עיתון בנמיביה: לב לבייב יזרים מאות מ' ד' לעסקיו הפרטיים

העיתון חושף את עסקי הביו-דיזל הפרטיים של לבייב ■ השקיע עד כה 2.6 מיליון דולר במיזם ביו-דיזל, אך הכוונה היא להזרים מאות מיליוני דולרים להפקה מסחרית של צמח ז'אטרופה, ממנו יופק הדלק הירוק

כתבה שפורסמה היום (ד') בעיתון New Era היוצא לאור בנמיביה חושפת את פעילות הביו-דיזל הפרטית של איש העסקים לב לבייב, ששווייה נאמד במיליארדי דולרים.

חברת LL Biofuels Namibia שבשליטת לבייב השיגה מראשי שבטים בקפריבי קרקע בגודל 3 מיליון דונם לגידול צמח ז'אטרופה, אשר מזרעיו יופק הדלק הירוק ביו-דיזל. עלות הפקת הביו-דיזל הינה זולה יותר בהשוואה לבנזין, סולר ודלקים אחרים.

LL Biofuels חתמה על הסכם חכירה ל-20 שנה עם השותפים המחזיקים בחוות קטימה - המועצה המקומית קפריבי והחברה לפיתוח נמיביה (NDC) - שיאפשר לחברה לבצע מספר ניסויים בצמחים שיגודלו במקום במטרה להגיע לתפוקת שמן מקסימלית.

אלון ורד, אגרונום ומנהל פרויקט בחברה מסר לעיתון הנמיבי כי החברה נטעה 400 זנים של צמח ז'אטרופה בשטח של 150 דונם משטח החווה המסתכם ב-4,000 דונם, כדי לראות באיזה מהזנים תפוקת השמן הנה גדולה ביותר ואיזה מהם מתאים יותר לגידול באזור קפריבי.

השקעה של מאות מיליוני דולרים

ורד ציין כי אם התוכנית תתקדם כמתוכנן והמו"מ עם הממשלה יסתיים בהצלחה, החברה תוכל להפיק חביות ראשונות של ביו-דיזל כבר בשנה הבאה. הוא הוסיף כי מחיר הדלק יעמוד על כ-75 דולר לחבית המכילה כ-200 ליטר.

לבייב השקיע עד כה 20 מיליון דולר נמיבי בחברה (2.6 מיליון דולר ארה"ב), אולם לפי מקורות העיתון הכוונה היא להזרים מיליארדי דולרים נמיביים (מאות מיליוני דולר ארה"ב) להפקה מסחרית של צמח ז'אטרופה בחלקות בשטח 200 אלף דונם קרקע שהוקצתה ע"י ראשי השבטים.

"היעד שלנו הוא לאתר את זן העץ ז'אטרופה הטוב ביותר ולהפיק 3-8 טון דלק בשנה. לכן, אנו עורכים ניסויים בכדי לראות איזה זן מתאים ביותר לקפריבי", הסביר ורד. "כל הביו-דיזל הזה שיופק יהיה מיעוד ברובו לשימוש פנימי בנמיביה, וחלק ממנו ליצוא. אנו רוצים להיות המפיקה הגדולה ביותר של דלק ביולוגי באפריקה, בפרט של ביו-דיזל".

מצבת כוח האדם של החברה עומדת על כ-100 עובדים, אולם ההערכה היא כי מספר זה יגיע לכמה אלפים ברגע שתחל הפקה מסחרית.