איום בעיצומים: ועד המנהלים בבינלאומי מתרעם על גובה המענק

ההנהלה: "גובה הבונוס הוא ראוי הן בהשוואה לביצועי הבנק והן בהשוואה לנהוג במערכת הבנקאית"

ועד המנהלים בבנק הבינלאומי , שבבעלות צדיק בינו, מתכוון לפתוח בעיצומים החל מה-7 ביוני, מיד עם סיום תקופת השקט התעשייתי שלה התחייב בעבר. עילת הסכסוך היא גובה המענק השנתי שיקבלו המנהלים בגין שנת 2009.

בשבועות האחרונים התנהל משא ומתן בין ועד המנהלים, המונה 750 מנהלים שבראשם עומד יונה גולדשלגר, לבין הנהלת הבנק, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, בדבר המענק. ההנהלה מבקשת לשלם במשכורת אפריל מענק של משכורת אחת בממוצע שעלותו הכוללת היא 38 מיליון שקל: 15 מיליון שקל למנהלים ו-23 מיליון שקל ל-2,200 העובדים המאוגדים בוועד הפקידים. אך סכום זה אינו מקובל על ועדי העובדים.

"אם עד אז (סיום תקופת השקט התעשייתי - ע.פ) לא נגיע להסדר הולם, נפעל בכל האמצעים", אמר גולדשלגר ל"גלובס". יצוין כי עובדי הבינלאומי צמודים בתנאיהם (למעט הבונוס) לעובדי בנק לאומי. עובדי לאומי קיבלו בגין 2009 בונוס של משכורת וחצי ובממוצע 16,900 שקל לעובד.

מורשי החתימה גם כועסים על כך שהבינלאומי מחלק לבעלי מניותיו דיבידנד ענק בסך 800 מיליון שקל, בשעה שלעובדים ניתנים בונוסים מזעריים. מאידך, הבינלאומי לא חילק דיבידנדים מאז שנת 2000 כך שבעלי הבנק, צדיק בינו, לא משך מהבנק דיבידנד, מאז עבר לבעלותו בשנת 2003.

מהנהלת הבנק הבינלאומי נמסר בתגובה כי "גובה הבונוס הוא ראוי ומידתי הן בהשוואה לביצועי הבנק והן בהשוואה לנהוג במערכת הבנקאית השנה ובשנים עברו".

תוצאותיה הטובות של המערכת הבנקאית בשנת 2009 הביאו לאי שקט בקרב עובדי הבנקים שתבעו את שיפור שכרם. כך, למשל, התנהל בשבועות האחרונים סכסוך עבודה בבנק דיסקונט שהגיע אף לכדי השבתת הבנק לסירוגין. כעת מסתמן כי עובדי דיסקונט יקבלו את חלק הארי של דרישותיהם.

הבינלאומי סיים את שנת 2009 עם רווח של 568 מיליון שקל ותשואה על ההון בשיעור של 9.7%. עם זאת, בבדיקת תשואה מותאמת סיכון (לפי הלימות הון ראשוני של 7.5%) בבינלאומי שמחזיק הון ראשוני בשיעור של 9.31%, קופצת התשואה על הון ל-12.2%, השיעור הגבוה במערכת הבנקאית.

עוד עולה מנתוני הבנק כי עלות שכרם הממוצעת של עובדי קבוצת הבינלאומי עמדה בשנת 2009 על 24.8 אלף שקל לעובד בחודש, ירידה של 1.7% בהשוואה לשנת 2008. זהו נתון הנמוך מעובדי דיסקונט, לאומי ובנק הפועלים וגבוה רק ממזרחי טפחות.