ישראלים בורחים מארה"ב

כך התפתחה ישראל לגן עדן לתכנוני מס ■ התעשרתם באמריקה? בואו הביתה, זה משתלם

אם אתם מתגוררים בארצות-הברית כדאי לכם להפוך לתושבי ישראל, וזאת לאור שינויים דרמטיים לרעה במשטר המס בארצות-הברית. שינויים אלה, בשילוב עם הקלות שונות במס בישראל, הופכים את מדינת ישראל לגן-עדן לתכנוני מס.

המשבר הכלכלי, וכעת הרפורמה של ברק אובמה במערכת בריאות, חייבו את הממשל האמריקני למצוא מקורות תקציביים נוספים כדי לממן את הגירעון העצום שלהם. הפתרונות של ממשל אובמה הוא להחמיר את הרגולציה בכל הקשור להעברת כספים למקלטי המס, לסגור פרצות מס, וכמובן להעלות את המס על העשירים.

הרגולציה של מקלטי המס

חקיקה חדשה, שנחתמה על-ידי הנשיא אובמה ב-18 במארס 2010, תקשה מאוד על אזרחי ארצות-הברית להימנע מתשלום מסים באמצעות הסתרת כספים במקלטי מס ובחשבונות בנק זרים.

ההוראה המרכזית קובעת כי תאגידים פיננסיים זרים (foreign financial institutions) הפועלים בארצות-הברית צריכים להעביר לרשויות מידע על חשבונות שהם מנהלים עבור אזרחי ארצות-הברית. הכוונה היא לשמות של בעלי החשבונות, כתובותיהם והסכומים המופקדים.

"תאגיד פיננסי" מוגדר בחקיקה חדשה בצורה רחבה, והוא כולל בנקים, קרנות גידור, בתי השקעות וקרנות פרטיות.

אם התאגיד הפיננסי לא יעביר את המידע לרשויות, הוא יהיה כפוף למס בשיעור של 30%. המס ייגבה בדרך של ניכוי מס במקור מההכנסות של התאגיד מאג"חים של ארצות-הברית ומניות בחברות אמריקניות.

מעלים את המס על העשירים

הממשל האמריקני הגיע למסקנה כי אמצעי חשוב למימון הגירעון וההוצאות הממשלתיות האדירות הוא באמצעות הטלת מסים. השינויים הצפויים הם כדלקמן:

  • בשנת 2011 שיעור המס השולי בארצות-הברית לבעלי שכר גבוה אמור לעלות מ-35% כיום ל-39.6%.
  • שיעור מס רווחי הון אמור לעלות מ-15% כיום ל-20% החל משנת 2011, ואילו החל משנת 2013 שיעור המס יעלה ל-23.8%.

תמריץ לעבור לישראל

החמרת הרגולציה והעלאת נטל המס בארצות-הברית, בשילוב עם החקיקה החדשה בישראל המעניקה הקלות מס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, יגרמו לעליית הון אנושי מארצות הברית לישראל.

ההקלות לעולים חדשים ולתושבים חוזרים בישראל כוללות מתן פטור ממיסוי ומדיווח לתקופות שבין 5 ל-10 שנים, על נכסים והכנסות שמקורן מחוץ לישראל. הפטור מוענק לכל סוגי ההכנסות, החל מהכנסות מריבית ומדיבידנד שמקורם בחו"ל, הכנסות משכירות, משלח-יד ומשכורות מעבודה נוספת, הכנסות מעסק וכלה ברווחי הון במכירת נכסים מחוץ לישראל. ההקלות משמעותיות במיוחד לבעלי עסקים בחו"ל.

בנוסף, בעקבות חוק להתייעלות כלכלית, נוספה הוראה חדשה המאפשרת הענקת פטור ממס הכנסה ומדיווח ל-10 שנים נוספות (ובסך הכל 20 שנה), ביחס לעולים חדשים ומי שיוגדר כ"תושב חוזר ותיק", ובלבד שמקבלי ההטבה ישקיעו השקעה משמעותית בישראל בתוך שנתיים מיום שעלו לישראל או מהיום שחזרו לישראל.

המסקנה היא כי כדאי מאוד לישראלים המתגוררים בארצות-הברית (ובכלל זה גם יהודים שהם אזרחי ארצות-הברית) להפוך כיום להיות תושבי ישראל, ובמיוחד אם הם מתכוונים לעשות אקזיט בחברת הייטק, שכן מכירת המניות אמורה להיות פטורה ממס רווחי הון גם בארצות-הברית וגם בישראל.

  • ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל
  • ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net