ללקוחות הממתינים ליהנות מהתערוכה. יצירות האמנות נמכרות במחירים של החל מ-500 שקל, המועברים ישירות לאמנים.

מנהל הסניף, איציק הזה, מספר כי הקמת התערוכה נולדה לאחר שהסתבר כי יש בקרב לקוחות הסניף אמנים רבים. "אחרי ששמנו לב לעובדה הזו החלטנו לתת לאותם אמנים במה מכובדת לפחות כמו גלריה, ועם יתרון נוסף: תעבורה גדולה של אנשים, שנמצאים בו מספיק זמן בכדי להתרשם מהעבודה.

"אחרי שקבלנו פידבקים נהדרים מהלקוחות, החלטנו להמשיך ביוזמה ואף להרחיב אותה בעתיד לסניפים נוספים".

בתערוכה הראשונה השתתפו ציירים, פסלים ומעצבי ריהוט דקורטיבי, ובימים אלה מועלית התערוכה השנייה, שבה תיקח חלק אמנית המפסלת בזכוכית ו-3 ציירים. בסך-הכל יוצגו בסניף 25 עבודות.

"במקומות רבים בעולם מוצגת אמנות במקומות פומביים שהם לא מוזיאונים וגלריות, והקהל שנחשף אליה ממש לא התכוון להגיע למוזיאון. בתחנות הרכבת התחתית במוסקבה, לדוגמה, מוצגת אמנות גבוהה יותר מזו המוצגת במיטב המוזיאונים בניו-יורק או בלונדון, ובאחת מתחנות הרכבת התחתית מוצגות עבודות של האמנית ננסי ספירו, שערכן לא יסולא בפז. כך יוצא שאדם שממתין לרכבת בעצם נוכח באירוע אמנותי", מסביר דורון פולק, אוצר אמנות, מבעלי חברת פרוייקטיב העוסקת בין היתר בהקמת תערוכות במשרדים ובחללים ציבוריים.

פולק מכנה את הדרך הזו להצגת האמנות "חשיפה בפני קהל שבוי". הוא מסביר כי מנהלי חברות המחליטים לארח אמנות מניחים שתצוגה כזו תיתן ערך מוסף לכל הנוגעים בדבר.

לדבריו, "הנהלות מעריכות כי העובדים, הלקוחות והאורחים ירגישו הרבה יותר נעים, ויש אפילו כאלה שטוענים כי הפרודוקטיביות של העובדים, ואפילו המכירות, עולים כשהסביבה היא סביבה תרבותית של אמנות. אמן בלי חשיפה, מכל סוג שהוא, אין לו קיום, והצגת אמנות מחוץ למוזיאון מעניקה לאמנים, בייחוד הצעירים מביניהם או כאלה הגרים בפריפריה, את ההזדמנות ואת הפלטפורמה להתפרסם. בעת הצגת התערוכה הם נחשפים לקהלים, וגם מנצלים את התצוגה המכובדת בשביל להציג אותה בפני אוצרים או לקוחות פוטנציאליים אחרים, וכך מקבלים את המקפצה שלא היו מקבלים בדרך אחרת".

קשר בלתי אמצעי לאמן

"רכישת יצירות אמנות שלא באמצעות מתווך דוגמת גלריה משתלמת כלכלית לכל הצדדים", מספר הצלם אבישי פינקלשטיין, המציג בתערוכות בחללים ציבוריים ובמשרדים. לדבריו, אמן המוכר יצירה המוצגת בגלריה מחוייב לעמלה בגובה של כ-50% לגלריה, סכום הנחסך שכמדובר ביצירה הנמכרת לצרכן הסופי שהחליט לרכוש אותה אחרי שראה אותה מוצגת על קירות משרדו. כך, לדוגמה, יצירה הנמכרת ב-1,000 דולר בגלריה - תימכר בדרך-כלל על-ידי האמן ישירות בכ-500 דולר.

פינקלשטיין מאמין כי אמנות צריכה להיות מוצגת פחות במוזיאונים ויותר במוסדות ציבור: "השאיפה שלנו כאמנים צריכה להיות להגיע גם לאוכלוסיות שלא מגיעות למוזיאונים. השאיפה שלנו צריכה להיות לקבל את החשיפה המקסימלית, ולכן האפשרות להצגת העבודות במקומות אחרים היא הזדמנות שכל אמן צריך לשאוף אליה. אני כאמן נהניתי יותר וגם מכרתי יותר בכל פעם שהצגתי במשרדים. מלבד הסיפוק הכלכלי שבמכירת היצירות נהניתי גם מהקשר הבלתי אמצעי שיצרתי עם צרכני אמנות. אנשים שראו את מספר הטלפון שלי ליד העבודות התקשרו, התעניינו, באו לראות יצירות נוספות שלי, ולפעמים גם קנו יותר ממה שתכננו לקנות בתחילה. הצגת אמנות מחוץ למוזיאונים וגלריות הרבה יותר אמיתית ומתאימה לאופי הישראלי".

ואכן, נראה כי הפרויקטים של הנגשת האמנות משתלמים לכל הצדדים, כך שגם האמנים, גם האוצרים וגם הסובבים את המוסדות בהם מוצגת אמנות מרוצים.

המוסדות המציגים משלמים לאוצר האמנות שכר רק עבור הקמת התערוכה (שכר שעה או לפי פרויקט הכולל את ההוצאות עבור הובלת היצירות ועיצוב התצוגה), ואילו מכירת היצירות למתעניינים נעשית ישירות על-ידי האמן, ובדרך זו נחסכת העמלה אותה היה משלם האמן לגלריה.

הזמנה על-פי תקציב ידוע מראש

דרך נוספת לרכישת אמנות ללא סיורים בגלריות מציעים ב"מקום לאמנות עכשווית", הממוקם באולם התצוגה של מטבחי היי טאץ' בהרצליה.

"האמנות היא חלק בלתי נפרד מעיצוב של בית או משרד - לקוחות מעצבים רהיטים, תאורה, גינון ושמע, ולכל דבר יש יועצים. האמנות היא חלק בלתי נפרד מזה. למרבית האנשים יש ידע מאוד מצומצם באמנות, וקשה להם להבין איזה סגנונות קיימים, וכמובן לבחור את הסגנון שמתאים להם. אנחנו בעצם ממלאים את תפקיד החוליה המקשרת ומדריכים את הלקוחות בבחירת האמנות", מסבירה לילך גילים, מנהלת המקום.

גילים מסבירה כי המקום מאפשר ללקוחות לרכוש אמנות המותאמת לבית או לבית העסק, המוצעת ללקוח על-פי תקציב: "לפעמים זה עובד בצורה כזו שהלקוחות באים ומציגים את התקציב, וניתן להגדיר את האמנות לפי הסכומים שהם קבעו.

"לחלק מהלקוחות אנחנו מגיעים באמצעות אדריכלים או באופן יזום, מנסים להבין את צרכיהם, מגיעים אליהם הביתה ומתחילים בתהליך של בחירת האמנות עבורם. אנחנו נמצאים בקשר עם אמנים שעובדים בצורה עצמאית, נמצאים בקשר עם גלריות ועם מוקדי האמנות הקיימים. אנחנו גם נותנים במה לאמנים צעירים שאנחנו חושבים שהם טובים.

"כשאנחנו מבינים את הצרכים של הלקוח אנחנו מציעים לו, באמצעות מצגות, עבודות אמנות מתוך מבחר גדול. אחרי שהוא מצביע על הסגנון בו הוא מעוניין אנחנו פשוט מכתתים את הרגליים בשבילו ומאתרים עבורו את העבודות המתאימות. למעשה, באמצעות המצגות אנחנו מציגים ללקוח את היצירות בצורה מאוד ידידותית".